GRØNT PUNKT PÅ DAGSORDEN

– Vi sørger for at emballasjen blir gjenvunnet. Dette er en kollektiv ordning eid av næringslivet, alternativet er en statlig ordning.

Publisert Sist oppdatert

Det sier Sjur Kvifte Nesheim i Grønt Punkt i sitt foredrag under Vårkonferansen, som arrangeres i regi av Stiftelsen Elektronikkbransjen.

– Dette er en dugnad, og et medlemskap hos oss et konkret og enkelt samfunnsansvar for å ta vare på egen emballasje. Bakgrunnen for ordningen er ganske lik returordningen for elektronikk, sier Kvifte.

Han viser til at Elektronikkbransjen årlig genererer 40.000 tonn emballasje, noe som utgjør ti prosent av all emballasje i Norge.

Logoen vår er Europas mest brukte varemerke

– En av de store miljøutfordringene til EU er å håndtere alt avfall. Bare en tredel ble gjenvunnet i fjor, men det er langt bedre enn for ti år siden da halvparten gikk på fyllinga. Satsingen på å gjenvinne emballasjeavfall vises av at logoen vår er Europas mest brukte varemerke, sier Kvifte.

Les også:

Hvem betaler skaden ved hjemmeservice

Elesco økte 40 prosent