OGSÅ FOTO BLIR MULTIMEDIA

Vi har ofte omtalt digitalisering, sammensmelting og miniatyrisering som stikkord for det som skjer innen elektronikkbransjens lyd- og bildeprodukter. Nå kommer også foto inn under samme paraply.

Tilnærmingen har skjedd lenge. Digitaliseringen av alle deler innen foto og video skaper raskt en tilnærming til annen elektronikk som gjengir lyd og bilde. Inntrykkene fra årets Photokina i Køln i slutten av september ender opp med at også foto blir multimedieprodukter. Skillet mellom hovedgruppene viskes ut. De nye fotoapparatene tar ikke bare stillbilder med høy kvalitet. Du kan også filme med full HD og legge til høykvalitetslyd. Resultatene av det som blir laget forenes i en og samme datastrøm. Som med all annen elektronikk kan du dele datastrømmen lynraskt til det du ønsker eller til de du vil nå, enten over kort avstand med kabel eller trådløs blåtann eller til mottakere hvor som helst via internett. Skillene blir visket ut.

Speilkampen

På mange måter ble årets Photokina spørsmålenes utstilling. Mest aktuelt er spørsmålet om hva som blir fremtiden for systemkameraene. Årets utstilling viste at produsentene av tradisjonelle speilreflekskameraer ikke lenger kan sitte rolig å se på framveksten av de speilløse kameraene. Det blir også på en måte en kamp mellom tradisjonelle fotoprodusenter og de som lager annen elektronikk og som nå også kaster seg over foto. I følge Panasonic har de speilløse systemkameraene hittil i år en andel på fem til syv prosent av systemkameramarkedet på verdensbasis. Det er ventet å øke til ti prosent i løpet av året og 15 prosent innen utgangen av neste år. Det kan godt være at andelen vil øke enda raskere, først og fremst fordi vi her får en ny generasjon stillbildekameraer med topp egenskaper, lav vekt og små dimensjoner som på de fleste områder konkurrerer fullt ut med tradisjonelt speil.Samsung er svært optimistiske, og spår at det i 2013 selges flere systemkamera uten speil enn med.

3D stillbilde

I elektronikkbransjen er som kjent 3D et hett tema. Denne teknologien er på vei inn med nye flat-TVer, den kommer på BD og på videokameraer. På Photokina gjorde den også sitt inntog i stillbildekameraer. 3D er ikke noe nytt i fotoindustrien. Stereoskopiske bilder har vært tatt siden sist på 1800-tallet. Digitalteknologien skaper imidlertid også i fotobransjen helt nye muligheter både kvalitets- og brukermessig. Et stillbildekamera med dobbel optikk (to like objektiver) og en bildebrikke med tilstrekkelig høy oppløsning gjør det mulig å ta 3D-bilder med høy kvalitet og ikke minst uten å tape mye lys, slik vi har sett tendens til på video og TV. I tillegg kan denne teknologien lett benyttes i kompaktkameraer. Dermed er det åpent for at alle typer brukere kan ta slike bilder.

Konkurrerer med video

Årets Photokina markerte gjennombrudd for høykvalitetsvideo med alle typer stillbildekameraer. Mulighetene og ikke minst kvaliteten og egenskapene blir selvfølgelig bedre jo mer avansert kamera vi snakker om. Dermed blir stillbildekameraet en stadig større konkurrent til videokameraet. Selv om produsentene av sistnevnte produktgruppe hardnakket holder fast ved at videokameraer er best til film, tar stillbildekameraene raskt innpå. Vi har i flere år stilt spørsmålet om video- eller stillbildekameraet blir fremtidens kombiapparat. Inntrykkene fra Photokina etterlater ingen tvil. Vi må regne med at markedet for videokameraer i årene som kommer synker.

Utviklingen av minnekort med stadig høyere datakapasitet og -hastighet bidrar også til dette. Selv om samme minnekort brukes i stillbilde og video har det nok størst betydning for utviklingen av stillbildekameraet.

De gode skjermene

Bildeskjermen blir en stadig viktigere del i de fleste stillbildekameraene. De kompakte kameraene har det allerede alle sammen. Nå kommer det store skjermer også i systemkameraene. Speilløse systemkameraer viser vei. OLED-skjermer, som allerede er i avanserte mobiltelefoner og som muligens også i fremtiden blir en utfordrer til dagens TV-skjermer, gjør også sitt inntog i fotoindustrien. Høy bildekvalitet er ett stikkord. Like viktig er at berøringsteknologi også kommer inn i foto.

Det sistnevnte bringer oss inn på stikkordet brukervennlighet. Det har vært en stor utfordring for fotofabrikantene å finne frem til kameraer som er lette nok å bruke til at de tilfredstiller alle. Årets Photokina viste at den nye skjermteknologien og berøringsbetjening, som ofte er basert på ikoner, øker brukervennligheten betraktelig. Dette har nok størst betydning for kompaktkameraene. Miniatyriseringen av den sistnevnte gruppen skaper imidlertid de samme kompromissutfordringene som mobiltelefonene har: ønsket om en stor skjerm samtidig som de ytre målene skal være minst mulig.

Vidvinkel og stabilitet

Det er også hyggelig å konstantere at stadig flere kompaktkameraer kommer med god vidvinkel. Dette har lenge vært en ”glemt” egenskap i mange kameraer med fast optikk. Når dette også blir kombinert med et objektiv som har god lysstyrke, for eksempel f2,8 eller enda bedre f2,0, betyr det store forbedringer for disse kameraene og øker sjansen for gode bilder hos brukerne. Vi ser også at stadig flere legger inn optisk stabilisering i objektivene. Det er nok et moment for økt fotoglede.

Rekordbesøk

Årets Photokina, den 31. i rekken hos Köln Messe, samlet mer enn 180.000 besøkende fra 160 land. Det er en økning på syv prosent fra forrige messe i 2008. 1 251 utstillere fra 45 land deltok.

Neste Photokina i Køln går fra 18. til 23. september 2012.

Powered by Labrador CMS