BLIR ALDRI SPOTIFY FOR FILM

Vi møtte Netflix på årets CES, og fikk demonstrert nyhetene fra strømmetjenesten.

Publisert Sist oppdatert

Det er bare tre måneder siden filmstrømmetjenesten Netflix ble lansert i Norge, men kommunikasjonsdirektør Joris Evers er allerede svært fornøyd med responsen fra norske brukere.

– Vi har blitt hjulpet av problemene HBO har hatt med sin lansering, og lanseringen vår i Skandinavia var den beste noen sinne. Folk ser nå millioner av timer på Netflix hver uke, og vi får mye skryt på våre sosiale medie-sider, sier Evers til fagbladet Elektronikkbransjen.

Kommer neppe offline

Vi har blitt hjulpet av problemene HBO har hatt med sin lansering, og lanseringen vår i Skandinavia var den beste noen sinne

Han vil ikke gå ut med tall på antall abonnenter i Norge, men er tydelig fornøyd med inntoget i markedet.

– Vi har også vært så heldig at vi har kunnet gjøre en del spesielle ting i Skandinavia, som å kunne vise alle tre Ringenes Herre-filmer – det var kun Skandinavia som fikk dette tilbudet, sier Evers.

Noe av kritikken mot strømmetjenesten har vært et begrenset og delvis gammelt utvalg av filmer og serier. 

– Vi skulle gjerne kunnet tilby mer innhold, men rettighetssituasjonen er veldig kompleks, og det er mange forhandlinger som skal gjøres. Det tar tid, men vil legger til mange nye titler hver uke, sier han.

Rettigheter er nok også årsaken til at Evers sier Netflix aldri vil bli «Spotify for film». Den populære musikktjenesten tilbyr nemlig også offline tilgang på spillelister og sanger, noe som enkelt lar kunden høre på musikk også steder uten nettilgang, som på fly, på treningsstudioet og utenlands hvor man ikke vil overstige roaming-kostandene sine.

– Rettighetsforhandlinger er allerede svært komplisert, og skulle man tillate fysisk lagring på kundens enheter ville dette blitt svært dyrt. Men vi har tro på at 4G og trådløst nett kommer over alt, også på fly, sier Evers.

Én konto, flere profiler

En av nyhetene Netflix viste fram under CES var muligheten til å lage flere profiler på én konto. I dag bruker tjenesten dine seervaner til å vise deg liknende og anbefalt innhold, men i en familie med flere brukere vil for eksempel barnas filmanbefalinger bli blandet sammen med mors TV-serieønsker og fars foretrukne filmer.

Ved å ta i bruk ulike profiler for hvert familiemedlem, kan hver og en få sine egne spesialtilpassede anbefalinger uten å måtte logge ut av Netflix.

– Vi tester nå ut litt ulike løsninger for profiler, også blant norske Netflix-brukere, og kommer til å lansere tjenesten om ikke lenge, sier Evers.

Kommer med Super HD

Netflix lover også bedre bildekvalitet til brukerne side, med såkalt Super HD.

– Vi har mange filmer og serier i Full HD fra før, men bildekvalitet handler også om kompresjon og bitrate. Med nye Super HD får du en høyere bitrate, og vi nærmer oss Blu-ray i kvalitet, så lenge sluttbrukeren har minimum 5 Mbit/s forbindelse. Helst bør man ha 7 Mbit/s, sier Evers.

Men Super HD får du bare om internettilbyderen din har tatt i bruk Netflix’ egne Open Connect-løsning.

Open Connect er Netflix egenutviklede CDN, content delivery network. Dette er dedikerte servere og nettverk beregnet på å strømme video, og som de tilbyr internett-tilbyderne å installere gratis. Altibox er første store, norske internettilbyder som har valgt å ta i bruk Open Connect for å sikre sine Netflix-brukere høyere kvalitet.

Hvem skal betale

Før jul røyk nemlig Telenor og Netflix i tottene på hverandre, hvor Netflix mente Telenor leverte dårligste kvalitet av nettilbyderne til sine kunder, mens Telenor på sin side mener ekstrabelastningen filmstrømming har på nettet gjør at Netflix bør betale for mellomlagring i nettet.

– Det er helt uaktuelt. Kundene til Telenor har allerede betalt for bredbåndet sitt – da er det urimelig at vi skal måtte ta mer betalt av kunden for å sende pengene til Telenor. Men vi leverer gjerne våre servere og Open Connect-løsning til Telenor gratis, for å sørge for best mulig kvalitet til kundene, sier Evers.

Han mener internettleverandørene tvert i mot burde prise seg lykkelig over at tjenester som Netflix nå kommer på banen.

– Vi gir folk et utmerket incentiv til å kjøpe dyrere og raskere bredbånd, vi er en «killer app» for tilbyderne, sier Evers.

På Netflix’ norske hjemmeside reklameres det allerede for Super HD, og kundene bes ta kontakt med sin nettleverandør for å få dem til å ta Open Connect inn i sine nettverk – noe som er en forutsetning for å få denne forbedrede kvaliteten. 

Ikke redd Ultra HD

Fokuset på Ultra HD, også kalt 4K, under årets messe har også Netflix-direktøren bitt seg merke i, men han er foreløpig ikke redd for datamengdene på Ultra HD-innhold skal skape nettverkstrøbbel, eller at dagens strømmetjeneste ikke vil være bra nok på de nye skjermene med svært høy oppløsning.

– Det vil ta en stund før filmer kommer i Ultra HD, og båndbredden fra nettleverandørene vil bare øke framover. Super HD vil gi strålende kvalitet også på Ultra HD-skjermer, sier Evers.

I USA kommer Netflix også med utvalgte filmer i 3D, men Evers sier selskapet ser an om det blir en suksess før de eventuelt vil gi norske TV-seere samme tilbudet.

At nettbrett og smarttelefoner har funnet veien inn i mange norske hjem, har heller ikke gått Netflix forbi. Nå jobber selskapet med ny funksjonalitet som lar deg bruke mobilen og nettbrettet til å styre TV-opplevelsen.

– Vi tester nå ut løsningen som lar deg bruke disse enhetene som en fjernkontroll for Netflix. Det er mye lettere å søke opp filmer og serier på en mobil eller et nettbrett, og man kan bruke enheten til å pause eller spole i programmet, sier Evers.

Powered by Labrador CMS