DA PIZZAMELET KOM TIL POWER

Jørn Roger Hagen ved Power Vågå har en brennende interesse for pizza, som sørget for at hele kjeden nå selger Caputo pizzamel. Foto: Stian Sønsteng

– Det er sagt at Vågå er pizzaens norske episenter, smiler Jørn Roger Hagen. Da Power Vågå begynte å selge mel, spredte det seg til hele kjeden.

Publisert Sist oppdatert

– Første gang jeg ringte Oluf Lorentzen AS for å bestille pizzamel, trodde de det var en spøk, sier Hagen.

«Den som ikke får malt melet sitt hos én møller, går til en annen», heter det, og det var nok slik butikkselger Jørn Roger Hagen ved Power Vågå tenkte, da han lokalt ikke fikk tak i pizzamelet han ønsket, av merket Caputo.

– Vi hadde allerede pizzaovner i sortimentet, og jeg mente vi like gjerne kunne selge melet selv, sier Hagen til fagbladet Elektronikkbransjen.

Han er mat- og pizzaentusiast, og fikk ikke umiddelbart med seg kollegene. Da han nevnte planen for noen av kundene, begynte ting derimot å skje.

– Flere av dem sa de ville kjøpe, så vi begynte å ta mot forhåndsbestillinger. Ryktet spredde seg, og etter bare fire-fem dager la vi inn en bestilling på 300 kilo, sier Hagen.

De gassdrevne pizzaovnene fra Oomi er det Jørn Roger Hagen ved Power Vågå selger mest av. Foto: Stian Sønsteng

1,26 tonn på tre måneder

Det er Oluf Lorentzen AS som leverer Caputo pizzamel til Power, og Hagen sier den første telefonsamtalen hans dit var «litt morsom».

– De trodde nok kanskje jeg hadde ringt feil, sier han og ler.

De trodde nok kanskje jeg hadde ringt feil

Noe av det samme gjentok seg da Hagen ringte tilbake for å bestille den første leveransen.

– De lo godt, og trodde ikke på meg da jeg ringte fra en elektrobutikk i Nord-Gudbrandsdal og ville bestille 300 kilo pizzamel. Mye av samtalen gikk med til å overbevise dem om at dette var en seriøs henvendelse, sier Hagen.

Siden har det jevnlig blitt levert pizzamel til Power Vågå.

Enkle og klassiske Pizza Margherita har virkelig noe for seg, sier pizzaentusiasten i Vågå. Foto: Jørn Roger Hagen

– Rekorden vår er 1,26 tonn på tre måneder, og det tilsvarer nesten 9.000 pizzaer. Det er ganske mye her i Vågå, en kommune med 3.600 innbyggere, sier Hagen.

Da salget av pizzamel tok av i Vågå, ble det opprettet kontakt mellom Oluf Lorentzen AS og kjedekontoret til Power.

– Når jeg først ivrer for noe, brenner jeg skikkelig, så kjedekontoret visste godt hva som skjedde her i Vågå, sier Hagen.

Power International

Kategoridirektør for småelektriske produkter i Power International, Alexander von Krogh, er imponert over det Jørn Roger Hagen har fått til.

– Han er en ildsjel, som brenner for pizza. Vi har tett dialog og kontakt med butikkene, som er vårt viktigste bindeledd til kundene, og da Power Vågå opplevde en etterspørsel etter pizzamel, var det naturlig å teste ut dette på kjedenivå, sier von Krogh.

I løpet av kort tid ble det inngått en avtale med Oluf Lorentzen AS, og Caputo ble tatt inn på Powers nordiske sentrallager i Sverige.

– Mel og tomater hører sammen med pizzaovnen, og det er like naturlig å selge dette som støvsugerposer, sier kategoridirektøren.

Han mener Power har bygd seg opp til å bli en pizzadestinasjon.

Hermetiske tomater fra San Marzano i Italia er i sortimentet til Power Vågå. – Perfekt til pizzasausen, sier Jørn Roger Hagen. Foto: Stian Sønsteng

– Vi var tidlig ute med å selge pizzaovner, og har nå det største utvalget av mel og tomater, ofte større enn hos nærliggende matbutikker. Du må nesten inn i spesialforretninger for å få det samme utvalget, sier von Krogh.

– Byr det på noen utfordringer for en elektrokjede å selge matvarer?

Også frossen pizzadeig

– Det handler om å ha kontroll på varelageret, å kjøpe inn riktig mengde, med tanke på datostempling og holdbarhet, og vi har gode rutiner for dette. I enkelte av våre butikker har vi også begynt å selge frossen pizzadeig, som gjør det enda lettere å lage en god pizza, sier von Krogh.

Ooni er spesialisten, de er best på pizza

Power har kjedeavtale med Ooni, og selger deres pizzaovner som går på gass, pellets og ved, samt modeller som kan brukes på alt.

– Ooni er spesialisten, de er best på pizza, og har et komplett økosystem med en stor bredde tilbehør som gjør pizzaopplevelsen enda bedre, sier von Krogh.

– At dette er uteovner, betyr det at det er en sesongvare?

– Det er mange som bruker dem om vinteren også, meg selv inkludert. Takket være den høye temperaturen er det gjort på et minutt eller to å steke en pizza, så det er ikke noe problem å gjøre dette selv på de kaldeste vinterdagene.

– Hva tenker du om at dere som en elektrokjede ikke tilbyr elektriske pizzaovner?

Ved inngangen til Power Vågå står en sjokkselger med Caputo-mel sentralt plassert ved siden av en Ooni gassovn. Foto: Stian Sønsteng

– Når utvalget blir større, er det naturlig at vi tar inn også dette. Det handler om varmeisolering og priser. Ovnene skal opp i en temperatur på 500 grader, og de krever plass på kjøkkenbenken. For de fleste er det enklere og rimeligere med en gassovn de har stående ute, og mange setter også pris på kosen rundt dette, sier von Krogh.

Oluf Lorentzen AS

Hos Oluf Lorentzen AS synes Tom Erling Berg, som er salgssjef for storhusholdning, dette er en morsom historie.

– Da vi hadde sendt flere tonn pizzamel til Vågå, ble vi kontaktet av Alexander von Krogh ved hovedkontoret til Power. Det var en handlingens mann! Han kjørte dette i gang før noen på huset her skjønte hva som skjedde, og vi selger i dag mel til hele kjeden, i flere land, sier Berg til fagbladet Elektronikkbransjen.

Kontakten mellom Oluf Lorentzen AS og Power ble opprettet under pandemien.

– Det meste av restaurantbransjen var stengt forsommeren 2021, og da var det et lykketreff å treffe på Jørn Roger Hagen, sier Berg.

En annen favoritt har ‘Nduja-pølse, oliven, syltet rødløk, ristede pinjekjerner og sæterost fra Brimi sæter. Foto: Jørn Roger Hagen

Han har satt så pris på pizzaentusiasten i Vågå, at han i sommer inviterte ham med til Napoli på pizzafestival, og besøk hos Caputo.

Utenkelig for tre år siden

Jørn Roger Hagen går ikke av veien for å trikse underveis i pizzabakingen. Foto: Elisabeth Ringstad Hagen

– Caputo går for å være det beste pizzamelet til autentisk napolitansk pizza, og du vil ikke tro hvor mange kilo vi selger av dette i løpet av et år. Vi er nok størst på pizzamel i Norge, og selv med en sentral og nordisk avtale, blir Power en mindre kunde for oss. Vi har flere merker i sortimentet, og tradisjonelt har vi solgt dette til det profesjonelle markedet i 25 kilos sekker. Da alle skulle ha pizzaovner på verandaen, snudde vi oss rundt slik at vi kunne levere det kilovis, og dette er blitt solgt i spesialforretninger og til dels i dagligvarehandelen, men ikke nødvendigvis hele sortimentet, slik Power Vågå gikk for, sier Berg.

Caputo går for å være det beste pizzamelet

Elektrokjeden var en uventet kanal for Oluf Lorentzen AS.

– For bare tre år siden var det helt utenkelig at vi skulle selge varer der, men det som skjedde i Vågå fikk ballen til å rulle, og nå er også Maxbo kommet etter. Jeg forstår hvordan både Power og Maxbo tenker, og synes det er en fin ting at kundene får kjøpe pizzamel samme sted som de handler pizzaovnen. Jeg vil gjerne utfordre dem til også å selge det andre man har på pizzaen, sier Berg til fagbladet Elektronikkbransjen.

Pizzamel gir mersalg

Ved Power Vågå forteller Jørn Roger Hagen at kundene som kjøper pizzamel ofte også går ut av butikken med andre varer.

– Det er alltid viktig å få kundene inn i butikken. Når det er sagt, mener jeg det ikke er noe produkt, uansett varesektor, som har så stort tilbehørspotensial. Når kundene først er her for å kjøpe mel, kjøper de kanskje pizzastål. Dette har bedre effekt enn steiner når man bruker en vanlig stekeovn. De kjøper ofte en mikrovekt, siden det er så lite gjær som skal til. Hvis de ikke allerede har en skikkelig pizzaovn, kjøper de kanskje det, og da trenger de også en pizzaspade og et IR-termometer. I tillegg kommer forklær, trekk og bord til pizzaovnen, deigskrape, pizzakutter eller -hjul, en børste til rengjøring av pizzasteinen, samt tomater på boks, og hvis de ikke har en kjøkkenmaskin til å elte deigen, kjøper de kanskje det, sier Hagen.

Ved Power Vågå selger de elektriske pizzaovner fra Effeuno. Modellen P134H 509 går til 509 grader, og koster 13.000 kroner. Foto: Stian Sønsteng

– Kreves det en entusiast som deg i hver butikk, hvis de skal selge like mye pizzaprodukter?

– Det virker nok inn på resultatet, ja. Det skader nok ikke å være litt halvtullete interessert i pizza, slik som meg, sier Hagen og ler, før han blir alvorlig.

– Det er viktig med entusiasme, og dette gjelder alt man selger, hvis ikke mister du troverdighet. Når folk har handlet her, fått med pizzaguiden vi deler ut og kanskje noen ekstra tips og triks, er det kjempebra, sier Hagen.

Sprer matglede

Han forteller at hans bedre halvdel, som arbeider på Kiwi, opplever at det kommer kunder dit og spør hvilken type gjær de skal bruke sammen med pizzamelet de har kjøpt på Power.

Caputo er ifølge entusiasten i Vågå holdt for å være verdens beste pizzamel. Foto: Stian Sønsteng

– Jeg tror ikke dagligvarebutikkene i Vågå ser oss som en konkurrent, selv om vi selger pizzamel og hermetiske tomater. Kundene som har handlet mel hos oss skal selvsagt ha ost og annet på pizzaen, sier Hagen.

– Hvordan startet din egen pizzainteresse?

Produktene vi selger er med å ta pizzaen tilbake til det opprinnelige

– Jeg har alltid vært glad i mat, og da jeg var liten og bestemor var barnevakt, ordnet mamma pizzadeigen – og jeg resten. Da var jeg kanskje sju-åtte år, og siden har det fortsatt. Så godt som alle spiser og liker pizza, og det er ikke uten grunn det er sagt at frossenpizza er blitt den mest utbredte julematen. Man kan synes hva man vil om dette, og produktene vi selger er med å ta pizzaen tilbake til det opprinnelige. Vi sprer matglede, og personlig setter jeg stor pris på å komme inn i en butikk der man kan snakke om opplevelser, og ikke bare selve produktet, sier Hagen.

Ved Power Vågå vil de heller enn å snakke om programmene på en stekeovn, fokusere på hvilke matopplevelser den kan gi.

Magi over 400 grader

– Min egen pizzainteresse fikk et skikkelig oppsving for tre år siden, da jeg kjøpte en elektrisk pizzaovn. Resultatet fikk et kjempeløft da jeg gikk fra en vanlig stekeovn, som går opp til 280-300 grader, til en som klarer 500 grader. Det skjer noe magisk mellom 400 og 500 grader! Etter napolitansk pizzastandard er det visse krav som skal oppfylles, med tanke på meltype, hevetid og ikke minst temperatur, sier Hagen.

Pizzaovnen Oomi Koda 12 er gassdrevet, for utendørs bruk. Pris: 3.300,- Foto: Stian Sønsteng

Hjemme har han en gassdrevet pizzaovn av merket Smed, produsert i Stavanger, en elektrisk pizzaovn fra Effeuno, og en vedfyrt ovn.

– Fra Smed selger vi i butikken blant annet pizzastål, -spader og -kniver, og siden vi er frittstående og står friere med sortimentet selger vi også elektriske ovner fra Effeuno. Den vedfyrte ovnen jeg har kaller vi «Lille Helvete», og den er et skikkelig beist på 600 kilo, sier Hagen.

– Hva gir den beste pizzaen av gass, strøm og ved?

– Mest sjarm er det med ved. Den jeg selv bruker mest er den elektriske, siden resultatet er så forutsigbart. Du mister noe av følelsen en gass- eller vedovn gir, siden du ikke trenger å flytte så mye på pizzaen, men resultatet blir likt hver gang. En vedovn er nådeløs hvis du gjør en liten feil; da er det kort vei mellom suksess og fiasko, sier Hagen.

Mest Ooni med gass

– Hvilke ovner selger dere mest av i butikken?

Hos Power Vågå steker de pizza utenfor butikken. Foto: Jørn Roger Hagen

– Det går desidert mest av de gassdrevne uteovnene fra Ooni. I fjor klarte vi ikke skaffe nok, men det henger også sammen med leveringsproblemene det meste av bransjen hadde, sier Hagen.

Ved Power Vågå har de også stekt pizza på en Ooni-ovn utenfor butikken.

Dette er da også noe av sjarmen

– Dette resulterte i flere salg, sier Hagen.

– Har du truffet en motebølge med pizzainteressen?

Power Vågå ligger i sentrum av Vågåmo, i en kommune med 3.600 innbyggere. Foto. Stian Sønsteng

– Hvis du spoler tilbake, kan du ikke si at det ble spist lite pizza for 20 eller 30 år siden. Pizza har vært populært lenge, men vi er inne i en tid med stor entusiasme for mathåndverket og det å ta ting tilbake til det opprinnelige. Det er ingenting som tyder på at dette vil gå av moten, og mye av æren for den store interessen vil jeg gi René Munthe Eik, som står bak Facebook-gruppa Pizzabakerne. Denne har 35.000 medlemmer, og entusiastene bruker den aktivt.

– Hvor stor er sjansen for at de som kjøper en pizzaovn lykkes med resultatet?

– Den er stor. Spesielt med en elektrisk ovn, som gir helt nøyaktig temperatur på over- og undervarmen, slik at pizzaen stekes helt lik fra gang til gang. En uteovn som bruker gass eller ved er avhengig av vær og vind og oppvarmingstid, og innstillingen på termostaten er ikke like nøyaktig. Derfor trenger man litt tid til å lære ovnen å kjenne, men dette er da også noe av sjarmen, sier Hagen.

Pizza Margherita

– Hva er favorittpizzaen din?

– Det tok litt tid før jeg innså at den helt enkle og klassiske Pizza Margherita, som man fort kan tenke er litt kjedelig, virkelig har noe for seg. Vi selger i butikken også tomater på boks, fra San Marzano i Italia. Disse tomatene er dyrket ved foten av Vesuv-vulkanen, og jordsmonnet her gir en helt særegen smak. Med en klype salt eller to er pizzasausen ferdig, og jeg bruker fast mozerella-ost, ikke den som ligger i lake. Mozerellaen tåler høy temperatur, og etter at pizzaen er stekt i 60-90 sekunder, pynter jeg med frisk basilikum. Dette gir enkle og rene smaker. Hvis man ønsker noe mer, kan man i tillegg legge på italiensk ‘Nduja-pølse og oliven før man steker pizzaen, og etterpå pynte med syltet rødløk og ristede pinjekjerner, før man drysser over med sæterost fra Brimi sæter. Dette er verdens beste strøost, sier Hagen.

– Kan du anbefale en norsk pølse som egner seg på pizzaen?

Jørn Roger Hagen med den første leveransen de fikk med pizzamel fra Caputo, i april 2021. Foto: Power Vågå
Fra pizzaentusiastens egenproduksjon i Vågå. Foto: Jørn Roger Hagen
Jørn Roger Hagen ved Power Vågå med informasjonspamfletten de har laget for sine pizzakunder. Foto: Stian Sønsteng
Kategoridirektør for småelektriske produkter i Power International, Alexander von Krogh. Foto: Stian Sønsteng
I sommer møtte pizzaentusiasten i Vågå Caputos toppsjef Antimo Caputo. Foto: Jørn Roger Hagen
Tom Erling Berg er salgssjef for storhusholdning hos Oluf Lorentzen AS. Foto: oluf.no
Fra pizzafestivalen i Napoli. Foto: Jørn Roger Hagen
Oonis gassdrevne pizzaovn kommer opp i over 500 grader. Foto: Jørn Roger Hagen
Vekten fra Ooni har en egen mikrovekt for å veie gjær. Pris: 600,- Foto: Stian Sønsteng
Et infrarødt termometer fra Ooni er et populært tilbe- hør til en pizzaovn. Foto: Stian Sønsteng

– ‘Nduja er en smørbar salami, og den er nok litt sær med lagringspreg på smaken. Min norske favoritt er fra Ask gård på Jevnaker, og heter Slegge. Hvis du mauler den, kjenner du at den har fått navnet sitt av en grunn, for den slår! Den er fenomenalt god, spesielt når den stekes og får en litt annen aroma, sier Hagen.

Assistent og Probaker

I sommer inviterte Oluf Lorentzen AS han med på pizzafestival i Napoli, sammen med fire andre gjester fra Norge.

– Her var det kilometervis med pizzaboder, tre millioner besøkende, og jeg fikk være med på besøk hos Caputo, der de produserer melet. De kunne ikke forstå at en norsk elektrokjede kunne selge så mye pizzamel! Caputo er holdt for å være det beste pizzamelet, og på festivalen var det Caputo som gjaldt.

De som først har begynt å bruke Caputo-melet, er blitt faste kunder

– Hvilken kjøkkenmaskin vil du anbefale når man lager pizzadeigen?

– Jeg har prøvd de fleste, og anbefaler gjerne Assistent og Wilfa Probaker, eller Point Pro, som fungerer veldig bra som et rimeligere alternativ. Selv bruker jeg for tiden en PEB Atena, som er litt av et beist på 36 kilo.

– Er det slik at de som kjøper en pizzaovn kommer tilbake for å kjøpe en ny og kanskje bedre?

– Nei, det har knapt skjedd. Kundene blir så glade i den ovnen de kjøper, at de beholder den, og de bruker den gjerne sommer som vinter – selv om den står ute.

– Det er gått 15 måneder siden dere begynte å selge pizzamel. Er salget stabilt, eller har nyhetens interesse gått over?

Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 4/2022, som ble distribuert 30. august. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.

– Det holder seg stabilt. Det var eksepsjonelt i fjor sommer, siden vi fikk mye oppmerksomhet i lokale medier, og nå merker vi at de som først har begynt å bruke Caputo-melet, er blitt faste kunder.

Powered by Labrador CMS