Lars Aalstad Kvaløy (t. v.) i Neby Hifi Concept og Alex Holt fra KEF Audio med KEFs toppmodell Blade One Meta, som kom i fjor. Pris per par: 400.000,- Foto: Stian Sønsteng
IGJEN MEST HIFI FOR NEBY HIFI
– Etter mange år med Geneva og Tivoli har radiomarkedet dabbet litt av, så nå er det igjen mest hifi for Neby Hifi Consept, sier Lars Aalstad Kvaløy.
– Vi er på vei oppover igjen. KEF går veldig godt om dagen, det
samme gjelder også våre andre merker, som McIntosh, Rotel, Ortofon og Pro-ject,
for ikke å snakke om SVS. Dette er stødige produkter som gir mye for pengene,
og selger godt. I tillegg er vi agenter for Masimo Consumer, med merkene Polk,
Marantz og Definitive Technology, sier Lars Aalstad Kvaløy.
Han begynte i Neby Hifi Consept AS i 2021, og har siden 2022
vært daglig leder i selskapet.
Hifi-leverandøren skjøt gullfuglen da de i 2002 fikk agenturet
for Tivoli-radioene. Ti år senere skiftet de radiomerke til Geneva, som var
viktig for dem ved overgangen fra FM til dab. I toppåret 2017, da det
riksdekkende FM-nettet ble slukket, ble det i Norge solgt 300.000 dabradioer.
Siden har markedet ligget på en tredel av dette.
Annonse
Stødig økonomi
– Hvordan har overgangen vært for dere?
– Selskapet har hele tiden solgt hifi, så den største endringen
har vært en omstrukturering av firmaet, og en klarere visjon om hvor vi vil. Vi
er en liten stab, med tre på salg og to på service, i tillegg til
regnskapsfører og Erling selv, som eier sjappa. Vi brenner for produktene våre,
og har et sterkt ønske om å virkelig få fart på ting igjen. Økonomien er
stødig, med Erling i ryggen, sier Kvaløy.
Økonomien er stødig, med Erling i ryggen
Erling heter Neby til etternavn, og etablerte Neby Hifi
Consept AS i 1990. Han hadde bakgrunn fra Tandbergs Radiofabrikk og
Skandinavisk Elektronikk, før han i 1969 startet Erling Neby & Co, med JBL
som sitt første agentur. På slutten av 70-tallet var Harman International eiere
av selskapet i tre år, inntil Neby kjøpte selskapet tilbake. I et intervju i fagbladet
Elektronikkbransjen nr. 7/2010 forteller Neby historien om selskapet, og en
utfordrende tid på 80-tallet, inntil dagens selskap ble etablert.
– Erling er eier og styreleder, og har gitt meg tilliten til
å styre showet. Etter noen år med god suksess på radio, er vårt hovedfokus
igjen hifi.
Annonse
Satser i øvre sjikt
– I hvilke kanaler distribuerer dere produktene
deres?
– Det vi driver mest med er ikke det du finner i butikker
flest, men vi har et nettverk med gode og frittstående hifi-forhandlere, samt
Soundgarden-kjeden. Vi selger også litt via Power og Elon.
– Hva med radiosalget?
– Vi selger Geneva, og det går en god del Touring S+. som er
den lille og lekre retroradioen i aluminium med skinntrekk. Men, det er ikke
lenger slik som da Geneva virkelig satte sitt preg på markedet, med sine alt i
ett-system, sier Kvaløy til fagbladet Elektronikkbransjen.
Vi møter ham på publikumsmessen Oslo HiFi Show, som
arrangeres i Asker den andre helgen i mars. Her er Neby Hifi Consept en av de
største utstillerne.
– Hvilken posisjon ønsker Neby å ha i det norske markedet?
Annonse
– Vi vil være en ledende importør av de tøffeste
hifi-merkene, og står sterkt med en stor portefølje gode merker, som KEF,
McIntosh og Rotel. Om vi er størst vet jeg ikke, men vi er i hvert fall en av
de seriøse aktørene, og det er hifi i øvre sjikt vi kommer til å fokusere
videre på.
– Er det en endring i hvilke produkter kundene kjøper?
Aktive system øker
Vi ønsker å få med oss en ny generasjon hifi-entusiaster
– De seneste seks-sju årene har det vært en
overgang til aktive system, for eksempel fra KEF, som var tidlig ute. Mye av
omsetningen vår i dag går i den aktive serien til KEF, og vi ser at også mange
andre prøver seg her. LS50 Wireless II, LS60 Wireless og LSX II er solid hifi, som
med bare strømkabel og internett kan spille fletta av mye annet til betraktelig
høyere pris. Vi ønsker å få med oss en ny generasjon hifi-entusiaster, og da er
det for mange et bedre alternativ med aktive strømmehøyttalere enn massevis av
komponenter i en stabel, sier Kvaløy.
– Bruker kundene mer eller mindre penger på lyd enn
tidligere?
– En del bruker nok mer. De har kanskje startet med en
lydplanke, før de oppgraderer til et stereosystem, og så er dette veien inn i
en hifi-interesse. Andre nedgraderer kanskje, fordi de aktive løsningene
leverer så mye for pengene, at de selger unna de store hifi-anleggene sine.
Målet må være at de som er vant til å høre musikk i et par Airpods og en
blåtannhøyttaler, oppdager gleden det er å ha et skikkelig stereosett. Dette ser
vi lyst på, særlig med KEFs minstemann LSX II, sier Kvaløy.
Mer aktive i Norge
– Da må de ut med 16.000 kroner?
– Ja, men det er overraskende mange som kjøper seg en
lydplanke til 12.000-13.000 kroner, og da er det ikke så langt igjen for å få
ekte hifi stereolyd i et lekkert design, sier Kvaløy.
På Oslo Hifi Show har han med seg Alex Holt fra KEFs hovedkontor
i Maidstone, halvannen time sørøst for London. Han er forsknings- og
utviklingsingeniør, og har blant annet tunet LS60 Wireless.
– Det norske markedet er viktig for KEF, spesielt når det
gjelder våre aktive strømmehøyttalere, sier Holt til fagbladet
Elektronikkbransjen.
– Hvordan vil du sammenligne det norske og britiske
markedet?
– I England selger vi mer av våre passive høyttalere. Kanskje
dere nordmenn er mer fremtidsrettet? ler KEF-ingeniøren.
Også Masimo Consumer deltar i Nebys utstilling på messen,
med to mann, blant dem er Oliver Krite, som er europeisk produktsjef for
Marantz.