Ulf Sandberg (t.v) og Henrik Andersson i Krusell, selger mobiltilbehør og mer i over 70 land i verden.

ROCK ’N ROLL FOR KRUSELL

– Motorheadphones representerer en nytenning, og det er heftig å få være litt rock ’n roll, sier Ulf Sandberg i Krusell International AB.

Publisert Sist oppdatert

Han er administrerende direktør og medeier i det svenske selskapet, som under CES-messen i Las Vegas lanserte Motorheadphones på det amerikanske markedet.

– Ambisjonen er at dette skal bli en like viktig del av virksomheten vår som varemerket Krusell. Det er en langsiktig satsing, vi skal bygge et varemerke over hele verden, sier Sandberg til fagbladet Elektronikkbransjen.

– Hvordan er det for en veskeprodusent som Krusell å produsere lydprodukter?

Vi har en distribusjon og et nettverk vi ønsker å benytte, og har rekruttert folk med audiokompetanse

– Det er ikke helt naturlig, nesten ulogisk. Men vi har en distribusjon og et nettverk vi ønsker å benytte, og har rekruttert folk med audiokompetanse.

Justert for rock

Krusell har en egen fabrikk i Thailand og omsatte i 2012 for 140 millioner svenske kroner i Europa, i Asia for 70 millioner. Produktutviklingen av Motorheadphones foregår i Gøteborg. På komponentnivå samarbeider selskapet med kinesiske produsenter.

– Ser vi på de større modellene våre samarbeider vi med fabrikker som produserer for studiobruk. Det som skiller våre produkter fra de fleste andre, er at de gjerne retter seg mot rap og hip hop. De arbeider i de lavere frekvensområdene, med en veldig sterk bass. Når man overanstrenger seg i de lave områdene, mister man mellomregisteret og diskanten. Våre produkter er mer lik studiohodetelefoner, som har en ganske flat frekvenskurve. Dette gjør at mellomregisteret blir mer tydelig, og det er her man får musikken; gitarer, sang og deler av bassen. Rock n’ roll er i mellomregisteret, og dette forsvinner i rap-hodetelefonene. Man bør altså velge hodetelefoner ut fra hvilken musikk man lytter til, og vi ønsker at man med et par Motorheadphones skal kunne høre de ulike instrumentene, sier Sandberg.

Venter rockekonkurrenter

– I hvor stor grad er bandet Motorhead involvert?

– De har vært med hele veien, siden vi startet for mer enn halvannet år siden. Vi har blant annet sittet i lydtester sammen med dem i California, der vi analogt kunne komme frem til hvilken lyd vi ønsket.

– Nå venter dere konkurranse fra andre som markedsfører hodetelefoner sammen med andre rockeband?

– Absolutt. Vi får mye oppmerksomhet, så andre følger nok etter.

Foreløpig har Motorheadphones tre hodetelefonmodeller i sortimentet, samt to øreplugger. Den dyreste koster 1.300 svenske kroner, det rimeligste 500 kroner.

– Det har vært viktig for Motorhead at vi skulle ligge i et prisleie folk flest har råd til.

– Er det aktuelt for Krusell å lansere lydprodukter med andre varemerker?

– Nei. Det er viktig for oss å fokusere på Motorheadphones. Dette er ikke snakk om at vi bare har lisensiert navnet. Vi ønsker å bygge et stabilt varemerke, og er allerede i gang med å utvikle neste generasjon. Sortimentet skal vokse, sier Sandberg.

Mikkey Dee fra Gøteborg

Trommeslageren i Motorhead, Mikkey Dee, oppvokst og fortsatt bosatt i Gøteborg, har vært Krusells inngang til bandet. Sandberg innrømmer at det har vært annerledes å forholde seg til Motorhead enn deres øvrige forretningsforbindelser.

– Elektronikkbransjen er mer regneark og kalkyler, mens det i musikkbransjen handler mer om følelser og pasjon.

– Hvordan står det til med følelser og pasjon i Krusell?

– For oss gjelder det nå om å ta det beste fra to verdener; å strukturert blande følelser og pasjon med den tradisjonelle måten vi har arbeidet på. Vi ønsker å dele dette med våre partnere. Men for all del; vi har jo pasjonerte kunder på Krusell-siden også!

I Las Vegas har selskapet delt en større stand i to, med Motorheadphones på den ene og Krusell på den andre siden.

– Hvordan skiller dere forretningsområdene ellers i selskapet?

– Vi skiller det på produktutviklingssiden, mens markeds- og salgsavdelingene arbeider med begge varemerkene. Dette gir oss en styrke i forhold til et selskap som hadde startet fra null.

Fra Skullcandy

– Har Motorheadphones endret bedriftskulturen?

– Jeg har solgt Krusell-produkter i snart 20 år, og det er også kult. Motorheadphones representerer en nytenning for oss gamlinger, og det er heftig å få være litt rock ’n roll.

Henrik Andersson er hentet fra Skullcandy, som global salgssjef i Krusell. Sandberg sier dette er viktig for selskapet.

– Henke har en bred internasjonal erfaring, både når det gjelder distribusjon og salg. Dessuten kjenner han hodetelefonbransjen, sier Sandberg.

Andersson har åtte års bakgrunn fra Skullcandy, og kom fra stillingen som salgssjef i EMEA (Europa, Midt-Østen og Afrika).

Gjensidig drahjelp

– Hvor viktig var det for deg at Krusell nå har begynt med hodetelefoner?

– Det viktige er at Krusell driver egen produktutvikling og ikke bare arbeider med ferdige Asia-produkter. Jeg drar selvsagt nytte av min bakgrunn i Skullcandy, både når det gjelder å bygge distribusjon og varemerke, sier Andersson til fagbladet Elektronikkbransjen.

– Hvordan vil du beskrive Krusell som selskap?

– Det er et varemerke som står for kvalitet, og det har vært lenge på markedet. Motorheadphones kommer til å hjelpe Krusell i visse markeder, og tvert om. Motorheadphones er etablert i en rekke europeiske land, vi lanseres i Asia i januar og dette er vårt avspark i USA. Vi har store forventninger her, ikke minst fordi vi ser hvor stor interesse det er for produktene her på CES. Det er viktig at Motorheadphones differensierer seg, og ikke bare blir enda et hip hop-merke. Det er også viktig at vi har lykkes i å legge oss prismessig under Beats, Soul, Ludakris og SMS.

Powered by Labrador CMS