Velg hvilken kategori du vil lese om:
Foto og video // Handel // Hvitevarer // Lyd og bilde // Mobile produkter // Musikkbransjen // Småelektrisk // Spill og data // Verksted

MOTOROLA RULLER UT
Motorola viste fram en utvidbar konsepttelefon på årets MWC, og vil vokse i Norden med farger og Think-merkevaren som bakgrunn.
Motorola viste fram sitt samarbeid med fargeekspertene i Pantone og en ny konseptmobil med rullbar skjerm under årets Mobile World Congress (MWC).
– Motorola er en kjent merkevare, men ikke så mye kjøpt. Vi har stor merkevarekjennskap i Norge, men relevansen er ikke like høy, det jobber vi nå med å endre, sier Jutta Peinze, markedsdirektør for EMEA, til fagbladet Elektronikkbransjen.

Vil nå de yngre
Hun sier Motorola utvikler sine mobiler med bakgrunn i markedsforskning, og ser etter hva konsumentene ønsker seg.
– Vi spør oss nå hvordan vi skal nå de yngre forbrukerne. Motorola er et merke kjent for de litt eldre, så vi må friske opp merkevaren vår, sier Peinze.
Med et samarbeid med fargeekspertene i Pantone håper Motorola på å nå nettopp nye målgrupper.
Motorola jobber med Pantone og har lansert mobiler med deres «årets farger» i 2022 og nå i 2023
– De fleste mobiltelefoner i dag ser ganske like ut, men vi prøver å få litt schwung på våre nye modeller. Motorola jobber med Pantone og har lansert mobiler med deres «årets farger» i 2022 og nå i 2023. De er de fremste ekspertene på farger i verden, og vi er på riktig vei med dette samarbeidet, sier hun.
I 2022 var det lillafargen Very Peri som var «årets farge» fra Pantone, og i 2023 er det Viva Magenta som gjelder.
– Hvordan har retailerne tatt imot fargeeksperimentet fra Motorola?

– Før var det jo kun hvitt og sort som gjaldt, nå ser de relevansen og at de når nye målgrupper med fargene. Vi må vise at vi lanserer konsepter som er relevante for forbrukeren, sier markedsdirektøren.

Motorolas Edge 30-telefoner kommer også i mer avdempede farger for de som ikke er like spenstige i designvalget.
ThinkPhone for forretningsbrukeren
Det er ikke bare de yngre målgruppene som Motorola ønsker å nå, som en del av Lenovo er også B2B-markedet i siktet.
– Vi har akkurat lansert vår ThinkPhone. Med Lenovos styrke i bakhånd er det naturlig at vi trekker veksler på deres ThinkPad-merkevare og vi kommer nå med en telefon rettet mot forretningsmarkedet. Vi vet at sikkerhet er viktig for IT-innkjøperen, holdbarhet er nøkkelordet for de som jobber mye ute, men så er det også viktig at telefonen ser bra ut når man er ferdig på jobb og tar seg en øl på puben, sier Peinze.
Forretningskritiske data er sikret av Lenovos ThinkShield, mens passord og kryptonøkler er isolert fra andre data på enheten med Moto KeySafe.
Telefonen kan brukes som PC med Motorola ReadyFor, et skrivebordssystem som lar brukeren koble telefonen rett til en skjerm. For de som kjører mye videokonferanser har kameraet bevegelsessporing slik at man kan bevege seg foran mobilen og likevel alltid være i fokus.

Rullbar skjerm
Mest oppmerksomhet var det likevel konsepttelefonen Motorola Rizr som fikk på messen. Navnet er fra telefonmodellen som ble lansert i 2006, men det er ingenting gammeldags ved selskapets nye konsept.
Det er skyvetelefonen Rizr som nå er tilbake som konseptmobil med rulleskjerm. Skjermen rulles automatisk ut og blir større når det trengs, fra fem til 6,5 tommer. En motor og smart programvare skal sørge for at den har den til enhver tid nyttigst mulige utformingen.
Skjermen ruller også rundt til baksiden av telefonen, hvor den kan brukes til kamerasøker for selfier med hovedkameraet.
Når og om vi kommer til å se en ferdig versjon av telefonen vites ikke.
