–Vi ser 3D-TV en evolusjon av vår Neo PDPplasmateknologi, i og med at vi her har prosesskapasitet og rask nok responstid til å kunne håndtere den fordoblede informasjonen som 3D i full HD-kvalitet krever, sier produktsjef Olivia Enquist– her med de aktive brillene som trengs for å se et tredimensjonalt bilde på Panasonic-TVen.

3D I FULL HD I 2010 fra Panasonic

Panasonic slipper sine første 3D HD TVer på det norske markedet i 2010. Apparatene kan brukes på 2D-innhold, og 3D blir derfor en tilleggsfunksjon.

Som på CES i Las Vegas i januar fokuserte Panasonic på tredimensjonalt TV på IFA i Berlin i begynnelsen av september. Nordisk produktsjef Olivia Enquist forteller at 3D-utviklingen nå går raskt, og at vi vil se de første TVene med denne teknologien i handelen i Norge allerede neste år.

–Vi ser dette som en evolusjon av vår Neo PDPplasmateknologi, i og med at vi her har prosesskapasitet og rask nok responstid til å kunne håndtere den fordoblede informasjonen som 3D i full HD-kvalitet krever, sier Enquist til fagbladet Elektronikkbransjen.

Panasonics IFA-stand var preget av 3D-satsingen, og James Camerons film Avatar som kommer på Blu-rayDisc (BD) i dette formatet. Et tegn på hvor viktig dette er for selskapet, er etableringen av Panasonic Hollywood LaboratoryAdvancedAuthoring Center som åpnet i februar. Her skal man utvikle og promovere det nye formatet.

Ikke hinsides dyrt

Når det gjelder 3D-TVene, fortellerEnquist at disse vil komme i flere størrelser.

–Prismessig er det klart at de kommer til å ligge i øvre sjikt, men det kommer ikke til å bli hinsides dyrt i Norden, sier Enquist.

Hun kan ikke si noe om når på året i 2010 plasma-TVene og BD-spillerne med 3D kommer i handelen.

– Vi bruker en 3D-teknologi som gir 1080p for begge øyne. Det innebærer at det er 1080p full HD-oppløsning på både venstre og høyre øye, til forskjell fra visse av våre konkurrenter som også viser 3D her på messen. Selv om bildet deres er i full HD, blir brukeropplevelsen bare halv HD siden man i 3D bare ser med ett øye av gangen. Panasonic arbeider med aktive briller som åpner og blender (activeshutter), synkronisert med TVen for å gi en best mulig 3D-opplevelse, sier Enquist.

Panasonics 3D-TV kan brukes som tradisjonell 2D-TV når det ikke vises tredimensjonalt innhold.

3D BD-spiller

– For å se en 3D-film må man ha en 3D BD-spiller, en HDMI-kabel i 1.4-standarden og en 3D-TV. TVen vil kjenne igjen om det vises 2D- eller 3D-innhold, og automatisk stille inn i riktig modus. 2D-innholdet vil gjengis like bra som på våre tradisjonelle TVer, og 3D blir derfor en tilleggsfunksjon, sier Enquist.

– Hva med kontrastforhold, lysstyrke og de andre spesifikasjonene dere er opptatt av når dere selger vanlig TVer, kompromisser dere på dette for å oppnå 3D-effekten?

– Spesifikasjonene er ikke 100 prosent klare, da de fortsatt holder på å utvikles. Men det er klart at det er vanskelig med 600 Hertz for 3D, som er den teknikken vi har på plasma. Det kommer nok til å bli noe mindre, men det kommer til å bli full HD av veldig god kvalitet på 3D.

– Hvordan ligger dere an med utviklingen av BD-spillere som tar 3D?

– Dette går parallelt, i og med at man er avhengig av BD-spilleren for å kunne se 3D-filmer.

Enorm forskjell

– Hvilke markeder får de første3D-produktene fra Panasonic?

– Vi slipper dem samtidig på alle markeder, sier Enquist.

Hun forteller at 3D-satsingen er viktig for Panasonic av flere årsaker.

–Blant annet gir dette forbrukerne en betydelig merverdi. Når evolusjonen gikk fra HD Ready til full HD hadde mange forbrukere vanskelig for å se forskjellen og nytten, men med 3D blir det på et helt annet vis. Den visuelle forskjellen blir enorm. Dessuten er dette en videreutvikling av plasmateknologien, og det er viktig for oss å vise at vi fortsatt satser på plasma som format. Det kommer stadig flere TV-teknologier, men plasma er fortsatt en av dem som tilbyr de beste bildene.

– Den dyreste TV-modellen dere viser her på IFA, Z1, kommer i butikkene i oktober til 70.000 kroner for 54 tommeren og 60.000 kroner for 46 tommeren. Hvor vil prisnivået på 3D-modellene ligge i forhold?

– Slik det ser ut nå blir 3D-modellene billigere, sier Enquist.

Mens Z1-modellen er drøyt to centimeter dyp, blir 3D-modellene noe tykkere for at man skal få plass til den nye teknologien.

STRØMGJERRIG PLASMA

Panasonic viet på IFA mindre plass til å vise at deres plasma-TVer med Neo PDP-panel bruker mindre strøm enn tidligere modeller.

– Vi bruker Neo PDP-teknologien i våre full HD-modeller fra G10 og opp, og det er stor forskjell fra 2008 til 2009-modellene der energiforbruket er redusert med opp til 50 prosent. Vi har kommet veldig langt med energiforbruket, og fortsetter arbeidet med det neste år slik at det senkes ytterligere 30 prosent. Men så må man sette det hele i perspektiv; ser man TV 4,5 timer hver dag, koster vår nye Neo PDPunder 200 kroner i årlig strømforbruk. Det er også viktig å tenke på at man kan ikke se på maksverdier. Mens en LCD-TV lyser maks hele tiden, varierer en plasma etterhvor lyst eller mørkt TV-bildet er. En normaltitter vil få et siffer som er stort sett likt med LCD-teknikken, sier nordisk produktsjef Olivia Enquist.

MER INTERNETT PÅ TV

Panasonic fortsetter arbeidet med å tilby internettinnhold på TV, med sin VieraCast-løsning.

–Vi lanserteVieraCast for kundene i april-mai i år med fem innholdsleverandører, og utvider innholdstilbudet med lokalt- og europeisk innhold. Det seneste tillegget er Twitter, som vi la til et par uker før IFA, sier nordisk produktsjef Olivia Enquist.

VENTER MED LED

Mens andre produsenter har sine LED-belysteTVer i salg, hadde Panasonic kun en prototypeå vise frem på IFA.

– Dette handler om hva Panasonic fokuser på. Vi vil være sikre på at vi slipper produkter på markedet som er grundig testet. Kvalitet er viktig for oss, det kan man se av statistikkene som viser at det er veldig lav feilandel på TV-apparatene våre. Spørsmålet er hva forbrukerne ønsker, og hvilken kvalitet vi kan tilby, sier nordisk produktsjef Olivia Enquist.

NY KAMERAKLASSIKER

Panasonic lanserte på IFA sitt tredje Micro Four Thirds-kamera; DMC-GF1. Det kommer i handelen i begynnelsen av oktober, til 6.500 kroner.

– Vi har store forventninger til dette, siden den nye standarden systemkamera nå begynner å bli etablert, sier nordisk produktsjef Hanna Oscarsson.

GF1 har 12,1 MP Live MOS-sensor som skal kombinere bildekvaliteten hos en CCD-sensor med det lave strømforbruket hos en CMOS-sensor. Som hos de andre kameraene i G-serien (G1 og GH1) fjernes støv fra sensoren ved hjelp av ultralyd, og optikken kan brukes om hverandre. GF1 filmer i AVCHD lite og har innebygd blits.

– Vi ser for oss to hovedgrupper som kan være interessert i GF1; systemkamerabrukere som ønsker seg et mindre og lettere kamera med avanserte muligheter, samt kompaktkamerabrukere som vil ta steget videre, sier Oscarsson.

GF1 selges også i to sett, med pannekakeobjektiv (9.500,-) og standardoptikk (8.500,-)

Køen var hele tiden lang med besøkende som ønsket å se Panasonics 3D HD-demonstrasjon.
Produktsjef Jonas Eriksson med hjemmekinosystemet SX-BTX70 med Blu-ray-spiller, Ipod-basestasjonog virtuell 7.1 flerkanalslyd. Systemet kan også utvides med trådløse høyttalere, til 5.1 eller 7.1 trådløst. Pris: 8.000 kroner.
Lumix GF1
Til toppen