Wilfa-sjef Morten Hoff (t. h.) og eksportsjef Ozman Page har et utstillingsområde på 200 kvadratmeter på årets IFA-messe. Foto: Stian Sønsteng

ÉN MILLIARD ER MÅLET FOR 2025

– I 2021 omsatte Wilfa for 560 millioner kroner. Nå har vi satt oss som mål å passere én milliard innen 2025, og da er eksportmarkedet viktig.

Publisert

Det sier konsernsjef Morten Hoff, som eier Wilfa AS gjennom Morek AS og Mh Holding AS. Når vi møter ham på IFA-messen i Berlin i september, tar han imot oss i et utstillingsområde på 200 kvadratmeter.

– Vi har en supertydelig eksportstrategi, og har muskler til å ta store investeringer, som for eksempel her på IFA-messen, som koster oss to millioner kroner, sier Hoff til fagbladet Elektronikkbransjen.

Vi møter ham sammen med eksportsjef Ozman Page, som har vært ett år i selskapet.

– Wilfa skal opp på en del hundre millioner kroner i omsetning utenom Norden, smiler Hoff og ser megetsigende på Page.

30 mill. i år

– I hvilke marked, og i hvilken grad, selger Wilfa i dag utenom Norden?

Den nye Wilfa-serien med kaffetrakter, blender og brødrister er lakkert i fargen titanium. Foto: Stian Sønsteng

– Per i dag er vi inne i Tyskland, England og flere europeiske land samt i USA, og vi er så vidt begynt i Hong Kong. Når vi har begynt å teste ut markedene utenfor Europa, har vi sett at det er en svært stor interesse for norsk design også der, sier Page.

Hoff supplerer:

– Det var naturlig at vi startet i Tyskland, og nå har vi i tillegg fått en distribusjonspartner som starter opp i Frankrike, Spania, Sveits og Østerrike. At vi gikk inn i England var litt tilfeldig, fordi vi hadde en partner på kaffe som har bygd oss opp til en ganske bra posisjon der. Nå tar vi gradvis flere markeder.

I år ender eksportandelen på rundt 30 millioner, så det er fortsatt et stykke igjen

– Hvilken andel av omsetningen utgjør markedene utenfor Norden?

– I år ender eksportandelen på rundt 30 millioner, så det er fortsatt et stykke igjen, men det er her vi vokser mest. Det er også derfor vi er her på IFA, fordi vi ser en ekstrem interesse for produktene våre, som av mange oppleves som unike. Vi har investert store beløp i produktutvikling, og det blir lagt merke til av kundene som besøker oss her på messen. Vi får stadig høre at de synes dette er noe nytt og interessant, og det kommer til å være døråpneren for oss ute i verden. Vi hadde ikke lykkes hvis vi hadde kommet med det samme som alle andre, vi må tilby noe unikt, og det er her vi satser nå, sier Hoff.

Wow! fra kundene

Bakemaskinen Probaker står sentralt plassert, og trekker ifølge Wilfa besøkende inn på utstillingsområdet på IFA. Foto: Stian Sønsteng

– Etter ett år i selskapet; hvordan opplever du at utenlandske kunder tar mot Wilfa som varemerke?

– Wilfa er veldig norsk, og er kjent som et norsk varemerke innen kjøkkendesign. Med sin minimalisme står både norsk og skandinavisk design svært sterkt, så det er faktisk veldig lett å ta Wilfa-produktene ut i Europa og verden, sier Page.

Han er opprinnelig britisk, men er bosatt i Norge og arbeidet tidligere med eksport i Flokk Furniture.

– Hva er den typiske reaksjonen dere får fra nye kunder som besøker dere her på IFA?

– De synes produktene er kjempespennende, med et kult og annerledes design. Kaffetrakteren vår ser annerledes ut, det samme gjør bakemaskinen Probaker. Kundene er ganske interesserte, fordi vi har produkter som skiller seg ut, og når vi forteller mer om produktene og egenskapene deres blir de enda mer entusiastiske, fordi de skjønner at det ligger mye bak. Når vi i tillegg krydrer det hele med at vi tilbyr fem års garanti, får vi ofte høre en Wow! sier Hoff.

Wilfa selger serier med kaffetrakter, brødrister, vannkoker og blender i ulike farger. Foto: Stian Sønsteng

Fem års garanti

– Fem års garanti er viktig?

Vi må komme med det unike; hvis ikke kan vi like gjerne bli erstattet med kjedenes egne merkevarer

– Den har svært mye å si. Det er så godt som ingen andre som selger småelektriske produkter som tør å gi dette, og når garantien gjelder alle våre produkter, er det et sikkert tegn på kvalitet. Vi har gjennom mange år endret produktene våre slik at vi kan gi fem års garanti på dem, for et Wilfa-produkt skal vare lenge. Det gjør også at vi blir mer klimavennlige, og dette er også noe vi satser mye på, blant annet med miljøvennlig emballasje og CO2-kompansering. Dette gjør at vi oppleves som en annerledes produsent enn dem som kjøper og selger hyllevare fra Kina. Dette kan detaljistene like gjerne gjøre selv. Vi må komme med det unike; hvis ikke kan vi like gjerne bli erstattet med kjedenes egne merkevarer, sier Hoff.

– Hvor lenge har du levd med Wilfa?

– Familien min kjøpte selskapet i 1998, så det er vel svaret på spørsmålet, men jeg har selv arbeidet i selskapet siden år 2000, sier Hoff.

Stavsugeren Wilfa Innovac Sensor. Pris: 4.000,- Foto: Stian Sønsteng

Han ble første gang omtalt i fagbladet Elektronikkbransjen i 2003, da han 26 år gammel ble ansatt som markeds- og produktsjef i selskapet. Da hadde han to års fartstid i Wilfa, ved deres Hong Kong-kontor. Den 1. mai 2009 gikk han inn som daglig leder i selskapet, som han allerede var eier av.

Påskrudd ledergruppe

– I lys av dette; hvordan vil du beskrive punktet Wilfa er på nå i 2022?

– Det har kanskje aldri vært så spennende som nå. For å sette dette i perspektiv; selskapet har brukt over 70 år på å nå en omsetning på en halv milliard kroner, som vi passerte i 2021. Nå har vi satt oss som mål å passere én milliard kroner innen 2025. Det betyr at vi har høye ambisjoner, og nå har vi fått på plass en stab og en ledergruppe med superdyktige mennesker med mye energi, som hele tiden utfordrer meg som eier. Vi har fått på plass dyktige ingeniører som utvikler spennende produkter, og totalt sett er vi på et sted der det er mulig å gjøre videre suksess, sier Hoff til fagbladet Elektronikkbransjen.

– Hvor lenge har du skrudd til selskapet for å nå hit?

Wilfas termokanne, vannkoker og kaffekvern/-vekt i matt sort. Foto: Stian Sønsteng

– Vi har vel holdt på med dette i fire-fem år. Prosessen har gått gradvis, og vi så for tre år siden noen miljøtrender som vi kjapt tilpasset oss. Det er det som er kult med Wilfa; vi er i stand til å snu oss raskt, slik at vi på seks til tolv måneder klarer det andre kanskje bruker tre år på. For tre år siden satte vi hovedstrategien, siden har vi bare finjustert denne, sier Hoff.

– Når ting skjer så fort; er det en fare for at det blir en slitasje i staben?

– Selvfølgelig er det ikke alle som klarer å holde helt følge, så vi forsøker å hele tiden fortelle hva som skjer, og hvorfor. Men, jeg er jo en utålmodig sjel, det må jeg innrømme, og det er litt av problemet. Det er derfor jeg har satt en ny ledergruppe. Det kunne fort blitt slik at jeg hadde gått inn og gjort jobben for dem, fordi jeg synes ting gikk for tregt, og slik kan vi ikke ha det. Nå har vi en ledergruppe som er skikkelig påskrudd, som kan be meg skygge unna. På denne måten kan vi løpe enda raskere, og nå begynner hjulene å rulle. Det kommer fremover til å bli dødsgøy!

Årets konsernsjef

– Hvilke utfordringer har du som eier og daglig leder?

– Å skygge unna.

Wilfa viser også sine elektriske sparkesykler på IFA, her E-Way E-6075FRS med 75 km rekkevidde. Pris: 12.000,- Foto: Stian Sønsteng

– Klarer du det?

– Jeg er blitt bedre, men kan ikke skryte på meg at jeg fullt ut lykkes. Jeg er såpass engasjert og involvert, og etter 20 år i Kina kjenner alle leverandørene meg veldig godt. Jeg har alle relasjonene der, og jeg kjenner kundene våre, men jeg må lære meg at ikke alle klarer å gjøre ting like raskt som meg. Derfor må jeg virkelig arbeide med meg selv, slik at jeg blir litt mer tålmodig, innrømmer Hoff.

– Noe riktig må du likevel ha gjort, siden du nettopp fikk prisen som årets konsernsjef i Europa?

– Kanskje det! smiler Hoff.

Dette er noe vi som selskap har fått til, takket være en kjempeinnsats av hele staben

Det britiske medie- og underholdningsselskapet Global Media deler ut en pris de kaller «CEO Monthly», og en gang i året kårer de årets konsernsjef i ulike bransjer. Innen forbrukerelektronikk i Europa fikk Wilfa og Morten Hoff denne prisen for 2022.

– Jeg er selvsagt veldig stolt, og dette er noe vi som selskap har fått til, takket være en kjempeinnsats av hele staben, sier Hoff.

I Wilfa-konsernet er det i dag 52 ansatte, de fleste basert ved hovedkontoret i Nydalen i Oslo, samt ved datterselskapene i Sverige, Danmark og Finland.

Powerfuel XL

Blant produktnyhetene Wilfa viser på IFA, er blenderen Powerfuel XL, med en omdreiningshastighet på 32.000.

– Dette holder, og her har vi en spennende historie å fortelle. Mange tror at 45.000 omdreininger er 45.000 omdreininger, men mange som selger en blender med denne hastigheten har målt en motor uten belastning. Vi sier 32.000 med belastning, og det er veldig få som er bedre enn oss her, selv om de kanskje hevder det, sier Hoff.

Prisen på Powerfuel XL er 4.000 kroner.

Ego 1938-kniver og kjeler fra Wilfa. Foto: Stian Sønsteng

– Dette er ikke den rimeligste blenderen, men den er ekstremt godt spesifisert. Motoren er på hele 2.000 watt, mens det vanlige kanskje er 1.200 til 1.400 watt. Kolben rommer hele to liter, den er lett og solid laget av BPA-fri tritonplast, og tåler at ingrediensene varmes opp til 100 grader. Her kan du lage kakao eller suppe på åtte minutter, og blenderen har flere programmer og tidsfunksjon, sier Hoff.

Wilfa-eieren sier blendermarkedet er stort, og en av de største produktgruppene innen mattilberedning.

– Her er vi markedsledere i både Norge og Norden, sier Hoff.

Sort og titanium

– På samme måte som så godt som alle andre produkter dere viser her på IFA, har blenderen et sort og maskulint design. Er dette en vei dere går videre?

– Vi har nettopp lansert en titanium-serie, som er litt mykere. Når det er sagt, ser vi at matt sort også fenger kvinner, og vi har hatt ekstremt suksess med disse produktene, sier Hoff.

Morten Hoff (t. h.) og Ozman Page sammen med journalist Marco Dettweiler (i midten) fra Frankfurter Allgemeine, på IFA-messen. Foto: Stian Sønsteng

Den nye serien med kaffetrakter, blender og brødrister er lakkert i fargen titanium.

Når de først har betalt 300.000-400.000 kroner for et nytt kjøkken, ønsker mange å bruke noen tusenlapper på produktene som står på kjøkkenbenken

– Dette gir et enhetlig inntrykk, og når de først har betalt 300.000-400.000 kroner for et nytt kjøkken, ønsker mange å bruke noen tusenlapper på produktene som står på kjøkkenbenken, sier Hoff.

I tillegg til de småelektriske produktene, som i tillegg til kjøkkenproduktene inkluderer stavsugere og robotstøvsugere, viser Wilfa på IFA sine Ego 1948-kniver og én elektrisk sparkesykkel.

– Dere har sju sparkesykkel-modeller i sortimentet?

– Det stemmer. Vi hadde planer om å vise tre av dem her på IFA, men da de ble stoppet i tollen fikk vi kun én på plass som allerede var her nede.

Wilfas nye robotstøvsuger får trolig navnet RVC-D4000SL, og vil koste rundt 5.000 kroner. Foto: Stian Sønsteng

– Er det slik at alle produktene dere viser og selger på wilfa.no er aktuelle for eksportmarkedet?

– Nei, og de elektriske sparkesyklene er et godt eksempel på dette, siden det stilles ulike krav i markedene. Andre produkter har vi kanskje ikke rettighetene til å selge utenom Norden. Selv om en veldig stor andel av sortimentet vårt er egenutviklet, har vi produkter som er hyllevare fra Kina. Det er heller ikke alle produktene våre som passer i alle marked, som vaffeljern. De selger godt her i Tyskland, mens interessen ikke er like stor for eksempel i Frankrike.

Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 5/2022, som ble distribuert 12. oktober. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Powered by Labrador CMS