LEASER UT TV OG MOBIL

Mobilmegleren AS i Bergen leaser ut mobiltelefoner, nettbrett, TVer og datamaskiner til bedriftskundene sine.

Publisert Sist oppdatert

Daglig leder Geir Scherman Karlsen ser ikke bort fra at enkelte kunder plasserer TVene de leaser hjemme, og ikke på kontoret.

– Hvor kundene bruker TVen har ikke vi noe med, sier han til fagbladet Elektronikkbransjen.

I en reklamefolder har Mobilmegleren satt opp en finaniseringspakke til 998 kroner per måned, bestående av to Iphone med tilbehør, én Ipad med tilbehør, én datamaskin med skjerm og én 50-tommers TV fra Thomson.

Når det er sagt, tror vi mange vil lease TVene og la de ansatte bruke dem hjemme

– Vi lanserte leasing-tilbudet i desember, og har så langt solgt mer enn forventet. Over 90 prosent av de største kundene våre vil ha leasing, og vi leaser ut mobiltelefoner for 24 måneder i samarbeid med SG Finans, sier Karlsen.

Han viser til at enkelte operatører har egne finansieringsløsninger, men mener disse er tilpasset større konsern.

– Vi satser i hovedsak på små og mellomstore bedrifter, sier Karlsen.

Leaser ut Thomson-TVer

– Hvor viktig er det at dere nå leaser ut TVer?

– Det er nok mest viktig for de mindre kundene. Vi har valgt å samarbeide med Strong Scandinavia, som representerer Thomson. Servicekonseptet passer oss godt med rask levering fra Danmark. Å selge på tradisjonelt vis kunne jeg ikke gjort, da blir det prisjakt med én gang. Det vi selger på er månedsbeløpet, og muligheten for kundene til å få full pakke hos oss, sier Karlsen.

Mobilmegleren har inngått avtale med SG Finans. På nettbrett og mobiltelefon er leasingavtalen maks to år, på kontorutstyr er den maks fem år.

– Vi er rimelig store i Telering-kjeden, som Telenor- og Netcom-forhandler på bedriftssiden. Vi ser at telefonkjøp-kostnadene øker betraktelig for bedriftene etter overgangen til smarttelefoner. Iphone står for 90 prosent av omsetningen vår. Når man kjøper PC er det naturlig å ordne finansiering. Hvorfor skal man ikke lease når man snakker om mobiltelefoner, som innebærer investeringer som er større enn for PC? spør Karlsen.

TVer til de ansatte

Når det gjelder TVer, mener Karlsen mange bedriftskunder heller bør kjøpe seg en slik enn rent konferanseutstyr.

– Da kan man også følge store idrettsarrangement på arbeidsplassen. Når det er sagt, tror vi mange vil lease TVene og la de ansatte bruke dem hjemme. Dette er et ansvarsforhold mellom arbeidsgiver og den enkelte ansatte. Vi har forsøkt å avklare eventuelle problemstillinger med skattemyndighetene, men har ennå ikke fått noen tilbakemelding fra dem, sier Karlsen.

Dette er ikke første gang han selger TVer; i 1994 solgte han 60.000 sort/hvitt-TVer på 5 og 10 tommer i forbindelse med Lillehammer-OL.

– Vi solgte dem via utradisjonelle kanaler, og det å tenke utradisjonelt har fulgt meg i siden jeg startet i bransjen i 1979 hos min far, i selskapet Antrade handel. Dette selskapet var ment å drive med antenner, men endte med å importere radioer og TVer. Vi hadde merkene Saba, Funai, Sansui, Roadstar (som vi har fortsatt, og selger klokkeradioer) og Beltek bilstereo fra Japan. Vi nådde toppen rundt 1987, med en omsetning på nesten 70 millioner kroner, sier Karlsen.

Først med kontaktpakke

Han forteller at han i 1995 lanserte de første kontanttelefonene i Norge.

– Dette var en Telital, som jeg selv importerte. Den gangen var vi Telenor-forhandler, og jeg så at dette kunne være utrolig bra. Telenor hadde ingen kontantpakke, og jeg fikk bundlet et kontantabonnement med telefonen. Telenor godkjente den, og vi solgte den gjennom Statoil-stasjoner og MX-sport sammen med en redningsvest, og solgte over 1.000 stykker på én uke. Dette førte til at jeg hadde 1.000 nummer registrert på meg i telefonkatalogen, og et par måneder senere hadde Telenor sitt eget kontantkort i handelen, ler Karlsen.

En annen forretningsmulighet Karlsen grep tak i, oppsto da håndsfriloven kom.

– Da gjorde vi en avtale med leiebilselskapet Avis, der de tilbød holdere til de ti mest solgte mobiltelefonene. Vi solgte bra av dette, men etter hvert begynte hastigheten på mobilutskiftingen å øke, så markedet døde ut, sier Karlsen.

Kundeforhold fra 1979

Han solgte tidligere Telenor gjennom selskapet Multi Pro og Netcom gjennom Mobile produkter. I 2002 ble selskapene slått sammen til Mobilmegleren, og de er i dag forhandler for begge operatørene.

– Vi har vært med i Telering-kjeden siden oppstarten for 15 år siden. Vi er den eneste kjeden med to operatører, og det gir oss en unik mulighet til å treffe kundens behov, sier Karlsen.

Mobilmegleren AS har kun bedriftskunder, omsetter for rundt 10 millioner kroner og har ti ansatte.

– Jeg har hele tiden jobbet direkte fra importør til forhandler, og det er egentlig det vi gjør nå. Etter 30 år i bransjen har jeg etablert en solid kundebase, og det er om og gjøre å utnytte denne best mulig. Det koster 60 prosent mer å få en ny kunde enn å beholde en gammel. Vi har derfor store kundearrangement minst én gang i året; dette er salgsmøter med faglig innhold før vi spiser middag. At det er viktig, viser det faktum at noen av kundene har vært med meg siden 1979.

Powered by Labrador CMS