FRITTSTÅENDE ET BEDRE ALTERNATIV

– Kjøkkenhandlerne selger integrert kjøl og frys selv om frittstående produkter ofte kan være en god løsning for kundene.

Publisert Sist oppdatert

Det sier Espen Vik i BSH Husholdningsapparater AS. Han er salgssjef for kjøkkenbransjen og integrerte produkter.

– Teknologien på integrert og frittstående er så og si lik, men fordelen med den nye frittstående serien er at man får et større volum og at man kan integrere i nisje, sier Vik.

BSH har lenge hatt kombiløsninger med to frittstående kjøl- og fryseskap med 60 centimeters bredde. Nå kommer disse med energimerket A+++.

Elektrohandleren kommer litt i bakkant og må kanskje basere seg på et tilbud som allerede er gitt

– Hva vil dette bety for kategorien?

– Når vi utvikler nye produkter er miljø noe vi virkelig fokuserer på. Kjøleskapet har vært den hvitevaren som bruker mest strøm, det står på 24 timer i døgnet. Ved å redusere strømforbruket til 75 kilowatt per år er vi nede i et forbruk som er lavere enn en vanlig 9 watts energisparepære. Dette er en betydelig innovasjon, sier Vik.

Separat kjøl og frys

Han mener forbrukerne gjerne vil være miljøbevisste, men innrømmer at miljø aldri vært et veldig godt salgsargument når det gjelder hvitevarer.

– Det er kjekt å ha, men det har aldri vært en avgjørende faktor i kjøpsprosessen. Vi håper dette endrer seg med våre nye kjøleprodukter, der folk på grunn av strømforbruket vil velge produkter fra Bosch og Siemens, sier Vik.

– Hvordan ligger løsningen med to frittstående skap an sammenlignet med kombiskapene?

– Kombiskap er den desidert største kategorien i Norge. Historisk har fryseskapet stått et annet sted enn på kjøkkenet, mens det vanlige i for eksempel Sverige er to separate kjøle- og fryseskap ved siden av hverandre på kjøkkenet. Dette ser vi kommer også i Norge. Den nye serien er designet for perfekt integrering. De ser fine ut, og det er mulig å åpne dørene uten at de støter i sideveggene. Skapene er faktisk utviklet for det nordiske kjøkkenmarkedet, og vi har stor tro på dem, sier Vik.

Frittstående må vises

Han forteller at Norden står for halvparten av BSHs omsetning av frittstående endørs kjøleskap.

– Hvordan er salget av frittstående produkter i kjøkkenbransjen?

– De liker først og fremst å selge integrerte produkter siden dette naturlig passer best inn i kjøkkeninnredningen.

– Er integreringstrenden et resultat av at forbrukerne ikke kjenner til de frittstående mulighetene?

– Det kan være, og vi må derfor ha de frittstående produktene utstilt i et kjøkken for å få solgt dem. Vi ønsker å profilere våre premium-produkter i kjøkkenhandelen og lære dem at denne løsningen er bedre for kundene fordi de får mer plass.

Elektrohandelen i bakkant

– Du er salgssjef for kjøkkenbransjen og innbyggingsproduktene som selges i elektrofaghandelen. Hvordan ser du utviklingen i disse to konkurrerende kanalene?

– Vi ser helt klart at trenden fortsatt går fra frittstående til integrerte produkter. Spesielt for oppvaskmaskiner har det vært en dramatisk endring siste halvannet år. Det norske folk er klare til å integrere produktene i kjøkkenet, og det er større betalingsvillighet her enn for de frittstående produktene. Dette gir en mulighet for handlerne til å få mere penger i kassa, siden de som pusser opp kjøkkenet er villige til å betale litt mer for å få ulike egenskaper. Historisk har kjøkkenhandlerne hatt det litt lettere; man designer et nytt kjøkken og bestemmer underveis hvilke produkter man skal ha. Elektrohandleren kommer litt i bakkant og må kanskje basere seg på et tilbud som allerede er gitt. Det er en annerledes salgssituasjon, men vi ser klart at elektronikkbransjen er i ferd med å ta dette på alvor. Jeg vil si at Elkjøp er dem som har kommet lengst ved sin satsing på Epoq-kjøkken, sier Vik.

Ikea en stor konkurrent

Han tror det økte salget av integrerte hvitevarer er en konsekvens av at Ikea kun satser på dette.

– Vi vet ikke dette helt sikkert, men vi ser at Ikea er blitt en stor konkurrent for både kjøkkenhandlerne og elektronikkbransjen. De selger stadig mer hvitevarer, og skal etter det jeg hører også starte med TV. De er flinke, og har blitt en betydelig aktør innen hvitevarer. De har produkter til en veldig attraktiv pris, og når kundene først er innenfor dørene handler de gjerne der fordi de opplever det som enkelt, sier Vik.

Han mener også butikkene i elektrofaghandelen opplever en økt etterspørsel etter integrerte produkter.

– Vi ser at folk vil integrere kjøleskap og fryseskap som en økende trend i Norge. Alt skal integreres på kjøkkenet, virker det som. Hvitevarene skal skjules, sier Vik.

Low Frost og No Frost

– Dere lanserte på IFA i fjor høst Low Frost-teknologien i kjøleskapene deres. Hvordan har dette gått?

– Mottakelsen har vært bra. Det som har begrenset oss er at vi ikke har klart å levere nok produkter. Vi jobber videre med konseptet og ser at mottakelsen hos kundene og handlerne fungerer, men det krever litt å forklare forskjellen på Low Frost og No Frost.

– Kan du beskrive Low Frost-teknologien?

– Skapene har bedre isolasjon og en annen kjøleslynge, kjøleelementene sitter ikke mellom fryseskuffene men rundt, noe som gjør at man får mindre isdannelse. Skapene må avrimes hvert annet år.

– Det oppnås både høyere energimerking og lavere produksjonskostnad?

– Helt klart. Skapene blir billigere også for forbrukeren, som får en fullgod løsning. Innen fryseskap er det No Frost som gjelder, og det vil vi fortsette med, sier Vik.

Mye dampovn i Norge

Når det gjelder flerdørsskap, ofte omtalt som amerikanerskap, sier Vik salget har gått ned.

– Det har vært negative skriverier om vannskader og det er kommet forskjellige forskrifter som gjør at folk ser etter andre løsninger.

På komfyrsiden ser også Vik at dampovner selger godt i Norge.

– Vi og våre bransjekolleger har jobbet godt med kategorien. Folk flest vet hva en dampovn kan gjøre med maten, og BSH har en stor andel av dette salget. Her ligger Norge langt foran de andre nordiske landene. Årsaken er nok at vi liker å ha innovative produkter med godt design på kjøkkenet, og vi er villige til å betale for det. Vi vil lage god og sunn mat hjemme, og det får man med en dampovn, eller en kombidampovn som det selges enda mer av.

Brytere er bra

På komfyrsiden sier Vik det kommer stadig flere modeller med betjeningspanel og diplayløsninger.

– Det som likevel selger best er brytebetjeninger, og man skal ikke kimse av de gode, gamle løsningene. Drar man utviklingen for langt kan man fort stoppe salget, advarer Vik.

Rundt 58 prosent av platetoppene som selges i Norge er induksjon. Vik sier denne andelen har økt kjapt, og mener dette er fordi folk er blitt kjent med fordelen denne teknologien gir.

– BSH er en av to produsenter av induksjon i Europa, og vi ønsker å drive utviklingen både i lav- og høyprissegmentet. Vi har en god portefølje, og det siste nye er Free Induction fra Siemens. Dette er en 80 centimeters induksjonstopp der man kan koke over hele plata. Et stort TFT-display styrer og gir informasjon om kokesoner og steketrinn.

– Er effekt et tema her?

16 ampere er nok

– Nei, faktisk ikke. Det er en gammel myte at man kan ikke ha induksjon fordi det ikke er nok strøm på kjøkkenet. Vi har et testpanel på cirka 1.000 familier rundt i Europa kontinuerlig som sender informasjon om bruken til oss, der vi blant annet kan følge med på strømforbruket. Her ser vi at man i 99 prosent av tilfellene klarer man seg med en 16 ampere sikring. Selv om makseffekten på en induksjonstopp kan være opp mot 10.000 watt, bruker man sjelden over 3.600 watt som er kapasiteten på 16 ampere.

– Hvis man ser bort fra innbyggingsproduktene om gjemmes bort i kjøkkeninnredningen, hvilke trender ser du når det gjelder materialvalg?

– Det har lenge vært snakk om at det er det hvite som skal frem, men det er fremdeles stål som gjelder og står for det største volumet. Stål passer til de fleste farger. Det finnes mange fargekombinasjoner, men dette gir begrenset fleksibilitet i forhold til kjøkkenmiljøet produktene skal inn. Glass er helt klart et materiale som brukes, men det er også her begrensninger. Bosch har fine fronter i både hvitt og sort som tar seg godt ut i ulike kombinasjoner. Selv i sorte miljøer kan det hvite være bra som en kontrast, sier Vik.

Visjoner bremser salget

I Bosch-sortimentet er de beste produktene merket med Green Technology Inside.

– Dette er for å fortelle både selger og forbruker at dette er de beste miljøproduktene vi har. Vi vil være pioneerer på miljøprodukter, og arbeider alt vi kan for å være de beste på dette. Det som er et Green Tech-produkt i dag er kan hende ikke det neste år, da vi har kommet lenger i utviklingen. Vi er blitt veldig mye strengere på dette enn mange av konkurrentene, mener Vik.

Han innrømmer at selskapet viser få fremtidsvisjoner i Milano.

– Vi presenterer heller det vi kan tilby i dag. Vi har mye på gang rundt om i fabrikkene, men vi ser at man ved å presentere fremtidsvisjoner og drømmer ofte bremser salget.

Les også:

NEFF nytt merke fra BSH

Vil skille Bosch og Siemens

Powered by Labrador CMS