SHURE RETT I MIKKEN 

Ronald Hernes og Guri Istad i Benum med Shure MV7i. Foto: Stian Sønsteng

– Shure MV7i er verdens første mikrofon med lydkort. Løsningen gir lyd i kringkastingskvalitet, med minimalt oppsett og minimal etterproduksjon.

Publisert

– Det er bare å plugge en annen mikrofon rett inn i Shure MV7i, og en USB-C-kabel fra denne inn i PCen eller mobilen, så er du i gang, sier markedssjef Guri Istad i Benum.

Løsningen er tilsynelatende like enkel å sette opp, som det er å tilberede en porsjon Rett i koppen.

Benum ble etablert i 1971, har 25 ansatte i Norge og 16 i Sverige, og hadde i 2023 en samlet omsetning i de to landene på 306 millioner kroner. Hovedsakelig leverer de profesjonelt lydproduksjons- og møteromsutstyr, men de har enkelte produkter som også selges i forbrukermarkedet, slik som Shure MV7i.

Når vi den 12. mars møter dem i Unity Arena på Fornebu, har de LLB-messens største utstilling.

Shure MV7i koster 5.000 kroner. Foto: Shure

– Det går bra for oss, og vi har hatt noen veldig gode år, sier daglig leder Ronald Hernes.

 

Stødig på flere ben

Han tar plass i Benums podcast-studio, som består av smartmikrofonen Shure MV7i, koplet til en annen mikrofon og en mobiltelefon.

– Løsningen er ideell for podcastere, musikere og gamere, sier Istad.

Vi kommer tilbake til Shure MV7i, møteromsløsningen IntelliMix der det norske møteromskameraet Huddly inngår, og det nye digitale øremonitor-systemet Axient Digital PSM. Først litt om årsaken til at Benum går så bra.

– Vi har mange ben å stå på, med kunder som butikker, utleiefirma, kringkastere, teater og operahus, møterom og AV-installatører, for å nevne noen. Hvis den ene bransjen er nede, støtter vi oss på den andre, og omvendt, sier Hernes.

– Hvilket ben er stødigst for tiden?

– Shure er alltid stødig, og Q-SYS er blitt veldig stort og stødig. I tillegg har vi alt innen infrastruktur med Neutrik og Klotz, som alle kjøper, uansett, sier Hernes.

Guri Istad og Arild Høyem med Shure Axient Digital PSM. Foto: Stian Sønsteng

 

Studio for 6.250,-

Fra nevnte Shure kommer produktet markedssjef Istad har stor tro på; den dynamiske USB-C-mikrofon Shure MV7i, med innebygd lydkort og en prislapp på 5.000 kroner.

– Dette er en smartmikrofon med en digital signalprosessor (DSP) med avanserte funksjoner, som kan drive andre mikrofoner og instrumenter, sier Istad.

Kjøper du en MV7i og en MV7X har du et komplett studio med to mikrofoner, for 6.250 kroner

– Har Shure mikrofoner med samme lydsignatur, som er spesielt godt egnet sammen med MV7i?

– Alle mikrofoner vil passe, men vi anbefaler gjerne Shures to modeller med samme element og oppbygging, sier Istad.

Dette er Shure MV7X (1.250,-) og Shure MV7+ (3.250,-), som begge har XLR, mens MV7+ i tillegg har USB-C.

– Kjøper du en MV7i og en MV7X har du et komplett studio med to mikrofoner, for 6.250 kroner. MV7i koples via USB-C til en datamaskin eller mobiltelefon, og i en app kan man kontrollere lydkortet og velge i hvilket format man vil gjøre opptaket, eller man kan sende direkte, sier Istad.

Shure Motiv-appen er gratis tilgjengelig for Windows, Mac, Apple og Android, og gjør det også mulig å oppdatere programvaren i mikrofonen.

Sentralt i møteromssystemet Shure Intellimix er den takmonterte mikrofonen MXA902 med integrert høyttaler. Foto: Stian Sønsteng

– Shure MV7i har en ledstripe med berøringsfunksjon, som for eksempel kan brukes til å vise signalstyrken. Lys og funksjoner settes enkelt opp i appen, sier Istad.

 

Også for detaljhandelen

Ledstripen kan vise status for både mikrofonen og inngangskanalen, med mulighet til å dempe kanalene separat, med en berøring på lyset.

I tillegg til USB-C, har Shure MV7i en kombinert inngang for XLR- og kvarttommes-plugger (6,35 mm med TS eller TRS) for mikrofoner og instrumenter, samt en 3,5 mm minijack-utgang for hodetelefoner. Medlytt skal skje i sanntid, uten forsinkelse, og i appen kan man velge om man vil slå sammen mikrofonen og inngangslyden til ett monospor, om man vil ha to separate monolydspor, eller om de skal kombineres i et stereospor.

Den kombinerte inngangen har en forsterking på 60 desibel (+60dB gain) og 48v Phantom Power strømforsyning for kondensatormikrofoner, mens den digitale lydutgangen gir opptil 24-bit og 48kHz.

Blant øvrige funksjoner er Real-Time Denoiser (aktiv eliminering av omgivelsesstøy), Digital Popper Stopper (fjerning av plosive lyder som «p» og «b»), og justerbar reverb i de tre innstillingene Plate, Hall og Studio, for ekstra dybde og rikdom i vokal- og instrumentopptak.

– Med Shure MV7i er det både enkelt og rimelig å produsere musikk eller podcaster i kringkastingskvalitet, og vi tror produktet også er høyaktuelt for detaljhandelen, sier Istad.

Med Shure Axient Digital PSM skal man alltid finne ledige frekvenser. Foto: Shure

 

Shure Axient Digital PSM

Siden 2017 har det trådløse mikrofonsystemet Shure Axient Digital vært i handelen. Nå kommer Axient Digital PSM, der de tre bokstavene står for Personal Stereo Monitor. Dette er Shures første digitale system for øremonitorer, og det går i tospann med mikrofonsystemet.

Med Shures Axient-løsninger, som går fra 470 til 636 MHz, vil du alltid finne ledig plass

– Dette er et avansert in-ear monitoreringssystem, som gir krystallklar lyd, flere stereokanaler og forbedret signalmottak for liveopptredener. Det blir stadig trangere i frekvensbåndet, men Shures WMAS-teknologi er svært spektrumeffektiv og gjør det lettere å trykke inn det man trenger, sier produktsjef Arild Høyem til fagbladet Elektronikkbransjen.

WMAS står for Wireless Multichannel Audio System, og er altså et trådløst flerkanals lydsystem.

– Er det slik at teknikerne opplever at det rett og slett ikke er plass?

– Det kan være, hvis man har en rimeligere løsning med et begrenset frekvensområde, der man på finnsenderen.no ikke finner en frekvens man kan bruke. Med Shures Axient-løsninger, som går fra 470 til 636 MHz, vil du alltid finne ledig plass. Når systemet i tillegg bruker liten plass per kanal, vil man aldri oppleve noen problemer, sier Høyem til fagbladet Elektronikkbransjen.

Ole-Christer Melvold (t. v.) i Huddly og Tore Vidar Knutsmoen i Benum med møteromssystemet Shure Intellimix. Foto: Stian Sønsteng

 

Turnéer og store arrangement

Ifølge Benum setter Axient Digital PSM en ny standard for liveopptredener, tilpasset turnéer og store arrangementer, ved å gi artister og lydteknikere verktøyene de trenger.

Med True Digital Diversity-mottak kombineres to separate RF-signaler for forbedret signalmottak og rekkevidde, mens ShowLink-teknologien skal gi sanntids fjernkontroll av alle mottakerparametere. CueMode-funksjonen lar teknikere overvåke opptil 64 krypterte scenemikser fra én bodypack. Systemet tilbyr også stereoseparasjon, klar digital lyd og automatisk impedansdeteksjon, som skal sikre kompatibilitet med alle profesjonelle øremonitorer.

Ole-Christer Melvold (t. v.) i Huddly og Tore Vidar Knutsmoen i Benum filmet i møteromssystemet Shure Intellimix. Foto: Stian Sønsteng

Blant produktene i systemet er sendere med to og fire kanaler som skal eliminere interferens, mottakere med hodetelefonforsterkere som skal gi krystallklar lyd og presist stereobilde (ADXR Bodypack Receivers), retningsantenner som skal forbedre rekkevidde og redusere interferens, og en lader med fire plasser (SBC441 4-Bay Charger).

Shure ligger alltid i forkant innen profesjonelt lydproduksjonsutstyr

 

Shure i forkant

Axient Digital PSM-senderne støtter både analoge og digitale inngangsformater, inkludert AES3 (en standard for digital lydoverføring), Dante (et nettverksbasert lydprotokollsystem) og AES67 (en standard for høykvalitets lydoverføring over IP-nettverk). Standard AES256-kryptering er tilgjengelig for sikker overføring. Multi Channel Wideband (bredbåndsmodus for flere kanaler) støtter opptil 40 kanaler per 8 MHz, mens Narrowband (smalbåndsmodus) har sterkere RF-utgangseffekt (radiofrekvens) per kanal, men opprettholder fortsatt frekvenseffektiviteten med 17 kanaler per 6 MHz. Analog FM skal gi bortimot latensfri lyd, med oppdatert hybridteknologi som kombinerer høykvalitets digitallyd med tradisjonell analog RF.

Shure Intellimix Large består av en Windowsmaskin med lydsignalbehandling, berøringspanel, takmikrofon med høyttaler og Huddly L1 nettverkskamera. Pris: 128.500,- Foto: Shure

– Shure ligger alltid i forkant innen profesjonelt lydproduksjonsutstyr, men de senere årene har de også vokst voldsomt innen møterom og konferanse, sier Høyem.

 

IntelliMix med norske Huddly

Et eksempel på dette, som Benum viser på LLB-messen, er IntelliMix. Produktsjef Tore Vidar Knutsmoen sier dette er Shures møteromsløsning for Microsoft Teams, og her inngår kameraer fra det norske selskapet Huddly.

– Vi tilbyr fire IntelliMix-pakker, Room Kit 30, 50, 70 og 80, med priser fra 83.000 til 211.500 kroner. Pakkene består av en Windows-basert datamaskin med Shures lydsignalbehandling, en berøringsskjerm, den takmonterte mikrofonen MXA902 med integrert høyttaler, og videokameraer fra Huddly, sier Knutsmoen.

Forskjellen på pakkene er antall høyttalere/mikrofoner, og hvilke videokameraer fra Huddly som følger med.

På LLB-messen møter vi nordisk salgsdirektør Ole-Christer Melvold i Huddly. Selskapet ble grunnlagt i 2013, og leverer nettverkskameraer for møterom.

Benum har den største utstillingen på LLB-messen. Foto: Stian Sønsteng

– Vi ser at bruksområdene stadig utvides. Et møterom i dag er ikke nødvendigvis det samme som tidligere. Kundene våre er veldig kreative, og bruker kameraene på måter vi ikke hadde tenkt på, sier Melvold.

– Hva er styrken til Huddly?

– Vi er veldig gode på design, og bruken av kunstig intelligens. Vi lager Teams-møter på samme måte som man er vant til å se et talkshow på TV, med en engasjerende bildestrøm. Du kan godt si vi har gjenoppfunnet videomøtet, sier Melvold.

Det er Shure globalt som har inngått samarbeidet med Huddly. Selskapets nettverkskamera selges også av IT- og AV-forhandlere.

Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 2/2025, som ble distribuert uke 15. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.

 

Powered by Labrador CMS