FRA BILLIG KINA-VARE TIL KJENTE VAREMERKER

– Tidligere utgjorde Kina-varene 95 prosent av omsetningen, og vi pøste dem ut på markedet. I dag tilbyr vi mer kjente og etablerte varemerker.

Publisert Sist oppdatert

Det sier salgssjef og medeier i Target United AS, Roger Berg, til fagbladet Elektronikkbransjen. I løpet av de 30 årene selskapet har eksistert, er rimelige produkter fra Kina redusert til å stå for bare fem prosent av omsetningen.

– Vi er blitt et agentvarehus som tilbyr etablerte varemerker som Finlux, Sangean, Vestnes, Philips batterier, Lenco med lydprodukter med dab og blåtann, Remington med personlig pleie og skjønnhetsprodukter, samt Russell & Hobbs med småelektriske produkter for kjøkkenet, Soehnle med varmetepper, Divoom med blåtannhøyttalere, United og ikke minst Ankarsrum, sier Berg.

Han eier selskapet sammen med Oddvar Melleby og Alf Einar Nygård, sistnevnte er daglig leder. Selskapet har redusert bemanningen med tre ansatte i løpet av det siste året, og er i dag sju ansatte pluss agentene rundt om i landet.

Ankarsrum Assistent har hatt en fantastisk mottakelse i markedet

United-samarbeidet

Target ble etablert i 1983. Nygård kom inn på eiersiden året etter, og frem til 1994 drev selskapet med import av elektronikk og telematikk. Da ble selskapet solgt til svenske Doro AB, og fikk navnet Doro Target. I 1994 kom Melleby inn som logistikksjef, året etter Berg som salgssjef. I 2000 kjøpte Nygård, Berg og Melleby ut Target-delen av selskapet, og etablerte Target United AS.

– Vi så at TV og elektronikk var på vei opp. Siden 1992 hadde vi vært en del av, og eid en åttedel av det internasjonale innkjøpssamarbeidet United. På det meste var selskap i 17 land med i dette samarbeidet, og dette var en klar styrke for oss da vi kjøpte produkter fra Asia. Etter finanskrisen i 2008 ble importen fra Kina drastisk redusert. Vi er fortsatt med i United, men dette utgjør i dag bare fem prosent av omsetningen vår. Vi har derfor tonet ned United-navnet, og markedsfører oss som Target, sier Berg.

I 2000 tok de tre eierne med seg fire andre ansatte over i det nye selskapet, i dag er de to på service, en på netthandel og en på regnskap. I tillegg kommer tre salgsagenter, her var de ved oppstarten fem.

Færre kunder

– Vi er tre færre involvert i selskapet i dag, som en følge av at antall kunder er blitt drastisk mindre. Omsetningen ligger på mellom 60 og 70 millioner kroner, i toppåret 2006 var vi oppe i 100 millioner kroner. Vi har kuttet ut en del produktgrupper som ikke ga oss nok, og fokuserer på produkter med unike egenskaper og inntjening, sier Berg.

Target United AS holder til på Nøkleby industriområdet på Rolvsøy utenfor Fredrikstad, i et forretningsbygg på 800 kvadratmeter de kjøpte i 2007. Her har de et stort utstillingsområde, der de fleste av produktene blir vist.

– Vi ønsker å vise hvordan produktene ser ut i butikk, og har stadig besøk av kundene - både enkeltstående forhandlere og kjeder, sier Berg.

Fra dag én har Target satt bort lagerdriften, og bruker et lagerhotell i Fredrikstad.

– Det fungerer fantastisk. Vi ligger på nett med dem og sender ut alle ordrer som kommer inn før klokka 13.00 samme dag, slik at de fleste kundene har produktene dagen etter, sier Berg.

Finlux på 12 volt

Når det gjelder produktpaletten er han fornøyd med den.

– Vi har en god blanding med gode produkter med gode merkenavn kundene tenker på som A-merker. TVene fra Finlux utgjør den største delen av omsetningen, her er det de mindre 12 volts-apparatene vi har størst suksess med. Dette er nisjeprodukt der vi har spesialisert oss mot camping, bobiler, hytte og båt. Disse kundene er mest opptatt av strømforbruk, og her tilbyr vi de mest strømgjerrige TVene på markedet, sier Berg.

– Er det produkter dere ønsker inn?

– Det er ikke så mye vi savner etter at vi fikk inn 32-tommeren med 12 volt og DVD fra Finlux. Denne trekker kun 19 watt, og her klarer vi ikke levere nok. Det er mange som har solcelle-anlegg som har stor glede av dette, sier Berg.

Ankarsrum Assistent

Kjøkkenmaskinen Ankarsrum Assistent er også viktig for Target.

– Dette er de samme maskinene som tidligere gikk under navnet Assistent fra Electrolux, men som nå går under navnet Ankarsrum Assistent, sier Nygård.

Electrolux hadde Assistent frem til 2007, da fabrikken Ankarsrum i Sverige selv overtok salg og markedsføring.

– De var i Fredrikstad for å presentere disse for Euronics, og ble tipset om å ta kontakt med oss. Dette har vært en av de største oppturene og suksessene vi har opplevd i selskapet. Ankarsrum Assistent har hatt en fantastisk mottakelse i markedet, og vi blir tatt mot med åpne armer over alt.

– Norge er jo et Kenwood-land?

– Absolutt, det har vært tøft. Vi må spise markedsandeler fra dem. De har også den maskinen vi kan sammenligne oss mest med. I motsetning til alle andre maskiner på markedet har Ankarsrum Assistent en unik løsning hvor maskinens redskaper er fastlåst, mens bollen roterer. Det gir en helt annen kraftoverføring, og gjør Ankarsrum til den sterkeste maskinen. Den klarer å elte deig på sju liter eller fem kilo. Den er en miniatyr av de store maskinene de profesjonelle kjøkken og bakerier bruker, sier Berg.

Helse-assistent

Target samarbeider med den tidligere TV-kokken Arne Jermstad, som har kjørt en opplæringsrunde hos kundene.

– Det er kjempeviktig at folk får se maskinen i bruk. Vi legger vekt på å vise de mange mulighetene Ankarsrum Assistent har til å lage sunn mat; Vi har i samarbeid med Jermstad tatt frem et konsept som vi har kalt Helse-assistent. Her bruker vi maskinens unike egenskaper, for eksempel melkvernen – hvor man kan kverne sitt eget mel, slik at man får med alt av fiber og næringsstoff, noe som gir langsomme karbohydrater, med lite bruk av sukker og stivelse, som eksempel vafler av grovt mel uten sukker. Nydelig! sier Berg.

Powered by Labrador CMS