Emea-sjef i HyperX, Paul Leaman, viser fram selskapets nye hodetelefoner Coud Orbi, og mikrofonen HyperX Quadcast på CES i Las Vegas. Foto: Marte Ottemo

STORSATSING FRA HYPERX

Spillselskapet HyperX går inn i nye segmenter, og varsler økt fokus på merkevaren framover.

Publisert

– På CES i år lanserer vi vår første mikrofon, og beveger oss inn i strømme-markedet for første gang. Dette er en ny kategori for oss, og vi går i konkurranse med Blue, eid av Logitech, som er vår hovedkonkurrent i dette segmentet, sier Paul Leaman, europasjef for HyperX, til fagbladet Elektronikkbransjen.

Følger hodebevegelsene dine

HyperX Quadcast skal koste rundt 139 dollar, og retter seg mot den økende andelen spillere som live-strømmer, men også podcastere og andre. Den har teknologi for anti-vibrering, og en tre meter lang 3.5mm kabel. Du kan velge mellom å ta opp lyd fra fire ulike vinkler, mikrofonen lar seg mute ved at du trykker på den, og et led-lys indikerer når du er live.

HyperX Quadcast er rettet mot gamere som strømmer live, og lyser rødt for å indikere at du er på lufta. Foto: Marte Ottemo.

– Vi gjør dette med bakgrunn i vår suksess i PC-lyd-marekdet, hvor vi i dag er nummer én med våre HyperX Cloud-produkter, sier han.  

Cloud er navnet på selskapets hodetelefoner, og Leaman sier HyperX nå kommer med to høyende-modeller.

Vi kommer nok til å se en konsolidering i markedet, etter hvert som de tre-fire største blir enda større

– Vi lanserer også et par high-end hodetelefoner her på CES. Den ene heter Cloud Mix og har tidligere vært lansert i USA, men nå tar vi den til Europa. I samarbeid med lydspesialistene Odyssey kommer vi også med en 3D hodetelefon, Cloud Orbit og Cloud Orbit S, sier han.

Slik ser nye Cloud Orbit fra HyperX ut. Foto: HyperX.

Cloud Orbit er kablet, og vil koste rundt 300 dollar, mens Cloud Orbit S lander på rundt 330 dollar. De er begge utstyrt med 100mm magnetiske drivere for naturlig lyd, i tillegg til at S-varianten har Mobius-teknologi for 360-graders lyd og sensorer som måler hodebevegelsene dine og tilpasser lyden deretter.

Investerer i merkevaren

Slik ser det ut når HyperX kjøper plass på Luxor Hotel i Las Vegas. Foto: HyperX.

Det er vanskelig å unngå HyperX-navnet i Las Vegas. Selskapet har plastret logoen sin på hele den ene siden av pyramiden Luxor Hotel, og der skal den bli en stund.

– Luxor er en del av vår toårige sponsing av Las Vegas Esports Arena, og du ser merkevaren vår hver gang du flyr inn til Las Vegas, det er fantastisk. Som en del av satsingen på e-sport har vi også rigget opp to store lastebiler, en i Europa og en i USA, som vi vil ta med på ulike events og turneringer i år, sier Leaman.

Han forteller at HyperX kommer til å investere mye i merkevarebygging i 2019, med ulike ambassadører, TV- og nettreklamer og sponsing.

Musiker Post Malone er en gamer, og ambassadør for HyperX. Foto: HyperX.

– Vi vil dominere i alle kategoriene vi er inne i, det er derfor vi nå pusher nye produkter i alle segmenter. Men for å lykkes må vi investere i merkevaren, og én av måtene er å sponse talenter. I USA har vi flere NBA- og NFL-spillere, rapper Post Malone og i England har vi akkurat signert fotballspilleren Dele Alli, sier Leaman.

Ifølge Emea-sjefen kommer det flere europeiske navn på den listen om kort tid, i forbindelse med en ny kampanje fra selskapet.

Tottenham-spiller Dele Alli er en av HyperX’ nye ambassadører i Europa. Foto: HyperX.

– Alle disse folkene blir fokus i en ny kampanje vi kaller «we are all gamers», og som vi putter millioner bak i TV- og andre reklamer. Men kjernen er at alle disse kjente folkene er store, genuint interesserte gamere. De strømmer og har Twitch-kontoer, det er ikke slik at vi bare betaler dem for å gå med produktene våre, sier Leaman.

Lisensierer tilbehøret

– Hvorfor velger dere nå å gå inn i strømmesegmentet med HyperX Quadcast?

– Det er et nytt marked for oss, men vi gjør mye nytt nå. Blant annet lisensierer vi ut merkevare vår, og det kommer HyperX spillstoler, bagger og annet tilbehør. Det er ting vi ikke har tid til å gjøre selv, og det går veldig bra, sier han.

Når vi ser på våre kanaler, kom 70 prosent av vår omsetning i fjor fra retail

– Gaming er et voksende marked?

– Ja, markedet generelt vokser i en utrolig fart, og spill som Fortnite driver mye business. Hva som kommer i 2019 vet vi ennå ikke, men det lanseres nye spill og veksten vil fortsette, sier Leaman

Han mener noe av veksten kommer fra at stadig flere spiller.

– Vi ser gaming som en livsstil i dag, på linje med sport og musikk. Vår kampanje skal være med på å understreke dette faktum, at spilleren ikke er stereotypien av en fyr i foreldrenes kjeller. Veldig mange ulike folk gamer i dag, det være seg på PCen, konsollen eller mobiltelefonen, sier Leaman.

Han tror konkurransen vil stramme seg til i 2019.

– Vi kommer nok til å se en konsolidering i markedet, etter hvert som de tre-fire største blir enda større. Vi er heldige som er en del av Kingston Technologies og har et 10 milliarder dollar sterkt selskap bak oss. Det gjør det mulig for oss å sette det trykket vi nå gjør, sier Leaman.

HyperX sponser Las Vegas Esports Arena som ligger på Luxor Hotel. Foto: Las Vegas Esports Arena.

Butikk er business

– Jobber dere tett med Kingston om produkter, eller er eierskapet mer finansielt?

Artikkelen ble første gang publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 1/2019, som ble distribuert 13. februar. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet.

– Kingston som selskap har vært i markedet i 32 år, merkevaren HyperX har eksistert som merkevare i 16 år. I starten var vi komponent-delen av Kingston, og vi har fortsatt litt overlapping i DRAM-markedet. Men for fem år siden begynte vi satsingen på tilbehør, og etter det er vi internt to ulike selskaper. Vi har et eget forsknings- og utviklings-team, vi produserer ulike steder, og gjør vår egen ting. Det må vi, for å klare å holde rett fokus, sier Leaman.

HyperX Cloud Alpha får en lilla oppgradering i 2019. Foto: HyperX.

– Hvordan jobber HyperX ut mot kundene i Norden?

– Når vi ser på våre kanaler, kom 70 prosent av vår omsetning i fjor fra retail. Innen konsoll-markedet var dette 90 prosent. Vi har fortsatt en sterk netthandelskanal med partnere som Komplett i Norden, men for oss er dette en retail-business. Vi liker å jobbe direkte med de største kjedene, og vi har et svært tett forhold til våre retailere. Og vi ser vekst i alle kanaler, sier Leaman.

Powered by Labrador CMS