STRAM LINJE FRA EURONICS

Kjeden samlet sine faghandleransatte til kompetansedager i Fredrikstad, og vil ha mer strømlinjeformede butikker.

Publisert Sist oppdatert

Kenneth Baltzersen, administrerende direktør i Euronics, sier kjeden har hatt sine kompetansedager i Fredrikstad de siste fire-fem årene. Til sammen to runder med tre dagers kurs, utstilling og middager skal sørge for at Euronics-ansatte er oppdaterte på de siste trendene og produktene.

– Vi har en 70-80 deltakere per runde. Euronics har litt over 60 butikker og de stiller med 1-2 ansatte hver i snitt. Noen butikker klarer ikke alltid å stille, mens våre største butikker stiller mannsterke, sier Baltzersen.

Euronics-sjefen er ikke helt sikker på hvor mange leverandører som er med på årets kompetansedager, og blir etter å ha tippet rundt 15 korrigert av sin kategoriansvarlig Knut Grimstad.

Det en forbannet plikt for våre ansatte å selge denne type produkter, ellers gjør vi en dårlig jobb

– Det er over 50 leverandører og distributører her, og enda flere merkevarer representerte, sier Grimstad.

– Det er jo helt fantastisk! sier Baltzersen.

Strømlinjeformer butikkene

I fjor sa dere at dere jobbet med å få butikkene til å gå mer i takt, hvordan har det gått?

– Det er det viktigste vi gjør her nede nå, og der vi har all fokus. Euronics som kjede har lagt til rette for en mer ensretting, men vi er handlereide butikker og da gjør butikkene mye som de selv vil. Mange har vel ikke gjort så veldig mye, men nå kommer vi til å stramme inn slik at de må, sier han.

Er dette noe dere gjør for å bygge merkevaren Euronics?

– For meg er det viktigste at butikkene omsetter mer varer og at butikken blir så bra som overhode mulig, og det mener vi i Euronics at vi kan hjelpe til med. Det er antall slag på kassen som er viktig for oss, så enkelt er det.

Er dette den største utfordringen ved å være leder for handlereide butikker?

– Det er kanskje den største utfordringen, uavhengig av hvilken bransje eller kjede man snakker om. Det er fordeler og ulemper ved det å være faghandelskjede. Butikkene har en lokal kjennskap og kremmerskap som er viktig, samtidig så er det å flytte ting fra kjedenivå ut i butikkene kan være en litt tyngre jobb enn i andre kjeder.

I fjor innførte Euronics et grunnsortiment 1 og grunnsortiment 2 i alle butikkene, og nå begynner det å sitte, sier Baltzersen.

–Alle butikkene våre jobber nå med å implementere det, og vi tar dem med i salgskampanjer og mer, sier han.

Euronics-sjefen sier grunnsortimentet skal være i overkant av 60 prosent av omsetningen i hver enkelt butikk.

Tøffe tak i faghandelen

Det kom nylig en rapport fra Virke som viser at flere tusen faghandlere innen ulike bransjer står i fare for å måtte legges ned. Hvordan ser dere i Euronics på denne trenden?

– Vi er kanskje i den tøffeste bransjen hva gjelder butikkdød og Euronics har mange små butikker, så vi er nødt til å tenke ut av boksen og være alternative til de to, tre store. Og det er vanskelig, men helt klart mulig, sier Baltzersen.

Euronics har historisk sett hatt størstedelen av omsetningen sin på hvitevarer, men nå vokser også andre kategorier.

– Vi har lenge vært underrepresenterte på data, men vi ser at denne kategorien vokser og blir stadig viktigere. Nettbrett bidrar definitivt til veksten, men også tilbehør. Men fortsatt er hvitt større, fordi lyd og bilde har hatt en voldsom tilbakegang de siste årene, sier kjedelederen.

Kommer introduksjonen av ny teknologi som for eksempel Ultra HD TV til å løfte kategorien igjen?

– Ultra HD kommer ikke til å redde noen ting. Jeg skulle ønske det var sånn at folk tok ned 8000-serien sin fra veggen og kjøpte ny UHD-TV, men det folk har nå er for mange både flatt nok og stort nok, sier Baltzersen.

Et område Euronics-sjefenhartror på er lyd.

– Vi har et stort potensial på å selge lyd til TV-er. Det er så mange flate TV-er med dårlig lyd der ute at det er marked for flate lydplanker heller ikke mor vil protestere på å ha i stua, og som er enkle å installere uten kabler og slikt. Da er det en forbannet plikt for våre ansatte å selge denne type produkter, ellers gjør vi en dårlig jobb, sier Baltzersen bestemt. 

Powered by Labrador CMS