SELGER ET PRODUKT HVERT 15. SEKUND

– Vi selger et Happy Plugs-produkt hvert 15. sekund, og målet er at vi om få år skal passere én milliard svenske kroner i omsetning.

Publisert Sist oppdatert

Det sier Andreas Vural, som etablerte Happy Plugs i 2011 og er administrerende direktør i det svenske selskapet. De retter seg mot kvinner, og lanserer nye kolleksjoner to-tre ganger hvert år der de ønsker å følge trendene for å attrahere målgruppen. Når fagbladet Elektronikkbransjen møter Vural på IFA-messen i Berlin, viser han frem et nytt varemerke: Yevo Labs.

– Med Yevo Labs vil vi skape et produkt for oss menn, der Yevo står for You Evolution. Dette er fremtidens hodetelefoner, der den første modellen, Yevo 1, er ørepropper helt uten kabler. Forbindelsen til spilleren går via blåtann, og mellom proppene bruker vi magnetisk induksjon. De gir en fantastisk lydopplevelse, og total frihet til å bevege seg.

– Hvordan fungerer teknologien?

Vi er den eneste aktøren som retter seg mot en kvinnelig målgruppe, mens de andre satser på både menn og kvinner og kompromisser med å lage en rosa hodetelefon

– Det skapes et lavfrekvent magnetfelt, omtrent som radiobølger, og vi benytter den samme teknologien som i høreapparet; Near Field Magnetic Induction (NFMI). Vi er blant de første som bruker denne teknologien i ørepropper, men mens de andre bruker den til sportsørepropper har vi laget et produkt som er beregnet på bruk i alle situasjoner, sier Vural.

Med proppene følger et ladefutteral på 600mAh, som skal holde til fire-fem ladinger. Prisen for Yevo 1 er 3.000 kroner, en god del mer enn øreproppene fra Happy Plugs.

Seler et konsept

– Happy Plugs er luksus man har råd til. Tanken er at når man kommer inn i butikken og vender på esken, så sier man åi!, koster de bare 200 kroner? sier regional salgsdirektør Oscar Knaust.

Happy Plugs leverer ørepropper fra 200 til 400 kroner. De har blåtann-hodetelefoner til 900 kroner, og leverer også mobildeksler, kabler, blåtannhøyttalere.

– Vi selger et konsept, ikke enkeltprodukter. Kommer det en butikk og vil kjøpe fire ørepropper er det ikke interessant, sier Knaust.

Vural sier han tidligere har vært med å etablere flere teknologiselskap.

– Jeg arbeidet med internett og var for eksempel med på å lansere Facebook før Facebook kom til Sverige; Glife.

– Hva er forretningsideen til Happy Plugs?

– På et tidspunkt tapte jeg alle pengene mine. Jeg ville gjøre noe helt annet, har bakgrunn som designer, og tenkte jeg skulle lage et motetilbehør som kom i flere farger og var så rimelig at kundene kanskje kjøpte en ny hver måned og brukte det til ulike antrekk. Jeg lekte med tanken på å lansere klokker, solbriller eller smykker, da min tidligere kjæreste en dag spurte hvorfor de hvite iPhone-øreproppene ikke kom i flere farger? Det var starten på Happy Plugs, og i dag er vi tilstede i 40 land, sier Vural.

Ingram Micro

– I løpet av tre år er vi vokst til å være tilstede i nesten 7.000 butikker, sier Knaust.

– Hvordan har dere lykkes i Norge?

– Vi er nettopp begynt i Norge, og har lykkes med å etablere oss i motebutikkene. Dessuten har vi Ingram Micro som distributør, de hjelper oss i kanalene for forbrukerelektronikk. Målet er at vi neste år skal selge 300.000 hodetelefoner i Norge. Det er mange, men vi når allerede i løpet av dette året 600.000 i Skandinavia, sier Knaust.

– Hvor mange selger dere globalt?

– Mange. Vi har doblet omsetningen hvert år siden oppstarten, og selger som nevnt et produkt hvert 15. sekund, sier Knaust.

– Hva er ambisjonen for 2017?

– At vi skal selge et produkt hvert sjuende sekund, smiler Vural.

Rask hoderegning tilsier at det er 31.536.000 sekunder i ett år. Et solgt Happy Plugs-produkt hvert 15. sekund tilsvarer 2,1 millioner enheter, hvert sjuende sekund 4,5 millioner.

– Hvem er konkurrentene deres?

Kjøper flere produkter

– Vi er den eneste aktøren som retter seg mot en kvinnelig målgruppe, mens de andre satser på både menn og kvinner og kompromisser med å lage en rosa hodetelefon. Vi er på motemesser rundt om i verden for å følge trendene, for å tiltrekke oss målgruppen. Kvinner kjøper i snitt 4,7 produkter hvert år, mens en mann kjøper 4,2. Du kjøper Sennheiser eller Bose, mens kjæresten min kjøper fire rimelige ørepropper og bruker resten av pengene på klær, sier Knaust.

– Hvordan har bransjen tatt mot dere?

– Hvor enn vi kommer er vi alltid unike, siden det ikke er noen andre som retter seg mot kvinner. Når vi presenterer konseptet vårt er det nesten alltid en suksess, siden vi har en tydelig målgruppe, og representerer en ny inntektskilde for butikkene. Når man spør innkjøpere hvor mange varemerker de har som retter seg mot kvinner, er svaret alltid ingen, sier Knaust.

– Hva betyr Norge som marked for dere?

– Norge er et svært viktig marked. Det er dessverre en liten utfordring at dere ikke er med i EU, men hele Skandinavia er viktig. Vi har god smak, ligger i forkant når det gjelder musikkeksport, design og mote. Det gjelder bare for oss å finne de rette kanalene, sier Vural.

Selskapet har 38 ansatte, med hovedkontor i Stockholm, et kontor i Hong Kong for å være nær fabrikkene, samt fem salgskontor rundt om i verden.

Powered by Labrador CMS