Aki Laine leder avdelingen for industridesign i Sonos, og har vært sentral i utviklingen av lydplanken Sonos Ray (3.000,-). Foto: Stian Sønsteng

ET YPPERLIG FØRSTEVALG

– Sonos Ray er et ypperlig valg for dem som kjøper sin første hjemmekino, og kanskje begynner å bygge et komplett lydsystem, sier Aki Laine.

Publisert Sist oppdatert

Han er direktør i Sonos’ avdeling for indistridesign i USA, og har tatt turen til Danmark og sitt hjemland Finland for å presentere den nye lydplanken for nordisk presse. Reise og opphold til København for fagbladet Elektronikkbransjen er betalt av Sonos.

Sonos mener deres nye lydplanke Ray også er godt egnet for gamere og førstegangskjøpere. Pris: 3.000,- Foto: Sonos

Vi kommer senere i artikkelen tilbake til at Sonos samtidig presenterer den portable høyttaleren Roam i tre nye farger, men først Ray, som er den minste bukkene Bruse av Sonos’ tre lydplanker. Den supplerer Arc, som har en bredde på 114,2 centimeter og koster 10.000 kroner, samt Beam som er 65,1 centimeter bred og koster 5.000 kroner. Ikke mye mindre er nykommeren Ray, med sine 55,9 centimeter. Derimot er prisen på denne adskillig lavere; 3.000 kroner.

– Hva betyr det for Sonos å lansere en lydplanke i denne prisklassen?

– Det er viktig at vi kommer med et produkt som er lettere tilgjengelig, for dem som ønsker en løsning for TVen og mindre rom, ikke minst siden vi lever i en tid da innhold via strømmetjenester er så lett tilgjengelig, samtidig som mange TVer ennå ikke er tilkoplet eksterne lydanlegg. Dette er en stor mulighet for oss, siden vi kan tilby god lyd både til TVen, men også til musikk, radio og podcaster, sier Laine til fagbladet Elektronikkbransjen.

Kun optisk tilkopling

– Hvor posisjonerer dere Ray i forhold til Beam og Arc?

Beam og Arc har flere tilkoplinger, som HDMI

– Sonos Ray er ekstremt kompakt, men leverer imponerende lyd både til film og musikk. Dette er også et førsteklasses produkt til spill, og et godt valg for mindre boliger der man kanskje ikke har plass til et større system og heller ikke trenger så stor lyd som man får med Arc. Den komplette størrelsen gjør Ray også godt egnet til mindre TVer, samtidig som man får tilgang til Sonos’ verden med enkel tilgang til strømmetjenester, i et premiumdesign med god lyd, til en lavere pris.

Ray (55,9 cm/3.000,-) er den minste av Sonos lydplanker, og supplerer Beam (65,1 cm/5.000,-) og Arc (114,2 cm/10.000,-). Foto: Sonos

– Vil de som spiller plassere Ray under sin 24 tommers monitor, som de kanskje sitter bare en halvmeter unna?

– Aboslutt! Dette er et perfekt produkt til denne bruken, og vi ser for oss at mange vil bli kjent med Sonos gjennom en slik bruk. Ray er samtidig godt egnet til TVer opp til 55 tommer.

Mens Beam og Arc har Dolby Atmos via HDMI eARC, har Sonos valgt å utstyre Ray en optisk kabel, og den nye lydplanken har ikke omgivelseslyd.

– Vi har ønsket å gjøre det så enkelt som mulig å ta i bruk Sonos Ray, sier Laine.

Avsmalnende form

Som kjent vil man med HDMI lettere kunne sette opp og styre høyttaleren fra TVen, men Sonos mener dette heller ikke vil by på store problemer med Ray.

– Du leder avdelingen for industridesign. Hvilke kompromisser har lydteknikerne hos dere måtte gjøre når de skulle tilpasse seg designet?

Aki Laine forteller at Sonos har brukt mye tid på utformingen av Ray, som detaljene i grillen. Foto: Sonos
Sonos Ray har en avsmalnende form. Mens Beam og Arc har HDMI eARC, koples Ray til TVen med en optisk kabel. Foto: Sonos

– Det er ikke akkurat slik det skjer. Utviklingen av nye produkter er et samarbeid mellom de ulike faggruppene hos oss, der alle er drevet av det samme ønsket om å lage beste mulig produkter, med den beste brukeropplevelsen. Når det gjelder Ray, hadde vi som mål å lage et kompakt produkt, som fortsatt leverer imponerende lyd. Våre kolleger som arbeider med akustikk og mekanikk har arbeidet tett med oss, og et resultat av dette er den avsmalnende formen som gjenspeiler det vide lydbildet Ray leverer, sier Laine til fagbladet Elektronikkbransjen.

I tillegg til å styres via Sonos-appen eller direkte fra ulike strømmetjenester og TVen, kan Sonos Ray kontrolleres med diskrete berøringsknapper. Foto: Sonos

– Har det vært viktig at designet skulle skille seg fra Beam, som er 10 centimeter bredere og 2000 kroner dyrere?

Tidløst design

Vi har svettet mye for å få alle detaljene til å passe perfekt

– Du kan se familielikheten mellom våre tre lydplanker, som alle har det samme designspråket samt en neddempet og geometrisk form. Vi ønsker at våre produkter skal være tidløse, og passe godt og uanstrengt i ulike omgivelser, samtidig som de gjenspeiler lyden de leverer.

– Hvordan vil du beskrive lyden fra Beam sammenlignet med Ray?

– Beam er et ypperlig produkt for litt større rom. Den gir litt mer bass og et har omsluttende lydbilde, også imponerende i forhold til størrelsen, og er balansert med klar dialog og god bass uten at man kopler til en ekstern dypbasshøyttaler. Den er enkel i bruk, trenger heller ikke en ekstern fjernkontroll, og gir en god lydopplevelse både for musikk, TV og gaming, sier Laine.

Grillen på Ray er som på Beam i polykarbonat.

– Også på Ray har vi brukt mye tid på mønsteret i grillen, og vi har svettet mye for å få alle detaljene til å passe perfekt, sier Laine.

Roam i farger

Så, over til den lille og portable høyttaleren Roam, som siden april 2021 har vært på markedet i sort og hvitt. Nå kommer den i fargene Olive, Wave og Sunset.

Sonos Roam i fargen Olive, er inspirert av «frodige landskap, fra ørkenkaktus til uberørte parkhager». Pris: 2.000,- Foto: Sonos
Sonos Roam i fargen Sunset, inspirert av «fargerik ørkensand og dynamiske kveldshimler». Pris: 2.000,- Foto: Sonos
Sonos Roam i fargen Wave, inspirert av «roen i kystenes strender og hageoaser ved bassenget». Pris: 2.000,- Foto: Sonos

– Hos Sonos har dere i mange år latt kundene velge hvilken farge de ønsker, så lenge det er sort eller hvitt. Har det vært en vanskelig avgjørelse for dere, at dere introduserer andre farger?

– Dette er noe nytt for oss, og vi fant ut at det var et relevant valg for nettopp Roam, siden dette er vårt mest portable produkt, som både brukes hjemme og ute. Også her har vi brukt lang tid, med en rekke prototyper, for å finne frem til de nye fargene. Valgene vi endte på fungerer bra på farten, men harmonerer også med de øvrige Sonos-produktene i hjemmet. Fargene er nøytrale, og oppleves som tidløse.

– Men, var avgjørelsen vanskelig?

Kjønns- og aldersnøytral

– Ja, og prosessen var utfordrende, men vi kom frem til at dette var noe kundene ønsket, ikke minst i en tid da verden åpnes igjen etter pandemien. Det gir våre unge og nye Sonos-kunder muligheten til å uttrykke sin egen stil, sier Laine.

– Vil det komme Sonos-produkter med sterkere og mer iøynefallende farger?

Vi kom frem til at dette var noe kundene ønsket

– Det lar vi andre høyttalerprodusenter ta seg av. Vi mener fargene som Roam nå kommer i både er kjønns- og aldersnøytrale, slik som Sonos.

– Hvordan har mottakelsen i markedet vært for Roam?

– Dette har vært en suksess for oss, sier Laine.

Han bekrefter at Sonos også her ønsker å bevege seg mot førstegangskjøperne.

Sonos’ minste bærbare smarthøyttaler, Roam, er i tillegg til sort og hvitt nå tilgjengelig i tre nye farger: Olive, Wave og Sunset. Pris: 2.000,- Foto: Sonos

– På samme måte som samarbeidet dere har med Ikea?

– Sonos-produktene som selges på Ikea er også fantastiske produkter, og vi håper disse, på samme måte som Roam og Ray, gjør at stadig flere blir kjent med Sonos.

Designspråket

– Du kommer fra Finland. Er det slik at du bringer nordisk design inn hos Sonos?

– Sonos’ designspråk hadde allerede da jeg begynte mye til felles med min personlige smak, med de samme verdiene jeg hele tiden har arbeidet etter. Jeg er veldig stolt av det vi har fått til, i løpet av de sju årene jeg har vært i selskapet, sier Laine.

Han har vært med i utviklingen av modellene Ray, Beam, Port og Five, og før han begynte i Sonos i 2015 var han blant annet i Nokia.

– Hvilket produkt var det første som var din «baby»?

– Alle produktene jeg har involvert i, er resultatet av arbeidet til et stort antall personer som arbeider med produktutvikling i Sonos. Det vil aldri kunne være noen som sier at de har skapt noe alene; du trenger samarbeidet mellom alle de kreative og tekniske avdelingene.

– Ble lanseringstidspunktet for Sonos Ray påvirket av pandemien?

– Datoen ble ikke endret, og vi har arbeidet med Sonos Ray i flere år. Når du utvikler nye produkter av den høye kvaliteten som kjennetegner Sonos, tar det lang tid for at resultatet skal gi den enkle brukeropplevelsen og den høye kvaliteten vår standard tilsier, sier Aki Laine.

Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 3/2022, som ble distribuert 21. juni. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Powered by Labrador CMS