Norgessjef Bengt Bårdsen i Elkjøp smiler bredt før publikum slippes inn i messehallen.

33.400 besøkte Electroworld

Årets Electroworld hadde 33.400 besøkende, en økning på 10 prosent fra i fjor. Det ble omsatt varer for 45-50 millioner kroner.

Arealet som ble brukt i Norges varemesse på Lillestrøm var doblet fra i fjor, da messen ble arrangert for første gang. Tall fra Elkjøp viser at det ble solgt 1.500 flatskjermer, nesten 700 spillkonsoller og 8.300 filmer og spill på messen. Arrangører av messen var Norwegian Promotion Group AS (NPG) og Norges Varemesse, hovedsamarbeidspartner var Elkjøp Nordic AS.

 

Han var selv svært delaktig i arbeidet med messen, og retter en stor takk til sine medarbeidere for innsatsen.

 

– Virket messen inn omsetningen i Elkjøp-butikkene i Oslo-området?

 

– Vi hadde en bra uke, med en klar topp på lørdag. Det var faktisk bemerkelsesverdig bra, sier Bårdsen.

 

– Hvilke ambisjoner har dere for Electroworld?

 

 

 

Vil bruke hele messen

– Mitt mål er at vi bruker hele arealet i messehallene. En av de spennende tingene som skjedde i år var at leverandørene var flinke til å involvere publikum, slik at folk brukte lenger tid på messen. Vi står for det meste av salget, og det er positivt for kunden hvis hun eller han faktisk kan kjøpe produktene de får se.

 

– Er dette en ren Elkjøp-messe?

 

– Nei. Både HiFi-klubben og HiFi Center-kjeden var til stede, samt leverandører som vi til daglig ikke har avtale med. Det er viktig for oss at dette ikke blir noen lukket messe kun for våre leverandører.

 

– Tror du leverandørene uten Elkjøp-avtale var til stede for å gjøre sine hoser grønne for dere?

 

– Det vet jeg ikke. Vi ønsker å vise mangfoldet i elektronikkbransjen, og messen er en fin anledning til å vise seg frem både for store og mindre leverandører. Jeg har inntrykk av at alle leverandørene var fornøyd med messe og salg. Nå ser vi frem til at Electroworld også skal arrangeres i Stockholm og København, og at vi i fremtiden kan vise virkelige nyheter og lanseringer.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Slik var køen utenfor Norges varemesse på Lillestrøm en times tid før åpningen av første dag på Electroworld.
Elkjøps Thomas Hegerlund intervjues om Electroworld i forbindelse med åpningen.
Stian Aarnes i Multitechnic AS viser lampen Wave fra American DJ. – Serien består av flere lamper som bør være aktuelle for tradisjonelle radio- og TV-handlere. Markedet er alt fra ungdommer til voksne ektepar som kjøper skikkelig lys til den ene festen de skal ha, sier Aarnes.
Frank Brun i Harman/Neby kunne vise en førpremiere på Harman/Kardons nye serie som lanseres i mars 2008, der hele produktlinjen kommer med nytt design og nye funksjoner.
Runar Solberg i Duet Audio med høyttalerserien fra sveitsiske Piega.
– Nano 5.1 har Mirages unike teknologi i en helt ny prisklasse, og pakken til 9.000 kroner består av fem satellitter og en basshøyttaler, sier Ingar Holtmon (t. v.) og Terje Romen i Mono AS.
Morten Kaspersen i Akustikk AS lener seg på SQ-40 fra Kef, høyttaleren lanseres i midten av november. – Electroworld er en viktig anledning til å bygge Kef som merkevare, sier Kaspersen.
Helge Løvfall (f. v.), Pål Haugen og Lars Thoresen i Grundig fikk mye oppmerksomhet rundt den nye DVD-spilleren GDP 7700 i aluminiumsdesign. Pris: 1.500,-
– Dette demonstrasjonssettet er smart, det er bare for kunden å trykke på en knapp, sier Øyvind Martinussen, salgssjef i Hordaland for Creative. Høyttalerne som vises er T20.
Tom Nyhagen i Bose Norge viser Sound Dock Portable, en bærbar spiller for Ipod og andre MP3-spillere. Den er oppladbar med spilletid på inntil sju timer. Pris: 3.200,-
Ulrik Sindberg (t. v.) i Klipsch Group Europe og Arvid Skorve i Interconnect foran Jamos 5.1-anlegg A400 som kommer i tre varianter fra 8.000 til 12.000 kroner. – Anlegget er en kjempesuksess, sier Sindberg.
Helge Bakke (t. v.) fra Sørumssand ser på Toshibas TV-vegg hos Ørjan Malnes i Gøte Lundblad AS.
Joakim Larsson er divisjonssjef for konsumentproduktene til Sharp i Norden. – Vi er unge i Norge, men kommer sterkt! sier Larsson som viser XL52HD med innebygd harddisk på 160 GB. Pris: 35.000,-
Lene Holmboe i Interconnect foran Loewes nye Compose 52 LCD-TV, som kommer i handelen i november. Pris: 52.000,-
Mats Amundsen i Hitachi viser hybridkameraet DZHS-500 til 5.000 kroner og Blu-ray-kameraet som kommer i handelen i november til rundt 15.000 kroner. I bakgrunnen de to nye plasmaskjermene P42TO1E og P50TO1E som vil koste rundt 16.000 og 20.000 kroner.
Martin Jensen i Samsung med sitt nye dobbeltskap til cirka 20.000 kroner. – Samsung satser på hvitt, og får stadig nye produkter ut hos kjedene, sier Jensen.
Christian Fevik fra Jessheim gir alt når han prøver spillet Guitar Hero hos Microsoft.
Torgrim Rønning (t. h.) og Morten Asklid fra Oslo er hos Espen Stensøy i LG for å kjøpe bærbar datamaskin.
Simen Kristiansen (f. h.) og Stein Egil Ristad fra Elkjøp Lørenskog demonstrerer massasjestoler for Jon Egil Strand (f. h.) og Bjørn Erik Lie fra Åsnes.
Kjøkkenkonsulent Terje Hansen (t. h.) i Epoq hjalp på Electroworld kundene med å tegne sitt eget kjøkken.
Runar Kristiansen i BSH viser innebygd kaffemaskin og stekeovn fra Siemens. I bakgrunnen kjøkkenvifte med innebygd TV og DVD-spiller, utstilt i et Epoq-kjøkken.
Glade Elkjøp-ansatte som tydeligvis trives med å messearbeidet på Electroworld.
Sabhat Tassadiq i Nikon Norge viser P5100 med 12,1 megapiksler og hus i magnesium. Pris: 3.500,-
Ole Sommerfelt og Ørjan Kvalnes i Brother viser multimaskinen MSE845C-W med faks, skriver, kopi, skanner, digital telefonsvarer og trådløs dect-telefon til 2.800 kroner, samt skriveren DCP-135C som kostet 600 på messen.
Peter Østerdal arbeidet på Fujitsu Siemens-standen, og viste den bærbare Amilo SI2636 som kommer i handelen i desember for cirka 10.000 kroner.
Packard Bells navigatør Compasseo 620 kostet 1.700,- på Electroworld, med 2 GB minnekort og kart over hele Vest-Europa. – Messen er en fin måte å komme i kontakt med sluttkundene, foreløpig har vi ikke noe tilsvarende i Sverige, sier Thomas Rask.
David Pernäng i Optical Storage viste Media 22 til 3.000,-. Dette er en basestasjon for Ipod med innebygd DVD-spiller og blåtann.
Svein Inge Menes (f. v.), Anders Borgström og Vivi Becher i Logitech med gyromusen MX Air som kan brukes uten musematte eller bordplate. Pris: 1.300,-
– Kvaliteten får folk til å stoppe opp for å se på vår Pro 9000-skriver, som tar kunstpapir på opp til 350 gram, forteller Heidi Seigerud og Thomas Foyn Hansen i Canon. Pris på proffskriveren: 5.000,-
Helge Vie Berntsen i Fovi AS med Pentax-kameraet K10D til 8.000 kroner. Speilrefleksen er støv og fuktbeskyttet, og en ny objektivserie kommer med samme egenskaper. På bildet en 50-135 mm med lysstyrke 2.8 til 8.600,-
Øyvind Grefslie kunne for første gang i Norge vise speilrefleksen E3, som er Olympus’ nye flaggskipmodell. Kameraet vil være i handelen i november til rundt 14.000 kroner.
Karsten Kjos og Rune Martinsen i Jensen Scandinavia med en rykende fersk og selvutviklet multimediaspiller flydd inn fra Kina. Den spiller CD, DVD, Ipod, FM-radio, SD/USB, DivX og har innebygd mpeg4-mottaker for det digitale bakkenettet. Pris: 2.500,-
Tom Vedvik i TT Micro AS viser håndfriløsningen Supertooth til 1.000,- som kan brukes til alle typer mobiltelefoner med blåtann. De to basestasjonene for Ipod koster 1.000 og 1.600 kroner, den største har klokkeradio og kommer i handelen i januar.
Morten Christoffersen i Nordisk Film viste PS3 på stand sammen med Sony og Sony Ericsson. – Messen er kjempebra, og mye bedre enn i fjor, sier Christoffersen.
Christine Wendt viste Sony Ericssons K850i.
Per Eivind Ardila i Apple demonstrerte det nye operativsystemet Mac OS X Leopard for interesserte tilskuere.
Til toppen