Inga-Brit Brækken (f. v.), Owe Bergsten og Johan Lenngerd under pressevisningen av Nintendo Switch den 2. februar - én måned før konsollen kommer i butikkene. Foto: Stian Sønsteng.

TROR PÅ NY SUKSESS MED SWITCH

Mannen som i 1981 tok Nintendo Game & Watch til Skandinavia tror den nye spillkonsollen Nintendo Switch blir en suksess på linje med Wii.

Publisert

– Jeg tror man har lært leksen. Hvis man ser på funksjonene og nøyaktigheten er dette helt unikt. Nintendo Switch gir utrolige muligheter for å utvikle fantastiske spill, sier Owe Bergsten.

Han eier 79 prosent av Bergsala AB, som er Nintendos eldste samarbeidspartner utenfor Japan.

Den første helgen i februar ble Nintendo Switch vist ved selskapets hovedkontor i Kungsbacka sør for Gøteborg, både for media, kunder, spillutviklere og publikum. Reisen hit for fagbladet Elektronikkbransjen er betalt av Bergsala AB.

Den 3. mars lanseres konsollen samtidig, over hele verden. Prisen i Norge blir rundt 3.500 kroner. Nintendo Switch har kapasitiv berøringsskjerm på 6,2 tommer med 1280x720 punkter. Denne kan brukes håndholdt, plassert på bordet, eller koples til TV-skjermen via en basestasjon som også lader den. I pakken følger det med to kontrollere (kalt Joy-Con), som kan festes til skjermen, brukes separat (for eksempel når konsollen står på bordet), eller festes til et Joy-Con Grip som minner om en tradisjonell kontroller.

Påmontert en Joy-Con på hver side, er størrelsen på Nintendo Switch som håndholdt enhet 102x239x13,9 mm. Den kommuniserer trådløst via wifi (IEEE 802.11 a/b/g/n/ac) eller Bluetooth 4.1. I TV Mode kan en LAN-adapter (selges separat) benyttes til kablet internett. Signalet som sendes TVen er maks 1920x1080 punkter med 60 bilder i sekundet.

Hos Bergsala fikk man blant annet spille Mario Cart 8 Deluxe.

Konsollen har inngang til egne Nintendo Switch-spillkort, samt microSD, microSDHC og microSDXC for å øke minnet fra innebygde 32 GB. Den har tre sensorer; akselerometer, gyroskop og lyssensor. Lithiumionbatteriet er på 4310mAh.

Game & Watch

Man kan spille hjemme, og fortsette når man er på reise

Når Bergsala viser Nintendo Switch i Kungsbacka, er lokalene fylt til randen. I det milde kaoset ellers i bygget, fremstår kontoret til Owe Bergsten som en rolig oase.

– Hvor ofte spiller du selv?

– Ikke så mye, men når det kommer noe nytt prøver jeg det selvsagt. Jeg spiller mye når jeg flyr, det synes jeg er morsomt. Nintendo Switch kommer jeg nok til å spille mye. Man kan spille hjemme, og fortsette når man er på reise. Kontinuiteten man får er kul – og viktig for at dette blir en suksess, sier Bergsten.

Det var på en reise til Singapore i 1981 at han kom over det håndholdte spillet Game & Watch fra Nintendo.

Nintendo Switch spillkonsoll med skjerm i ladestasjon, med to Joy-Con håndkontrollere satt i en Joy-Con Grip.

– Det var sluppet i Japan året før, og ble nesten ikke solgt andre steder. Jeg ble svært begeistret, og spilte på flyet hele veien hjem. Dette var noe helt nytt, og jeg ønsket å få agenturet. Derfor sendte jeg flere telexer til Nintendo, til jeg omsider fikk svar. Men, de var i forhandlinger med det svenske selskapet Alga, som var store på brettspill. Da jeg ad omveier fikk hør at Alga likevel ikke var interessert, reiste jeg i august samme år til Japan, og fikk agenturet for Sverige og Danmark, samt halve Norge og halve Finland. Et års tid etterpå fikk vi agenturet for hele Norden, sier Bergsten.

På den tiden drev han en radiobutikk i Kungsbacka, og han hadde i 1976 etablert Bergsala sammen med Pierre Sandsten og Lars-Göran Larsson for å importere bilhøyttalere og andre produkter fra Asia.

– Hadde du i 1981 sett for deg at det skulle bli slik som det er i dag?

– Nei, det hadde jeg ikke, ler Owe Bergsten.

Kom tilbake med Wii

Firmanavnet Bergsala er satt sammen av etternavnene Bergsten, Sandsten og Larsson.

– Hvor er de to andre i dag?

– De lever, men arbeider ikke her lenger. Larsson var med lengst, og sluttet i selskapet i 1983, sier Bergsten.

I dag har han to andre kompanjonger med på eiersiden.

– Hvor stor del av forretningen utgjør Nintendo?

– 60-70 prosent, så de er utrolig viktige for oss. Resten er spill og leketøy, samt annen elektronikk.

– Hvordan vil du beskrive Nintendo de senere årene, og betydningen Switch har for selskapet?

– I 2003-2004 regnet mange med at Nintendos betydning i spillbransjen var over. GameCube var ingen kjempesuksess; det var snakk om at de burde konsentrere seg om selve spillene, og Nintendo hadde 10 prosent av verdensmarkedet. Så kom Wii, som ga selskapet kanskje 60 prosent av markedet, og det var helt fantastisk. Den neste lanseringen, Wii U, forsto ikke folk helt hva var. De fleste var fornøyd med sin Wii-konsoll, sier Bergsten.

Produktsjef Johan Lenngerd mener Switch-spillet «The Legend of Zelda: Breath of the Wild» er Nintendos trumfkort ved lanseringen 3. mars.

– Dette er en fantastisk sterk tittel, og det mest opphausede Zelda-spillet vi har hatt de 20 årene jeg har arbeidet i Bergsala. Det er mange som venter på dette, og vi kan allerede nå si at det gir Nintendo Switch en svært god start. Det gjelder å nå bredere målgrupper, og det er flere gode titler på gang. Det innovative og morsomme partyspillet «1-2-Switch» kommer ved lansering, «Mario Kart 8 Deluxe» kommer i april, oppfølgeren til suksesspillet «Splatoon», «Splatoon 2», lansers i sommer og tungvekteren «Super Mario Odyssey» mot slutten av året, og disse kommer også til å gjøre sitt, sier Lenngerd.

Det beste Nintendo-kontoret

– Hvor viktig er retro-aspektet; at voksne nå kan møte sine gamle helter på en ny arena?

– Jeg er ikke sikker på at dette vil stå bak drivet, men det gjør det selvsagt lett å få interesse fra alle som har elsket Nintendo. Likevel tror jeg ikke det er dette som vil selge Nintendo Switch, sier Lenngerd.

De to Joy-Con håndkontrollerne kan styres med én i hver hånd.

– For å snu spørsmålet: hvor enkelt er det å få nye generasjoner til å ta Nintendo-fenomenet til seg?

– Nintendo er blitt kritisert for å gå inn i mobilspill. Men, takket være Pokémon GO og Mario som finnes i mobilspill, kjenner barna til universet. Nintendo har et svært sterkt varemerke, spesielt i Skandinavia. Da vi slapp Nintendo Entertainment System (NES) i 1986, var vi året før resten av Europa. Mens Sega var like store som Nintendo i resten av Europa, var vi mye større her i Skandinavia. Når vi hos oss kommer med en ny Nintendo-konsoll er alle interessert, men det gjelder å leve opp til forventningene. Nintendo Switch kommer absolutt til å gjøre dette, sier Bergsten.

– Hvordan merker dere interessen fra Nintendo i Japan, siden selskapet står så sterkt her i Skandinavia?

– De setter pris på det, og besøker oss ganske ofte. Vi har et fantastisk kontor her i Kungsbacka, kanskje det beste Nintendo-kontoret i verden. Japanerne liker kontinuitet. Vi har arbeidet i 36 år med Nintendo, og det vet de. Vi er Nintendos eldste samarbeidspartner utenfor Japan, sier Bergsten.

– Hvor vanskelig var det å få kalt veien dere holder til for Marios gata?

Det gjelder å nå bredere målgrupper, og det er flere gode titler på gang

– Det tok et års tid, rundt 1999-2000 Jeg kjente ikke så mye til politikk, men forsto at jeg måtte lobbyere overfor gatenemden, sier Bergsten.

Bergsala AB driver forretning i Norden og i de baltiske statene, og deler hus i Kungsbacka sør for Gøteborg med morselskap Bergsala Holding AB samt søsterselskapene Bergsala AB, Bergsala Handic AB, Bergsala SDA AB, samt selskapet for felles administrasjon og eiendomsforvaltning, Bergsala Administrationsservice AB.

Sterke i Norge og Sverige

Konsernet har cirka 50 ansatte, halvparten i Marios gata 3, og omsetter for i overkant av én milliard svenske kroner i året. Bergsala SDA AB ble etablert i 2015, og produserer og importerer hjemmeelektronikk for det nordiske markedet. Fokus ligger på elektroniske husholdningsprodukter under det egne varemerket Havsö. Bergsala Handic AB ble etablert i 1988 og er først og fremst en virksomhet innen hjemmeelektronikk og kommunikasjonstilbehør.

Bergsala har fire ansatte i Norge.

– Vi har veldig god støtte fra Sverige, og har i tillegg en norsk serviceavdeling i Larvik, sier Inga-Brit Brækken som er norsk PR-sjef.

– Hvilken posisjon har dere i Norge sammenlignet med resten av Norden?

– Sverige har oftest vært det best landet salgsmessig, men det har variert etter hvilke kunder vi har hatt. I dag ligger Norge og Sverige ganske jevnt, sier Bergsten.

Produktsjef Johan Lenngerd sier Sverige og Norge har flere Nintendo-tilhengere enn mange andre marked, mens Finland og Danmark ligger litt etter.

– I forhold til folketallet er Sverige og Norge landene Nintendo har lykkes best. Vi skiller oss helt klart ut i Europa når det gjelder Wii U, sier Lenngerd.

Skal du spille et riktig godt spill må det være på en spillkonsoll; stasjonær eller bærbar. Nintendo Switch er begge deler!

Gjennom årene har utviklingen gått fra leketøysforreninger til elektronikkbransjen når det gjelder kanalene som selger Nintendo.

– Spillseriene «The Legend of Zelda», «Super Mario» og «Pokémon» står sterkt i Norge, og etter lanseringen av Pokémon GO i sommer har Nintendo fått ekstra medvind. Det har vi blant annet merket på salget av eldre Pokémon-titler og Nintendo 3DS-konsoller. Globalt var det en økning i salget av både Nintendo 3DS-spill og konsoller i fjor sammenlignet med året før, sier PR-sjef Inga-Brit Brækken.

Hun mener Nintendo generelt har vært flinke når det gjelder det kreative og innovative.

Både stasjonær og bærbar

– Nå har de igjen laget en konsoll som gjør spilling til noe veldig sosialt. Vi får dessuten svært mange henvendelser både fra privatpersoner og bedrifter som er interessert i samarbeidsmuligheter, så vi tror absolutt Switch vil gjøre det godt i Norge, sier Brækken.

– Bruker dere Pokémon GO i markedsføringen?

– Nei. Men interessen for Pokémon generelt er veldig stor, sier Brækken.

– Vi samarbeider med Pokémon og dem som selger disse produktene, for å maksimere interessen, sier Bergsten.

Lenngerd legger til at det er Bergsala som har solgt armbåndet Pokémon GO Plus, og at de har hatt problemer med å levere nok av disse.

Når det gjelder lanseringen av Nintendo Switch, har Bergsten aldri tidligere opplevd en tilsvarende støtte fra Nintendo.

– Det er unikt at vi i et slikt omfang kan vise et produkt én måned før det kommer i butikkene. For ett år siden var man spente på hvordan dette ville gå, men for et halvår siden ble tonen ble utrolig positiv. I dag er det full fart fremover, og Nintendo har lovet at de skal produsere nok konsoller – selv om det selvsagt kan bli snaut helt i starten. Vi er allerede utsolgt, og har ventelister. Men i løpet av et par måneder skal vi kunne tilgodese en stor del av etterspørselen, sier Bergsten.

Det er også første gang Nintendo slipper en ny konsoll samtidig over hele verden. Produktsjef Johan Lenngerd sier lanseringen byr på en utfordring logistikkmessig.

– Det er utrolig mange varer som på kort tid skal inn og ut fra hovedkontoret vårt, så vi må kjempe for å løse dette slik at hele Norden har produktene klare for salg den 3. mars. Det kan være noen butikker i Nord-Norge får dem et par dager senere, sier Lenngerd.

– Det er vel 23 lastebiler som kommer til oss omtrent samtidig, sier Bergsten.

Han vil ikke si noe om hvor mange konsoller de får inn til lanseringsdato.

– Hva tenker dere om konkurransen fra smarttelefoner og nettbrett?

– Det er selvsagt en konkurrent. Men, skal du spille et riktig godt spill må det være på en spillkonsoll; stasjonær eller bærbar. Nintendo Switch er begge deler! sier Bergsten.

Powered by Labrador CMS