OGSÅ BRUNE ELVITA-PRODUKTER

Konsernsjef Stefan Lebrot (t. v.) og Elon Norge-sjef Asle Bjerkebakke kommer nå med brunevarer med kjedens eget varemerke Elvita. Foto: Stian Sønsteng

– På hvitevaresiden står Elons eget varemerke Elvita for 22 prosent av salget i Norge. Nå ser vi frem til å lansere også brunevarer fra Elvita.

Publisert Sist oppdatert

Det sier Asle Bjerkebakke, administrerende direktør i Elon Norge. Vi møter ham i slutten av april på opplæringsmessen Elon Expo i Örebro, sammen med konsernsjef Stefan Lebrot i Elon Group.

Vi kommer tilbake til Elvita-merket, men først det nye sentrallageret, Elon-profilene i Sverige, situasjonen i Norge, kjøkken, B2B og belysning, samt sammenslåingen med Elektra.

Etter denne fusjonen er forbrukerelektronikk flyttet fra Elektras lager i Kalmar, til Elons hovedlager i Örebro.

– Vi har lenge sett frem til dette, og det er svært viktig for butikkene våre i Norge at de nå også kan ta ut brunevarer fra hovedlageret. Siden vi introduserte dette før jul, har vareuttaket for de nye kategoriene kommet opp i 80 prosent. Dette gjør det mye enklere for handlerne våre, og gir oss også tilgang til i en del nye modeller og serier, sier Bjerkebakke.

– Dette er én av stordriftsfordelene vi har oppnådd, at vi har samlet hvitevarer, småelektrisk, belysning og forbrukerelektronikk på samme sted, sier Lebrot.

5,3 milliarder

Ved det tidligere Elektra-lageret i Kalmar tilbyr konsernet nå lager- og logistikkløsninger for andre selskap.

Vi er på over 300 steder i Sverige, og noen steder har du to butikker

Elon-gruppen har i dag 335 Elon og Elon Ljud & Bild-butikker i Sverige, samt de 125 Digitalbutikerna samt 50 bedriftsforhandlere i mobilkjeden Ringup. I Norge er det 72 Elon-butikker, og i Danmark 160 El-Salg-butikker. I Finland har konsernet 60 Veikon Kone-butikker, og på Island elleve Heimilistæki-butikker. Elon Group AB omsatte i 2022 for 5,3 milliarder svenske kroner.

I forkant av fjorårets sammenslåing, byttet Audio Video-butikkene i Elektra navn til Elon Ljud & Bild.

– Er det aktuelt å slå sammen disse og Elon-butikkene til én kjede med samme profil i Sverige?

– Det skjer til dels, allerede. Vi er på over 300 steder i Sverige, og noen steder har du to butikker, med hver sin profil. Enkelte steder slås disse sammen, mens de andre steder drives videre med to ulike eiere, sier Lebrot.

Lokale aksjeeiere

– Hva har det betydd for dere å bli børsnoterte?

– Én konsekvens er at jeg ikke kan svare på spørsmålene dine når det gjelder fremtiden, ler Lebrot, og fortsetter:

– Børsnoteringen gir oss et kvalitetsstempel, også fordi reglene som gjelder på Stockholms-børsen er de strengeste i hele verden. Elektra har vært børsnotert siden 2009, og selve fusjonen skjedde ved at Elektra kjøpte Elon, før det skjedde en rettet emisjon av ti millioner aksjer til Elons daværende eiere, som dermed ble eiere i Elektra med 64 prosent. Siden byttet Elektra navn til Elon Group AB, sier Lebrot.

Elon Expo arrangeres i Örebro i Sverige i slutten av april. Foto: Stian Sønsteng

– Børsintroduksjonen var en forutsetning for at vi skulle få til fusjonen med Elektra. Dette har vært en prosess siden 2000-tallet, som omsider ble sluttført, supplerer Bjerkebakke.

Han sier børsnoteringen har ført til at de eksisterende aksjonærene har gått tilgang til verdier ut over bokført egenkapital.

– Dette har vært en fordel for butikkeierne, som samtidig har ivaretatt råderetten gjennom å være eiere av aksjer for 64 prosent i Elon-gruppen, sier Bjerkebakke.

Under Elon Expo utgjør den norske delegasjonen med 74 deltakere en liten andel av de over tusen som totalt deltar.

– Sett i forhold til antall butikker, er vi likevel godt representert, sier Bjerkebakke.

Norge er best

– Hvilken posisjon har Elon Norge i konsernet?

– Norge er best. De ligger lengst fremme når det gjelder salget av Elvita, og var i januar 2019 først ute med å bytte visuell identitet til Elon. Jeg er mer enn fornøyd med Elon Norge, og det vet Asle godt. Jeg er stolt over innsatsen de gjør, og er imponert over butikkene i Norge.

Dette gir en langsiktighet man kanskje ikke finner hos de andre

– Vi var raske til å ta til oss det nye navnet, og ser en veldig positiv effekt av dette. Dette har vært en vinn-vinn-situasjon, helt siden vi ble en del av Elon-gruppen, og dette er forsterket gjennom Elvita og Velkommen hjem-konseptet, sier Bjerkebakke.

– Som i Sverige er Elon kjent for å bry seg om kundene. Dette er viktig, siden det er sannsynlig at man møter kundene sine igjen andre steder i lokalmiljøet. Dette gir en langsiktighet man kanskje ikke finner hos de andre. Du kan godt si DNAet vårt er et helt annet, sier Lebrot.

Kjøkken og B2B

På Elon Expo er et stort område viet kjøkkeninnredninger med Elons eget varemerke Nordanro.

– Satsingen på B2B og kjøkken er en viktig fordel med å være en del av Elon-gruppen. Her har Sverige sentralt gjort en kjempeinnsats ved å skape Nordanro, sier Bjerkebakke.

I Sverige og Norge er det henholdsvis 80 og 20 Elon-butikker som selger kjøkken.

Nordanro er Elons eget varemerke for kjøkkeninnredninger. Foto: Stian Sønsteng

– Sverige var tidligere ute både med kjøkken og B2B. At vi for to år siden startet med kjøkken i Norge, har gitt oss innpass i B2B-markedet. Dette er en viktig bidragsyter til veksten vi har hatt. B2B-markedet viser stor interesse for premiumkjøkkenet vårt, som er en av tre kategorier vi tilbyr. Av 28 anbud vi ga før jul, fikk vi 26, og det skyldes ikke minst at forholdet mellom pris og kvalitet er veldig bra, sier Bjerkebakke.

– Hvilke utfordringer er det for butikkene å selge kjøkken?

– Terskelen er høy. De forretningene som har ansatt erfarne kjøkkenselgere, er i gang med én gang. De som selv skal bygge opp kompetansen, bruker fort seks til tolv måneder på dette, sier Bjerkebakke.

I Norge er det 72 butikker, og målet er at andelen som selger kjøkken i løpet av året skal øke fra 20 til 30 butikker.

– Det krever 80-100 kvadratmeter for å ha en kjøkkenutstilling, og mange av butikkene våre har rett og slett ikke plass til dette, sier Bjerkebakke.

Belysning

– Hva med antall butikker?

– Vi har fremdeles noen hull vi ønsker å tette, men ut fra dagens marked har vi valgt å utsette videre etableringer, sier Bjerkebakke.

Også når det gjelder belysning, følger Elon Norge i fotsporene til Elon i Sverige.

Ut fra dagens marked har vi valgt å utsette videre etableringer

– En gang i tiden skrev vi på fasaden at vi var størst på hvitevarer. Dette endret vi for fire år siden til Velkommen hjem. I hjemmet har du forbrukerelektronikk, hvitevarer, kjøkken og belysning, så hjemmet er vårt fokus. Vi er ikke som våre konkurrenter, som ofte er store varemaskiner. Kundene skal føle de kommer hjem hos oss, og belysning er en veldig tilvekst. Dette betyr mye for opplevelsen og trivselen, ikke bare i butikkene våre, men også hjemme hos kundene, sier Lebrot.

– Alle franchise-butikkene vi har bygd med det nye konseptet i Norge, har egne belysningssoner, og det er med å fremme Velkommen hjem-konseptet, sier Bjerkebakke.

Elvita på brunt

Så er vi kommet til Elons eget varemerke, Elvita, som hos Elon Norge står for 22 prosent av hvitevaresalget.

– Hva kjennetegner et Elvita-produkt?

– Vi kaller det premium økonomi. Produktene gir mye for pengene, og det er litt spennende at de er produsert ved de samme fabrikkene som flere av utstillerne her på Elon Expo benytter. Hos Elon her i Örebro tester og finjusterer vi produktene, og vi setter høye krav til fabrikkene, slik at Elvita holder høy kvalitet, sier Lebrot.

– Nå stenger kobbernettet i Sverige, og for mange er mobilt internett det eneste alternativet, sier Jimmie O’Connor (t. v.) og Kent Johansson i Strong. 4G+ LTE Router 1200 koster 2.000 kroner. Foto: Stian Sønsteng

– Hva sier leverandørene til at dere konkurrerer med dem?

– De forstår og aksepterer dette. Vi er transparente overfor leverandørene, og de vet godt at vi i tillegg til våre foretrukne partnere hos leverandørene, også satser på egne varemerker, sier Lebrot.

Bjerkebakke innrømmer at det hos Elon i Norge i starten var en smule skepsis til Elvita.

– Dette skyldes til dels at prisene ligger i mediumsegmentet, mens vi tenkte at et eget varemerke burde bestå av rimeligere innstegsprodukter. Denne skepsisen viste seg å være ubegrunnet, og i Norge vi tatt plass i førersetet for denne satsingen, sier Bjerkebakke.

Under Elon Expo viser kjeden for første gang brunevarer med Elvita-merket, med høyttalere og hodetelefoner.

– Dette er veldig fine produkter av høy kvalitet, med de riktige funksjonene, testet og tilpasset vårt marked. For oss er det viktig å ta dette sakte, men sikkert, der vi holder en høy kvalitet etter hvert som vi kommer med Elvita i nye kategorier, sier Lebrot.

Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 3/2023, som ble distribuert uke 25. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Powered by Labrador CMS