Nå kommer det nye energimerker på vaskemaskiner og oppvaskmaskiner. Foto: @EU 2003

NÅ KOMMER NYE ENERGIMERKER

Vaskemaskiner, kjøleskap og TVer er blant produktene som nå får nye energimerker i norske butikker. Det gir nye krav til butikkene.

Publisert Sist oppdatert

Toppkarakterene A+, A++ og A+++ forsvinner fra TV-er og skjermer, kjøleskap og frysere til husholdningsbruk, vaskemaskiner og kombivask samt oppvaskmaskiner som selges fra i mars 2021. Lyskilder vil også få nye etiketter, det skjer i september i år.

Den nye merkingen bruker en lik skala fra A til G for alle produkter, mens karakterene A+++/A+ forsvinner.

– Elektronikkproduktene har blitt så energieffektive at de har sprengt den gamle skalaen, og den nye graderingen er så streng at toppmodellene som tidligere var A+++ nå er en C. Ved ha en så streng skala er det tatt høyde for at den skal vare i rundt 10 år. Innen den tid har kanskje teknologien kommet så langt at skalaen igjen må revurderes, sier Jan Røsholm, administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen.

Administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen, Jan Røsholm, sier butikker som ikke følger de nye merkeordningene risikerer bøter. Foto: Stian Sønsteng

Ingen i A-klassen

Det vil ikke være produkter i A-klassen når den nye merkingen innføres i butikkene. Målet har vært å holde A-klassen tom i starten for å gjøre plass til fremtidig produktinnovasjon.

De nye etikkene vil dukke opp på produkter i butikk i mars, og øverst til høyre på etiketten vises det en QR-kode. Den er koblet til EUs database over produktene for at forbrukerne kan lese mer om energiforbruket på de enkelte enhetene.

– Hvem har ansvaret for at reglene følges?

– Produsenten plikter å levere med energimerkeetiketten. Fra 1.november 2020 har de levert med både ny og gammel etikett, mens fra 1.mars er det kun den nye som gjelder. Forhandler plikter å utstyre produktet med rett etikett. Det vil være en overgangsordning på utstillingsprodukter i butikk frem til og med 18 .mars. Fra 19. mars skal det kun være nye etiketter på produktene, sier Røsholm.

Det skal ikke være mer enn én etikett på produktet.

Slik ser de nye energimerkene ut. Ill: Applia

Energimerkeetikettene skal festes på produktet, slik at den er tydelig for forbruker. Det skal ikke være tvil om hvilket produkt etiketten tilhører.

– Det vil altså ikke være godt nok å plassere etiketten på veggen bak produktet, de skal på selve produktet. Er det ikke hensiktsmessig å klistre den på selve produktet (eksempelvis en TV-skjerm) kan den festes på skjermen ved hjelp av en plastlomme, sier han.

Når det gjelder annonser og nettsider/nettbutikker, er det egne krav til hvordan energimerkeetiketten skal fremkomme.

På nett skal det plasseres en pil med effektivitetsklasse for produktet og skalaen for energiklasser ved siden av produktmodellen for produktinformasjon på nett. Databladet skal være tilgjengelig for forbruker enten på nett eller papir.

Bøter fra NVE

– Hva blir reaksjonen dersom de nye reglene ikke etterfølges?

– Da vil NVE som myndighetshaver gi ut bøter, men i hvilken størrelsesorden har vi foreløpig ikke fått informasjon om, sier Røsholm.

Etter hvert vil stadig flere etiketter bli utstyrt med en QR-kode. Når forbrukeren skanner denne, vil de få tilgang til produktinformasjonen som ligger lagret i Eprel-databasen. Dette er en EU-drevet database som blant vil inneholde produktdataark, brukermanual og mer.

Produktets energiforbruk skal vises på en mer fremtredende og enhetlig måte midt på etiketten, mens den nedre delen av etiketten inneholder ulike piktogrammer som informerer om utvalgte produktegenskaper.

Forhandlere i EU plikter å vise nye energietiketter for flere produktgrupper fra 1. mars 2021. Forordningene som innfører de nye etikettene er ennå ikke innlemmet i EØS-avtalen, men er ventet å tre i kraft i løpet av mars slik at dette også gjelder Norge.

Powered by Labrador CMS