Power-sjef i Norge, Anders Nilsen (med knyttneven), under åpningen av kjedens nye butikk i Lille Grensen i Oslo sentrum forrige uke. Foto: Johannes Ittelin-Brynildsen/Power
Power-sjef i Norge, Anders Nilsen (med knyttneven), under åpningen av kjedens nye butikk i Lille Grensen i Oslo sentrum forrige uke. Foto: Johannes Ittelin-Brynildsen/Power

POWER DOBLET RESULTATET I NORGE

Power Norge nesten doblet driftsresultatet i 2018, til 258,8 millioner kroner. I Norden gikk det fra minus 99 til pluss 102 millioner kroner.

Publisert

Driftsresultatet i Norge var i 2017 123,4 millioner kroner. I Norden omsatte selskapet i 2018 for 10,4 milliarder kroner.

– Stemning i Power er svært god for tiden, ikke minst siden vi fikk et så godt resultat som i fjor. Engasjementet hos de ansatte er ekstremt høyt. Vi er en utfordrer og et ungt selskap, som startet litt på null igjen da vi gikk over fra å hete Expert til å bli Power, sier Power Norge-sjef, Anders Nilsen, til fagbladet Elektronikkbransjen.

Han karakteriserer resultatet som svært hyggelige tall.

Vi er en utfordrer og et ungt selskap, som startet litt på null igjen da vi gikk over fra å hete Expert til å bli Power

I går presenterte Nilsen og konsernsjef Ronny Blomseth resultatet i en artikkel på e24.no. Her forteller de to at de siden 2009 har stengt 704 butikker i Norden, og at omsetningen i fjor var nesten like stor i 216 butikker som den i 920 butikker i 2009. Målet for inneværende og neste år er å øke omsetningen med nesten to milliarder kroner.

Sju til ti nye butikker i år

I et intervju med fagbladet Elektronikkbransjen i forbindelse med åpningen av butikken i Lille Grensen i Oslo forrige uke, forteller Anders Nilsen at dette er den første av mellom sju og ti butikkåpninger i Norge i år.

– De fleste er butikker der vi får nye lokaler, samt et par nye. Akkurat nå har vi 107 butikker i Norge, og vi fortsetter med en optimalisering av butikkmassen, der det åpner seg nye muligheter med riktigere kostnader, sier Nilsen.

Til e24.no sier en fornøyd Ronny Blomseth at de klarer å utvikle resultatet i det mange omtaler som den tøffeste tiden på mange år for detaljhandelen. Nå håper kjeden å snu trenden, etter seks år med omstrukturering, navneskifte fra Expert til Power, stenging av butikker og kostnadskutt.

Tre spillere i Norge

Powers 216 butikker ligger i Norge, Danmark og Finland, i tillegg har de en ren nettbutikk i Sverige. Målet er å stjele markedsandeler fra Elkjøp.

Konsernsjef Ronny Blomseth i Power fotografert i juni 2017. Foto: Marte Ottemo.
Konsernsjef Ronny Blomseth i Power fotografert i juni 2017. Foto: Marte Ottemo.

– Power er fremdeles i en utfordrerposisjon i Norden, og vi tror at transparens og press på pris vil føre til vekst i årene som kommer, men vi vil også satse mye mer på tjenester fremover, sier Blomseth til e24.no.

Han uttaler at det i realiteten er Power, Elkjøp og Komplett som er spillerne i Norge, og de to Power-karene forteller til e24.no at nettbutikkene deres i Norden står for 17 prosent av omsetningen. I Norge representerte denne i fjor 762 millioner kroner. Tre av fire kunder på nett velger å hente varene i en av butikkene til kjeden.

De største eierne i Power er Øivind Tidemandsen gjennom Dolphin Invest og Wilhelmsen-familien gjennom investeringsselskapet Awilhelmsen Capital, med 45 prosent hver av selskapet. De resterende ti prosentene er fordelt på en rekke mindre aksjonærer.