VIL TA HALVE MARKEDET på speilrefleks neste år

– I Sverige og Danmark har Nikon økt til en markedsandel på over 50 prosent på speilrefleks. Vi har tro på at vi skal klare det samme i Norge i løpet av 2009.

Det sier Bjørn Mangset, sjef for Nikon i Norge.

– Hvis Nikon skal øke må noen tape andeler. Hvem blir det?

– Det vi har sett i de andre landene er at Nikon har tatt andeler fra Canon., sier Mangset.

Han forteller at Nikon i Norge står vesentlig sterkere innen speilrefleks enn kompakt, med markedsandeler på henholdsvis 38 og 8 prosent, og at totalmarkedet for speilrefleks har vokst med 46 prosent hittil i år.

Nøkkelkundesjef Kjell Arntzen forklarer utviklingen til Nikon slik:

– Vi får større markedsandeler i proffmarkedet, først og fremst med D3, D700 og til dels lillebroren D300. Tidligere har Canon vært enerådende blant fotografene i avisene, det er det en dramatisk endring på. Det skyldes at vi har endret fokus, helt tilbake til hovedkontoret i Japan som har gitt oss bedre modeller. Vi har også større fokus i Norge, sier Arntzen.

Han mener dette har verdi også i de andre segmentene.

– Det er alltid noen som kjenner en pressefotograf, og de vil alltid bruke dem som rådgiver i det øyeblikk de skal kjøpe noe selv, sier Arntzen.

Nikon etablerte sitt eget datterselskap i Norge i 2005, da de tok over salget fra Interfoto. Mangset forteller at utviklingen har vært positiv.

– Vi startet med seks personer og var litt nede i den perioden vi overtok, innen både kompakt og speil. Utviklingen har vært bra og markedet har økt. I dag er vi ni ansatte, og salgsorganisasjonen er forsterket, sier Mangset.

Ikke mindre

– Mange fokuserer på små speilrefleks- og systemkamera. Hva gjør Nikon her?

– Både D40 og D60 er så små, at hvis de skal bli mindre går det på bekostning av ergonomien. Jeg er usikker på om Nikon ønsker å levere mindre kamera, sier Mangset.

Han fremhever D90, som også har videoopptak i HD, som en spennende nyhet.

– Dette selges også i elektronikkjedene. Er dere overrasket over at et kamera til 10.000 kroner selges i disse kanalene?

– Forgjengeren D80 har gått i Expert og Elkjøp, og vi tror D90 vil ha en enda større appell. Det viser seg at mange ønsker å handle kamera i elektrohandelen, da er vi nødt til å være også der, sier Mangset.

– For å få til videofunksjonen i speilrefleks har Nikon vært nødt til å inngå enkelte kompromisser. Hva har disse å si for mottakelsen?

– Du tenker sikkert på at det ikke er autofokus på videodelen. Jeg vil snu problemstillingen, og si at brukerne setter pris på at man kan fokusere helt manuelt. Dette gir en helt annen dybdekontroll enn du har på et autofokuskamera, sier Arntzen.

Nikons familiespeilrefleks heter D40. Det koster 2.500 kroner, og Mangset tror prisen vil holde seg der til jul.

– Mange som kjøper D40 kommer rett fra kompaktkamera. En undersøkelse Fotorådet utførte, viser at halvparten ønsker et speilrefleks som sitt neste kamera, sier Mangset.

Revolusjon

– Mens dere har store andeler på speil er dere små på kompakt, med 8-9 prosent. Er dere fornøyd med dette?

– Nei, vi vil gjerne øke også her – samtidig vil vi ikke ta markedsandeler for en hver pris. Vi har lanser en rekke modeller som ligger fra 2.000 kroner og oppover, og fokuserer på den øvre delen av markedet, sier Mangset.

– Er Nikon flinke nok når det gjelder design på kompaktmodellene sine?

– Når du ser tilbake kan vi le litt av hvilke modeller vi hadde for tre år siden. Linjen vi har i dag er en revolusjon. Her har det kommet inn nye folk ved utviklingsavdelingen i Tokyo, noe som passer bra for det norske markedet som er opptatt av design, sier Mangset.

– Når Nikon utvikler nye kompaktmodeller, hvor viktig er design kontra ytelse og spesifikasjoner?

– Nikon kompromisser aldri på bildekvaliteten. Om vi ikke vinner alle tester i verden, kommer vi alltid godt ut når det gjelder dette. Men for at kunder skal velge et Nikon-kamera i hylla blant 40 andre modeller, må designet være i orden, sier Mangset.

– Konkurrentene har i tillegg til kamera skrivere og databanker. Er dette noe dere mangler?

– Vi vil si det er en styrke. Vi lever av kamera og optikk, og har holdt på med dette i 90 år. Det er også viktig at vi tenker litt videre, og det store budskapet på Photokina er Nikon-systemet rundt selve bildet. Redigeringsprogrammet vårt, Capture NX2, er blitt svært bra, og vi har lansert My Picture Town som er gratis for alle Nikon-eiere – på denne nettbaserte tjenesten har de 2 GB lagringsplass til å dele bilder med familie og venner.

Bilder på TV

– Hvor tror Nikon folk vil se bildene sine i fremtiden?

– For fem år tilbake var papir viktigst. Det har endret seg, i dag har folk store harddisker og HD TVer de ønsker å vise bildene på, sier Arntzen.

– Hva gjør Nikon for at folk skal kunne se bildene sine på en storskjerm?

– Enkelte av våre modeller har HDMI-utgang, andre har vanlig videoutgang som gir god nok kvalitet. I tillegg er PC-skjermer et godt alternativ, sier Arntzen.

– Hva tenker dere om WiFi og GPS?

– P6000 har GPS, og mulighet til å geotagge bildene. Du får både koordinatene for bildet og hvilken retning bildet ble tatt. Denne informasjonen kan brukes i My Picture Town, Flickr eller en av de andre nettstedene med denne funksjonaliteten. Når det gjelder WiFi har S610C dette, og du kan sende bildene direkte over til My Picture Town, sier Arntzen.

– Det kommer stadig nye funksjoner i kompaktsegmentet. Er Nikon flinke nok her, eller kommer dere trygt og godt etter de andre?

– Jeg synes vi er tidlig ute med mye. I år lanserer en av konkurrentene våre en funksjon der de kan redigere skyggeområder direkte i kameraet – det kom vi med for mange år siden. Ansiktsgjenkjenning var vi en av de første som hadde. Mange teknologier har vi i systemet, men vi er kanskje ikke flinke nok til å markedsføre disse, sier Mangset.

Powered by Labrador CMS