Kjetil Skogen (t. v.) og Svein Kristian Vikstøl driver Rolfs Elektro i tospann. På veggen bak dem selskapets grunnlegger, Rolf Wæthe. Foto: Stian Sønsteng

FORTSETTER SOM FRITTSTÅENDE

– Vi strekker oss av og til litt for langt for kundene. Men, da kommer de også tilbake, sier Kjetil Skogen og Svein Kristian Vikstøl i Rolfs Elektro.

Publisert

Skal vi tro slagordet deres, er Rolfs Elektro Sørlandets største på hvitevarer. Selskapet har to butikker i Kristiansand, og er ikke tilknyttet noen kjede.

– Vi har vært en frittstående handler i 36 år, og slik vil vi fortsatt ha det, sier Svein Kristian Vikstøl.

Han har ansvaret for butikken i det store handelsområdet Sørlandsparken, som ligger like ved Kristiansand dyrepark. Hans kollega Kjetil Skogen, som driver butikken i Elvegata i sentrum, sier det opp gjennom årene har vært noen friere på døra.

– Det viktigste er at vi kan styre alt selv, både sortiment, priser og markedsføring, sier Skogen.

Sentrumsbutikken i Elvegata har egen parkeringsplass, og ligger like ved Posebyen ved elva Otra. Foto: Stian Sønsteng

Skogen og Vikstøl driver Rolfs Elektro i tospann, og fagbladet Elektronikkbransjen møter dem i juli, ved butikken i Barstølveien i Sørlandsparken. Denne har en butikkflate på 650 kvadratmeter, og ligger et par steinkast unna firmaets lager på 2.400 kvadratmeter. Lagerbeholdningen har i snitt en nettoverdi på 20-25 millioner kroner, og rulleres omtrent fem ganger i året.

– Et stort varelager er alfa og omega, sier Skogen.

Det rullerer godt

– Brenner dere inne med noe?

– Nei, det rullerer godt. Noen bomkjøp kan også vi gjøre, som alle andre, men hvis noe går litt trådt må vi bare realisere det. Det er ikke verre enn det, sier Vikstøl.

Til slutt sider de jøss! når vi leverer varen gratis hjem til dem

– Vi har alltid kjøpt stort, men mens det tidligere var snakk om partikjøp på 50 eller 100 produkter, kommer det nå større kvanta i egne biler. Lageret blir større, men vi har nesten alltid de mest populære varene på lager, fra et større antall leverandører enn tidligere, sier Skogen.

– Dette gir oss konkurransedyktige priser, og uten dette har vi ikke noe her å gjøre. Folk sjekker jo prisene, og det som er litt moro er at vi også får med oss nye kunder. Først sier de jøss! når de får se prisene våre, så sier de jøss! når de får høre at vi har varen inne, og til slutt sider de jøss! når vi leverer varen gratis hjem til dem, sier Vikstøl.

Rolfs Elektro AS ble etablert av Rolf Wæthe i 1986, med butikken i Elvegata. I 1990 åpnet forretningen i Sørlandsparken, og for tolv år siden flyttet denne inn i dagens lokaler i Barstølveien. I oktober 2013 døde Rolf Wæthe av kreft, 66 år gammel, og selskapet eies i dag av familien hans.

Butikken i Sørlandsparken omsatte i fjor for snaut 52 millioner kroner, mens butikken i Elvegata, som bare er på 300 kvadratmeter, omsatte for nesten 40 millioner.

Kjetil Skogen har ansvaret for butikken til Rolfs Elektro i Elvegata i Kristiansand sentrum. Foto: Stian Sønsteng

Et begrep i byen

– Den er blitt et begrep for kundene, og har egen parkering. Dessuten inngår netthandelen og avtalekunder som kommunen og studentsamskipnaden i dette regnskapet, sier Skogen som forklaring på omsetningen.

– Det er det samme hvor pengene går, bare de kommer inn! sier Vikstøl.

Totalt er det 21 ansatte i Rolfs Elektro. Av disse er det seks sjåfører, samt lagersjef Even Pedersen, som også bestiller en del av varene.

– Bilene går hver dag, fra morgen til kveld, og på lørdager. De lengste turene går til Hovden, som ligger 22 mil unna. Nordover langs E18 leverer vi til Lillesand, dit det er snaut tre mil, og sørover kjører vi til Mandal, som ligger 4,5 mil unna, sier Vikstøl.

– Har dere mange kunder som kjøper varene på nett uten å kjenne dere?

– Mange kjenner nok til oss fra før, men vi har også nye kunder som hører fra hyttenaboen at de hos oss får varene fritt tilkjørt. Er det snakk om montering, for eksempel av integrerte produkter, tilbyr vi også dette, mot et lite tillegg i prisen, sier Skogen.

– Vurderer dere å begynne med kjøkkeninnredninger?

– Vi har sett på det, og man vet aldri, sier Skogen.

Svein Kristian Vikstøl har ansvaret for butikken til Rolfs Elektro i Sørlandsparken. Foto: Stian Sønsteng

Han sier hvitevarer står for 80 prosent av omsetningen, mens småelektrisk, brunevarer og data står for resten.

Fra 72 til 91 mill.

– Fra 2020 til i dag har vi økt omsetningen fra 72 til 91 millioner kroner, sier Skogen.

– Mye har nok vært på grunn av pandemien, men salget har bare fortsatt. Noe skyldes også at vi har hatt en voldsom vekst av integrerte hvitevarer, sier Vikstøl.

– Den økte omsetningen fører selvsagt til at det er langt flere varer som skal inn og ut av lageret, men til nå har vi greid å ta unna for dette. Fortsetter veksten må vi ta noen alvorlige grep, sier Skogen.

I lagerbygget har de også satt av plass til enklere reparasjoner, og på servicesiden har de Elektroverkstedet AS og Elektrofiks AS som partnere.

Fra 2020 til i dag har vi økt omsetningen fra 72 til 91 millioner kroner

– Hvordan er dere kommet frem til dagens produkt- og leverandørmiks?

– Vi er opptatt av lojalitet, sier Vikstøl.

– For oss betyr oppfølging alt; at selgeren er flink, hjelper oss og står på, sier Skogen.

– Dette er det samme som med forholdet vi har til våre egne kunder, sier Vikstøl.

– Vi selger bærbare PCer, men ikke spillprodukter. Vi selger heller ikke mobiler, siden du her må være med i en kjede, sier Skogen.

Lojale kunder

– På TV har vi kun Panasonic som leverandør, og vi holder på dem. Da får vi også den oppfølgingen vi trenger, sier Vikstøl.

– En ny produktgruppe vi har begynt med, er elektriske sparkesykler fra Wilfa. I fjor solgte vi her for en halv million kroner, i noe som for oss var et helt nytt marked, sier Skogen.

Ørnulf Andersen får demonstrert en dab-radio av butikkselger Julie Skogen, ved avdelingen i Elvegata. Foto: Stian Sønsteng
Fra butikken til Rolfs Elektro i Elvegata i Kristiansand sentrum. Foto: Stian Sønsteng
Rolf Gunnar Wæthe er barnebarnet til grunnleggeren av Rolfs Elektro, og arbeider som selger i avdelingen i Elvegata. Foto: Stian Sønsteng
Fra butikken til Rolfs Elektro i Barstølveien i Sørlandsparken. Foto: Stian Sønsteng
Ved butikken i Barstølveien har Rolfs Elektro eget møterom. Foto: Stian Sønsteng
Meteor steketakker er blant de småelektriske produktene Rolfs Elektro selger. Foto: Stian Sønsteng
Tommy Nor foran TV-veggen i Barstølveien. Foto: Stian Sønsteng
Fra Rolfs Elektro i Sørlandsparken. Foto: Stian Sønsteng
Stavsugere og hvitevarer ved butikken i Sørlandsparken. Foto: Stian Sønsteng
Ulrich Esdared med noen av Wilfas E-way-sparkesykler. Foto: Stian Sønsteng
Fra lageret til Rolfs Elektro i Sørlandsparken. Foto: Stian Sønsteng
Gunnar Erklev (t. v.) og Adam Saidane arbeider på lageret til Rolfs Elektro. Foto: Stian Sønsteng
B-varer samles opp, og selges av og til direkte fra lageret i Sørlandsparken. Foto: Stian Sønsteng
På lageret i Sørlandsparken har Rolfs Elektro plass til enklere reparasjoner. Foto: Stian Sønsteng
Lageret til Rolfs Elektro ligger i Sørlandsparken, et par steinkast unna butikken deres der. Foto: Stian Sønsteng
Ved Rolfs Elektro i Sørlandsparken er mange av brunevarene plassert i butikkens eget lager. Foto: Stian Sønsteng
Butikken i Barstølveien ligger i det store handelsområdet Sørlandsparken, 10 kilometer langs E18 nord for Kristiansand. Foto: Stian Sønsteng
Per Inge Iversen (t. h.) ser på Temptechs vinskap, og ekspederes av Morten Hæstad. Foto: Stian Sønsteng

– Hvordan markedsfører dere butikkene?

– I Fædrelandsvennen, både digitalt og på papir, andre lokalaviser og magasiner, samt på Facebook, Instagram og Google. Her er papiravisen vår klart viktigste kanal, og vi merker en kampanje umiddelbart på nettsiden vår, sier Skogen.

– Betyr det noe for kundene at dere er lokalt eid?

– Absolutt. Mange vil støtte det lokale, og de nye generasjonene får nok høre av sine foreldre at de skal handle hos oss, sier Vikstøl.

– Under pandemien var det mye snakk om viktigheten av å handle lokalt, dette merket vi tydelig, og dette har fortsatt. Nylig opplevde jeg at en kunde, som jeg ikke kjenner spesielt godt, ringte etter at han og kona hadde kjøpt noe hos en konkurrent. De hadde kommet hjem, og kjent på at noe var feil. Dagen etter leverte de varen tilbake, og handlet hos oss i stedet, sier Skogen.

– Kundene setter tydeligvis pris på oss. Hvis det er noe som er galt, ordner vi alltid opp. Kunden har alltid rett, heter det, og hos oss betyr dette faktisk noe, sier Vikstøl.

Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 4/2022, som ble distribuert 30. august. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Powered by Labrador CMS