E-LÆRING ET VIKTIG SUPPLEMENT

– E-læring vil aldri erstatte opplæringen vi selv gir butikkene, men det er et fantastisk supplement, sier Bjørn Ørn Gustafson i Procter & Gamble.

Publisert Sist oppdatert

Han er nordisk salgs- og produktopplæringsansvarlig for Braun og Oral-B, som på www.campus-24.info tilbyr e-læring med fire seminarer for butikkansatte; mannlig og kvinnelig hårfjerning, tannpleie og hårpleie.

– Campus 24 er utviklet for å gi alle som arbeider i butikk grunnkunnskap om produktene våre, slik at de er trygge på det de selger og sitter inne med de riktige salgsargumentene. Vi samler kunnskap fra alle land, og forsøker å lage en felles plattform. Min oppgave er å se til at Procter & Gamble har en opplæringsplattform som fungerer i alle de nordiske landene. Campus 24 er opprinnelig tysk, og vi har lagt store ressurser i å lage en versjon tilpasset oss lokalt. En e-læringsplattform som dette er ganske nytt her hjemme, og vi er nesten alene i markedet om konseptet. Det er ingen tvil om at dette er morgendagen, ikke minst fordi det koster penger å reise rundt eller hente folk inn til opplæring. Med dette verktøyet kan man sitte i den enkelte butikk eller hjemme og tilegne seg kunnskap, og det beste av alt er at det er utrolig enkelt å bruke, sier Gustafson til fagbladet Elektronikkbransjen.

Diplom

Man kan også finne informasjon om produktene på våre nettsider, men Campus 24 gir direkte salgsargumenter om hvorfor man skal selge en dyrere modell

Campus 24 er et modulbasert system, der man kan ta de seminarene man ønsker.

– Man kan avslutte når man ønsker, systemet husker hvor du var. Når du er ferdig kan du skrive ut et diplom, som kan brukes overfor arbeidsgiver eller oss, for å vise at du har gjennomført opplæringen, sier Gustafson.

Per i dag har Procter & Gamble rundt 800 nordiske brukere, men de ønsker mange flere.

– Hvor lang tid tar opplæringen?

– Er man effektiv og konsentrert, er alle seminarene unnagjort på to-tre timer, men det fine er at man kan ta det i etapper. Seminarene er både tekst og filmsnutter, og man blir fortløpende testet. Hvis man svarer feil, går man tilbake dit man sist svarte riktig. Man kommer altså ikke videre før man har tilegnet seg kunnskapen.

– Er det vanskelig å få folk til å ta opplæringen?

– Mange foretrekker gjerne å møte meg ansikt til ansikt, men det er ikke alle som får mulighet til dette. For en butikk som får nye ansatte er dette en suveren måte å sette dem inn i våre produkter. Det er også en stor fordel at dem vi møter allerede har gjennomført opplæringen, sier Gustafson.

Flere vil komme

Han forteller at det gjerne er de butikkansatte med lengst erfaring, som har vanskeligst for å ta opplæringen.

– De tror kanskje de kan alt, og da utfordrer jeg dem med å spørre når de sist lærte noe nytt om produktene våre. Husk at vi flere ganger i året kommer med nyheter og oppdateringer. Hvis man er registrert som bruker, får man et nyhetsbrev med mulighet til å klikke seg inn på de nye seminarene som ligger i plattformen, sier Gustafson.

Han tror e-opplæring vil bli fremtiden i bransjen.

– Vi er ganske alene om dette i dag, men det vil ganske sikkert komme stadig flere leverandører med tilsvarende løsninger. Fremtiden er en kombinasjon av dette, og kursing ansikt til ansikt, sier Gustafson.

– Er det slik at butikker som er flinke til å bruke Campus 24 selger mer?

– Ja. Vi kan ikke vise til salgstall fra butikkene, siden vi ikke får det, men de to pilotbutikkene våre har en betydelig omsetningsøkning av produktene våre. Tilbakemeldingene er at det er mye enklere å selge produktene våre når man sitter inne med mer kunnskap. Jeg kjenner til at enkelte butikker har kjørt e-opplæringen vår på alle ansatte, ikke bare dem som arbeider med småelektriske produkter, sier Gustafson.

Campus 24 kan også brukes som et oppslagsverk, mens kunden står i butikken.

Kan brukes i butikk

– Man kan også finne informasjon om produktene på våre nettsider, men Campus 24 gir direkte salgsargumenter om hvorfor man skal selge en dyrere modell. På Campus 24 står det ”dette kan du si til kunden din”, sier Gustafson.

Han har selv vært med Procter & Gambles hovedkontor i Geneve og spilt inn en videofilm som viser hvordan man velger riktig barbermaskin.

– Denne brukes ut mot forbruker, slik at de enklere skal se hva som er forskjell på produktene våre; god bedre og best.

Gustafson forteller at Procter & Gamble arbeider mye for å få folk til å forstå at det er en grunn til at noen produkter koster mer enn andre.

– Med Campus 24 får butikkselgerne et tydelig bilde av hva som er god, bedre og best. For mange er en barbermaskin en barbermaskin, men de har tross alt et prisspenn fra 300 til 4.000 kroner. Da er det viktig å vite hvorfor en kunde bør velge den dyreste modellen. Dette er også noe kjedene har mye fokus på. Mange kunder kommer inn i butikken med reklameavisen under armen, og da er det viktig å vite hva som er salgsargumentene for oppsalg. Campus 24 gir et sannferdig bilde av hva forskjellene er, sier Gustafson.

Etablert i 1975

Det amerikanske selskapet Procter & Gamble (P&G) har tre forretningsområder i Norge; dagligvare, elektrofaghandel og frisørsalonger. Globalt har P&G mer enn 300 varemerker. I elektrofaghandelen i Norge, er de i tillegg til Braun og Oral-B representert med varemerkene Gillette, Duracel, Ariel og Yes. De to sistnevnte er vaskemidler.

Braun Norge ble etablert i 1975, da de selv overtok distribusjonen fra Lind Jørgensen. I 1999 fusjonerte alle Gillette-eide selskapene; Braun, Gillette, Oral-B og Duracell. I 2006 ble Gillette-konsernet overtatt av Procter & Gamble, og de flyttet sammen også i Oslo. Andre kjente varemerker fra P&G er Head & Shoulders, Wella, Pampers, Always, Olay, Aussie, Tampax, Pantene og Vicks.

– I Norge er vi rundt 80 ansatte i P&G, og vi er bare to igjen som arbeider direkte mot elektrofaghandelen. Jeg har arbeidet med Braun i 26 år, på det meste var vi 50 ansatte mot elektro. Mange funksjoner er blitt nordiske, og vi har kolleger både i Sverige, Danmark og Finland som også arbeider mot det norske markedet, sier Gustafson.

E-LÆRING

Forkortelse for elektronisk læring, omfatter en rekke former for læringsarbeid der den lærende normalt benytter en datamaskin for å motta lærestoff og oppgaver, arbeide med og diskutere disse og levere sine besvarelser. Vanligvis får de lærende lærestoffet presentert via internett og presentasjonen kan være interaktiv, enten ved at datamaskinen gir ulike former for respons eller gjennom kommunikasjon med andre lærende og veiledere.

Når undervisningen skjer via mobilt utstyr, som mobiltelefoner eller lommedatamaskiner, blir e-læring gjerne kalt for m-læring.

E-læring har sitt utspring i spesiallagete dataprogrammer og CD-rom-kurs. Utviklingen skjøt fart på midten av 1990-tallet, og etter hvert som kapasiteten på internett økte ble nettet i stadig større grad benyttet som distribusjonsmedium for denne typen undervisning.

Powered by Labrador CMS