Sonys toppsjef Kazuo Hirai ledet for første gang hele pressemøtet på CES, og avduket selv Bravia OLED. Foto: Stian Sønsteng
Sonys toppsjef Kazuo Hirai ledet for første gang hele pressemøtet på CES, og avduket selv Bravia OLED. Foto: Stian Sønsteng

SONY TILBAKE MED OLED

Sony var blant de første som viste oled-TVer. Nå er de tilbake. Før sommeren kommer A1-serien, der skjermen brukes som høyttalerelement.

Publisert

– Vi har ikke låst oss til en enkelt panelteknologi, men bruker teknologiene som er tilgjengelig og optimaliserer disse. Derfor lanserer vi Bravia OLED, sier Rik Willemse, nordensjef i Sony Electronics, når fagbladet Elektronikkbransjen møter ham på CES-messen i Las Vegas i januar.

Da vi intervjuet ham på IFA i september i fjor, uttalte han at deres ZD9 LCD-TV utkonkurrerte alle andre teknologier når det gjelder kombinasjonen kontrast, lysstyrke og sortnivå. ZD9 har Sonys Backlight Master Drive, der det bak LCD-panelet sitter tett i tett med led-lamper som tennes og slukkes individuelt.

Men! På CES viser Sony for første gang sin Bravia OLED, som i første omgang kommer i A1-serien i størrelsene 77, 65 og 55 tommer med 4K HDR. De to sistnevnte kommer i butikkene i løpet av sommeren.

Resultatet er at sort ikke bare er sort, selv om det er en oled

– Vår strategi er å gi kundene en merverdi, enten det er snakk om høyttalere, hodetelefoner eller TV. Et godt eksempel på dette er vår X1-Extreme-prosessor, som virkelig gjør en forskjell. Jeg er stolt over det jeg har sett når vår nye oled blir sammenlignet med eksisterende modeller i markedet, sier Willemse.

Han bruker bilbransjen for å illustrere dette:

– Det er som ha en Ferrari med en Fiat-motor, eller en Ferrari som har den ypperste motoren som finnes – laget for bilen. Vår X1 Extreme-prosessor ikke bare forbedrer bildet, men den reduserer samtidig støy. Resultatet er at sort ikke bare er sort, selv om det er en oled, sier Willemse.

Når det gjelder 4K HDR X1 Extreme-prosessoren, kom den i fjor i den omtalte toppmodellen ZD9. Denne brukes nå i oled-TVene, samt i XE93/XE94-seriene med LCD-panel. LCD-TVene i 4K HDR-seriene XE90, XE85 og XE80 leveres med den nye 4K HDR X1-prosessoren.

Acoustic Surface

Willemse er glad for at Sony kan ta oled til det han kaller et nytt nivå.

– Bildekvaliteten er fantastisk, og enda bedre enn det man tidligere har sett med oled, takket være X1-prosessoren. Personlig liker jeg designet. TVene har Android, og ikke minst er lyden et virkelig gjennombrudd, sier Willemse.

Når det gjelder høyttalersystemet på Bravia OLED, har Sony tatt et helt nytt grep. Dette er kalt Acoustic Surface, og lyden formidles direkte fra TV-skjermen.

– Siden oled er et selvlysende panel og ikke bruker bakbelysning, har vi utviklet en løsning der vi bruker skjermen som høyttaler. På baksiden sitter det drivere, og lyden går rett og slett gjennom skjermen som fungerer som høyttalerelement. I tillegg har vi integrert en dypbasshøyttaler (subwoofer) i den skråstilte støtten bak TVen, sier Willemse.

Med støtten slått ut, hviler TVen rett på TV-benken. TVen kan også henges på veggen.

Sony legger vekt på at de med flaggskipserien Z har levert virkelighetsnære bilder med overlegen struktur, dybde, farge og kontrast, og at dette har løftet HDR-innhold til et nytt nivå. Med de to nye X- og A-seriene vil den japanske produsenten introdusere X1 Extreme-prosessoren til et bredere publikum.

Den nye XE93-serien har som nevnt X1 Extreme-prosessoren, og i tillegg en ny og forbedret bakgrunnsbelysning med led, kalt Slim Backlight Drive+. Denne skal ifølge Sony leverer inntil ti ganger så høy kontrast som vanlige led-TVer uten lokal dimming.

Kompakte lydplanker

– Dette er en svært tynn TV som gir svært høy lysstyrke, og svært godt sortnivå, takket være muligheten X1 Extreme-prosessoren gir til å styre belysningen av de ulike sonene, sier Willemse.

Han ønsker ikke å kommentere Sonys videre strategi når det gjelder panelteknologier. På CES viser Sony derimot en gigantisk TV-vegg med Micro-led, eller Cledis som Sony kaller det. Veggen koster 60.000 euro per kvadratmeter.

Når det gjelder lydprodukter, trekker han frem de trådløse hodetelefonene med støyreduksjon, 1000X, som ble lansert på IFA.

– Vi har ikke bare møtt konkurrentene, men har til og med slått dem. Her på CES viser vi en øreplugg som vil komme senere, med tilsvarende kvalitet og funksjon. Vi kommer også med helt trådløse øreplugger. I det hele tatt er lyd en viktig kategori, som jeg må innrømme at vi i noen år ikke har vært gode nok på, sier Willemse.

På CES viser Sony også sin første serie med kompakte lydplanker. HT-MT500 og HT-MT300 kan i tillegg fungere som trådløse høyttalere, med blåtann og NFC. MT500 kommer med Spotify Connect og innebygd Chromecast, sistnevnte gir tilgang til over 100 musikkapper. Med Hi-Res Audio skal MT500 oppskalere og forbedre alle lydkilder. En separat dypbasshøyttaler kan også plasseres under sofaen, der en egen Sofa-modus gjør at man virkelige får kjenne på de dype lydfrekvensene.

MT500 koster 5.800 kroner, kommer i kullsvart fra mars. MT300 koster 2.900 kroner, og kommer i kullsvart (MT300) og kremhvit (MT310).

Willemse forteller at Sony har hatt suksess med sine trådløse høyttalere med ekstra bass. På CES viser selskapet seks nye Extrabass-produkter; fire høyttalere og to hodetelefoner. Opptil ti høyttalere kan kobles sammen gjennom Wireless Party Chain-funksjonen.