James Belok (t. v.) og Daniel Eriksson med Maestro by Gibson MA41BBCH, en fullstørrelses akustisk gitar i honning-utførelse. Pris: 1.500,- Foto: Stian Sønsteng
James Belok (t. v.) og Daniel Eriksson med Maestro by Gibson MA41BBCH, en fullstørrelses akustisk gitar i honning-utførelse. Pris: 1.500,- Foto: Stian Sønsteng

NÅ SELGER ELKJØP OG LEFDAL GITARER

– Ved å tilby Maestro by Gibson hos Elkjøp og Lefdal, med deres mange utsalgssteder, gjør vi gitarer lett tilgjengelig for folk flest, sier Daniel Eriksson.

Publisert

Han er ny Norden-sjef i Gibson Innovations, som er en del av Gibson Brands – kanskje mest kjent for sine gitarer. Gibson Innovations har fra før blant annet hodetelefoner og ørepropper fra Philips og Onkyo i porteføljen. Nå begynner de også med gitarer, i rimelige prisklasser.

– Vi tror Maestro by Gibson passer perfekt hos Elkjøp og Lefdal. Dette er gitarer for nybegynnere, og de kommer i en komplett startpakke. Hvis kundene er usikre på hva de trenger av tilbehør, er det enkelt for butikkene å si at denne pakken er komplett, noe som også gjør dette er godt egnet som gave, sier James Belok til fagbladet Elektronikkbransjen.

Mastro by Gibson akustisk gitar i full størrelse i naturfarge. Pris: 1.500,- Foto: Gibson
Mastro by Gibson akustisk gitar i full størrelse i naturfarge. Pris: 1.500,- Foto: Gibson

Han er globalt ansvarlig for Maestro by Gibson, og vi møter ham sammen med Norden-sjef Daniel Eriksson på IFA-messen i Berlin. Elkjøp Nordic er blant de første detaljhandlerene i Europa som tar inn Maestro by Gibson-gitarene, og de selger dem i hele Norden.

Fem modeller

Maestro by Gibson er en serie for nybegynnerne, mens Gibson-gitarene er for dem virkelig vet hva de ønsker seg

– Vi kommer med fire akustiske modeller, med priser fra 900 til 1.500 kroner, mens en elektrisk gitar bygget over den legendariske Les Paul-modellen koster 2.000 kroner. Med sistnevnte følger det også med både en fem watt forsterker, stropper, kabler og instruksjons-DVD, sier Eriksson.

Belok forteller at gitarene allerede selges hos Agos-kjeden i Storbritannia, i USA hos Walmart og Amazon, og i Canada hos BestBuy.

Gitarhodene er utstyrt med logoen «Maestro by Gibson». Foto: Gibson
Gitarhodene er utstyrt med logoen «Maestro by Gibson». Foto: Gibson

– Til Elkjøp kommer de akkurat i tide til julehandelen, sier han.

– Hva er forskjellen på Maestro og de andre Gibson-gitarene?

– Maestro by Gibson er en serie for nybegynnerne, mens Gibson-gitarene er for dem virkelig vet hva de ønsker seg. Med Maestro by Gibson fokuserer vi på at gitarene skal være lette å spille på, og gi mye for pengene. Her er inngangsbilletten lav, mens de andre Gibson-gitarene koster fra noen hundre til tusenvis av dollar, sier Belok.

– Maestro by Gibson er designet med tanke på å gjøre det lett for begynneren å komme i gang. Alt er gjennomtenkt, fra den gripevennlige gitarhalsen til strengene, som krever mindre trykk og dermed gjør det lettere å spille på gitaren, sier Eriksson.

Gibson Innovations, som står bak Maestro, er som nevnt eid av Gibson Brands, som har sitt utspring i gitarproduksjonen.

– Hvem av disse er det som har utviklet Maestro?

– Det ikoniske designet er Gibsons, og man kjenner i Maestro by Gibson igjen formene fra de klassiske Gibson-modellene, sier Belok.

Musikk og livsstil

– Hvor langt fra utviklingsavdelingen til Gibson i USA er Maestro skapt?

Mastro by Gibson elgitar i full størrelse kommer i sortlakkert. Pris: 2.000,- Foto: Gibson
Mastro by Gibson elgitar i full størrelse kommer i sortlakkert. Pris: 2.000,- Foto: Gibson

– Som nevnt er designet Gibsons. Maestro-gitarene er produsert i Kina, mens Gibson-gitarene er produsert ved fire fabrikker i USA. Selvsagt stiller vi høye krav til kvaliteten også på Meastro by Gibson-produktene, sier Belok.

Gibson har bygd gitarer i 115 år, og var kanskje først ute med å lage forsterkere til elgitarer.

– Hvorfor går Gibson Innovations inn med gitarer i elektronikkanalene?

– Forbruket av musikk på nettet er stort, og mange barn og unge drømmer nok om å bli store stjerner. Ved å tilby Maestro bredt, i en kjede med mange utsalgssteder, gjør vi gitarene lett tilgjengelig for disse, sier Eriksson.

Belok supplerer:

– Ambisjonen til Gibson Brands er å være nummer én innen musikk og livsstil, med alt som hører inn i denne sfæren.

– Så Gibson ser ingen problemer med å selge rimelige gitarer med sitt varemerke?

Med de akustiske gitarene fra Maestro by Gibson følger det med rem, plekter, strenger og en opplærings-DVD. Foto: Gibson
Med de akustiske gitarene fra Maestro by Gibson følger det med rem, plekter, strenger og en opplærings-DVD. Foto: Gibson

– Gibson ønsker å nå så mange som mulig. Musikkforretningene er ikke nødvendigvis et sted der alle føler seg hjemme; kanskje er de ille berørt fordi de selv ikke kan så mye om det som selges der. Ved å tilby komplette startpakker, som selges hos for eksempel Elkjøp og Lefdal, blir gitarene lettere tilgjengelig for alle, og vi ser på dette som en stor mulighet til å vinne denne kategorien, sier Belok.