3D-PRINT ENDRER FREMTIDEN RADIKALT

KRONIKK: Alle bransjer og virksomheter bør utnytte mulighetene 3D-printing gir. Alternativt kan man se på mens de andre seiler forbi.

  • Spill og data
Verner Hølleland, administrerende direktør i HP Norge. Foto: HP.

Fire måter 3D-printing radikalt vil endre fremtiden etter Covid-19.

For både produsenter og forbrukere har Covid-19 vært en påminnelse om hvor skjør infrastrukturen vår er. Samtidig har krisen også vært en akselerator for endring. Den globale forsyningen av forbruksvarer ble forandret på måter vi aldri har sett tidligere. Vi lærte raskt hva det betydde å mangle tilgang til basisvarer som toalettpapir og medisiner, mens sykehusene slet med mangel på essensielle produkter hvor det til og med stod om liv og død.

3D-printing viste seg å være en del av løsningen på selvforsyningsproblematikken. Krisen introduserte 3D-printing til millioner av mennesker for aller første gang, som beskyttelsesvisirer, masker, nesepinner og andre former av test- og verneutstyr.

Krisen introduserte 3D-printing til millioner av mennesker for aller første gang, som beskyttelsesvisirer, masker, nesepinner og andre former av test- og verneutstyr

Men, det er først når pandemien på sikt går over, at vi får se hvilket fotavtrykk 3D-printing virkelig har satt på samfunnet. Vi i HP tror at oppfinnsomheten og den praktiske bruken av teknologien vil fortsette i næringene som våger å løfte blikket og se fremover, og inn til folks hverdag på fire spesifikke områder:

1. Forsyningskjeder vil utvikle seg og sikre seg mot fremtidige kriser

Ifølge en studie utført av Dun & Bradstreet i februar hadde mer enn 51.000 selskap minst én essensiell leverandør som holder til i de kinesiske provinsene som var mest påvirket av Covid-19. Likevel stopper ikke problemene med forsyningskjeden der. I Europa stod lastebiler med forsyninger milevis i kø da grensene stengte. Den nye virkeligheten, som vi alle ble utsatt for over natten, betød at mange løsninger måtte skapes på nytt, innenfor egne grenser. 

Av den grunn tror jeg at virksomheter som nå skal sette opp nye verdikjeder ikke bare kommer til å fokusere på effektivitet, men også risikoredusering. Det vil si, utnytte teknologi som tåler økonomisk, geopolitisk og helseuro på den globale skalaen. Til dette passer 3D-printing som hånd i hanske, og en av de viktigste grunnene til at teknologien kommer til å se en enda større utvikling i tiden som kommer.

2. Kreativitet og design vil akselerere, til bekymring for etablerte industrier

Tilgang og beredskap kan ikke undervurderes i fremtiden når det kommer til produksjon. Nesten alle historiene om 3D-printing under Covid-19 har hatt det samme gjennomgående budskapet: «Vi gjorde dette i løpet av dager – ikke uker eller måneder». Virksomheter burde utnytte denne hastigheten og smidigheten igjen senere, enten med nye løsninger, eller ved å gjøre endringer på eksisterende løsninger. Med det øker også muligheten for innovative virksomheter til å utfordre etablerte industrier med progressiv teknologi.

Dette er selvsagt en gedigen mulighet for nye utfordrere til å komme på markedet med spennende produkter og løsninger, men også for de største selskapene, til å snu om på flisa enda raskere enn de har gjort til nå. I takt med at forbrukernes forventninger om personlig tilpasning konstant øker, må ideer flyttes fra tegnebrettet til prototype enda raskere enn det vi har sett til nå. Dette mulighetsrommet vil utvilsomt bli utnyttet av mange fremoverlente bedrifter i tiden som kommer.

3. Økosystemer vil omstille seg, og utenkelige partnerskap vil dannes

Covid-19 har også åpnet for nye måter å samarbeide på. Når krisen avtar, må virksomhetene revurdere hvordan de skal konkurrere i den nye normalen. I 2015 undersøkte BCG hvilken prosentandel av selskaper, identifisert som «sterke innovatører», som omfavnet ideer som kom ut av partnerskap med andre selskaper. Tallet da var på 65 prosent. I 2018 fant BCG ut at antallet hadde økt: 83 prosent av sterke innovatører samarbeidet nå utenfor selskapet, ofte med flere bransjer.

Selv har jeg flere ganger den siste tiden hørt oppmuntrende historier fra virksomheter som bruker HPs 3D-skrivere. De forteller om forretningssamarbeid på tvers av sektorer, over landegrenser og til og med konkurrenter som kommer sammen – for å dele ideer, bygge videre på hverandres design og skape ny verdi for kundene – og for dem selv. Digital produksjon ble grunnlagt på en økosystemmentalitet, og nå, mer enn noen gang, er verdifullt samarbeid avgjørende for å lykkes.

4. Bærekraft blir, om mulig, enda viktigere

Mer effektiv og bærekraftig produksjon er essensielt for selskaper som ønsker å konkurrere i fremtiden – spesielt nå som krisen har vist oss hvor stor påvirkning vi har på klima og miljø. Flere studier viser at forbrukernes erfaringer med Covid-19 gjør det mer sannsynlig for dem å kjøpe miljøvennlige produkter, noe 3D-printing i mange tilfeller er en klar løsning for.

Med en lokal produksjon og verdikjede kan antallet lasteskip reduseres, og med det også utslippene. Samtidig kan plastavfallet bli kraftig redusert ved å gjenbruke materialet. Det er derfor HP har jobbet for å gjøre polypropylen tilgjengelig for allmennheten, slik at man kan bruke hundre prosent gjenbrukt overskuddspulver i 3D-printproduksjonen.

Starten på en revolusjon

Innovasjon kommer sterkere frem i krisetider, som vi har vært vitne til de siste månedene. Jeg tror derimot ikke at dette lenger er sett på som en «one-off», men starten på en revolusjon hvor alle, absolutt alle, kan ta del.

Basert på mine fire punkter over er min klare oppfordring til alle bransjer og virksomheter å utnytte mulighetene 3D-printing gir eller se på mens andre seiler forbi.

Artikkelen ble første gang publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 4/2020, som ble distribuert 31. august. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv. Cathrine Pedersen
Til toppen