Panasonic VIERA plasma-serie

Pressemelding fra Panasoni 20. februar 2012:

Nye Viera-skjermer byr på smart underholdning

Når Panasonic lanserer en ny generasjon plasmaskjermer, går de gjerne raskt til topps både i tester og salgsstatistikker. Ofte er det bildekvaliteten og det omtalte svartnivået som stiller konkurrentene i skyggen. Men vårens skjermer utfordrer både med nye og smarte nettverksfunksjoner og elegant design.

Panasonic lanserer i dag sine nye plasmaskjermer under samlekonseptet Smart VIERA. Og det er ikke noe lite sortiment som blir presentert. Hele seks nye serier i størrelsene 42 til 65 tommer, et utvidet 3D-sortiment og sist, men ikke minst, en grundig oppdatert VIERA Connect-plattform, som nå er fullt integrert med Internett og byr på stor underholdning.

Øverst troner VT50-serien, som leveres i 65, 55 og 50 tommer. Med sin heldekkende glassfront og høye tekniske nivå er dette modellen for ekte feinschmeckere. GT50-skjermene på 50 eller 42 tommer følger opp med blendende THX-sertifisert 3D-bilde og trådløs nettverkstilkobling. ST50, som er etterfølgeren til fjorårets G30-serie, leveres i hele fire størrelser (65, 55, 50, 42) og imponerer med smarte nettverksmuligheter. UT50-serien er det perfekte steget opp til VIERA Connect og lanseres i 50 og 42 tommer. XT50-serien leveres i samme størrelser som UT50 og er inngangsbilletten til 3D med 600 Hz HD Ready samt tilgang til nettleser. X50-serien tilbyr uslåelig bildekvalitet for pengene med HD-Ready-panel med 600 Hz i 50 og 42 tommer samt gode tilkoblingsmuligheter.

Den største fordelen med de nye Smart VIERA-skjermene er naturligvis den uslåelige bildekvaliteten, både ved 2D- og 3D-visning. Detaljene er skarpe og klare også i raske actionscener, sportsprogrammer og avanserte 3D-spill. Det enestående svartnivået kombinert med et eksepsjonelt kontrastforhold og fantastisk nyanserikdom gir et bilde som gjør at du føler deg veldig til stede.

Årets plasmaskjermer bygger på paneler med avansert Neo Plasma-teknologi, som i modellseriene VT, GT og ST suppleres med High Contrast-filter og Infinite Black Panel-teknologi. 3D-modellene med Full HD-gjengivelse har fått enda bedre bildeprosessor med en skjermoppdatering på hele 2500 Hz (VT og GT) samt fargegjengivelse med 24 576-trinns gradering.

De fleste av årets nye skjermer er utstyrt med nye VIERA Connect, en cloud-basert Internett-tjeneste som gir deg rask og enkel tilgang til leiefilmer, playkanaler, spill, sosiale medier og mye mer. Det er like enkelt å laste ned apper til VIERA-skjermen som til en smarttelefon eller et nettbrett. Og ved hjelp av den innebygde nettleseren (gjelder VT, GT, ST, UT, XT) er det mulig å surfe på omtrent samme måte som med en PC. Skype-kamera leveres som ekstra tilbehør (TY-CC20W) og gjør at du kan koble deg til familie og venner samtidig som du ser på et TV-program.

Enda morsommere og enklere blir det når du installerer appen VIERA Remote på smarttelefonen eller nettbrettet (Apple og Android). Med den kan du styre alt som skjer på TV-skjermen, sveipe raskt mellom forskjellige kilder samtidig som du får et praktisk tastatur til nettleseren. Appen er også å få i PRO-utgave (til VT), der du raskt og enkelt kan skifte mellom forskjellige kilder på skjermen. Med VIERA Remote på smarttelefonen eller nettbrettet kan du bruke mobilen/brettet som spillkontroll!

Panasonic har satt seg høye miljømål både når det gjelder produksjon og produktenes miljøpåvirkning. Det gjenspeiler seg også i de smarte VIERA-skjermene, blant annet gjennom den ekstremt lange levetiden på opptil 100 000 timer og den nye, høyeffektive panelteknologien som har gjort skjermene mer effektive og dermed mer strømbesparende.

Panasonic fortsetter sitt lange samarbeid med THX. Selskapet, som ble stiftet av George Lucas, har sertifisert fem av de nye Full HD-skjermene (modellene VT og GT) for visning av både 2D- og 3D-materiale. THX-stempelet garanterer at bildekvaliteten oppfyller de høye nivåene som mange av Hollywoods fremste filmskapere tar utgangspunkt i.

De nye VIERA-skjermene vil bli løpende lansert i butikkene i løpet av våren.

Prisene på skjermene foreligger ikke ennå.