Den amerikanske motorcross-stjernen Nate Adams med GoPro Hero4 Session i Panama-jungelen. Foto: GoPro
Den amerikanske motorcross-stjernen Nate Adams med GoPro Hero4 Session i Panama-jungelen. Foto: GoPro

BLIR NORDISK GOPRO-DISTRIBURØR

Lite ante Response Distribution AS i 2009 om hvilken posisjon actionkameraene fra GoPro skulle få i markedet og for selskapet.

– Vi liker ikke å snakke om det, men i en tidlig fase diskuterte vi om GoPro var noe vi skulle fortsette å arbeide med. Salgskurven var lenge flat, men så tok det veldig av. Etter hvert reorganiserte GoPro, de fjernet distribusjonsleddet i Europa, og tok direkte kontakt med alle landene selv. Vi er blant dem som har arbeidet lengst med GoPro i Europa, og fra 1. juli ble vi distributør for hele Norden, sier Are Pedersen.

Han er daglig leder og en av hovedaksjonærene i Response Nordic AS, som er det nye navnet på selskapet etter den nordiske organiseringen. Fortsatt ligger hovedkontoret i Trondheim, i tillegg har de et Oslo-kontor og salgskontor i Sverige, Danmark og Finland.

GoPros suksess skyldes at de er veldig innovative; dyktige på å eie markedsmakten gjennom marketing

Vi møter Pedersen hos GoPro i messehallene på IFA, sammen med salgs- og markedssjef Pål Johannessen og nyansatt innkjøpssjef Arve Sandnes.

 

Liten produktnyhet

Før vi snakker mer om selskapene GoPro og Response, lar vi Johannessen presentere produktnyheten GoPro Hero4 Session:

– Denne er mye mindre og mye bedre, og er det første kameraet som er vanntett rett ut av boksen.

– Det første fra GoPro, vel og merke …

– Som du antyder er det konkurrenter der ute som har vanntette modeller. Konkurranse er bra; kategorien trenger oppmerksomhet, sier Johannessen.

– Hvordan posisjonerer dere denne modellen opp mot de tradisjonelle GoPro-kameraene?

– Den komplementerer porteføljen, og gir mange nye muligheter for montering på steder det har vært vanskelig på plassere de tidligere modellene.

– Hva er det denne ikke gjør?

– Den har ikke 4K, men det er ikke noe problem for folk flest da 4K stort sett kun brukes i profesjonell sammenheng, sier Johannessen.

 

Stor organisasjonsendring

Da GoPro kom inn i porteføljen i 2009, hadde trønderne arbeidet med mange varemerker – hovedsakelig innen actionsport – siden 1993.

– I 1999 ble Response Distribution AS etablert som eget selskap, og jeg kom inn året etter. Gjennom en fransk distributør, som hadde rettighetene til GoPro i Europa, fikk vi tilbudet om å representere merket i Norge. Dette var i en tidlig fase, med et lite volum, sier Pedersen.

Siden kuttet GoPro ut den europeiske distributøren og etablerte et eget Europakontor i München. Fra 1. juli har Response Nordic AS ansvaret for varemerket i Norden.

– Medfører dette justeringer i organisasjonen?

– Vi har arbeidet hardt med å hente inn ressurser i alle landene, og har etablert selskap i Danmark, Sverige og Finland, i tillegg til at vi har en partner på Island. Dette har medført store endringer for oss som selskap, sier Pedersen.

 

GoPro mer enn 90 prosent

– Hvor stor del av omsetningen til Response Nordic utgjør GoPro?

– Den er veldig stor; over 90 prosent og stadig voksende. De resterende ti prosentene er fortsatt sportsrelaterte varemerker, som Volcom og Nitro.

I fjor omsatte selskapet for 170 millioner kroner, og Pedersen forteller når fagbladet Elektronikkbransjen møter ham på IFA den 4. september at de allerede har passert dette.

– Veksten er betydelig, sier Pedersen.

Selskapet består av nærmere 30 ansatte, av disse arbeider flertallet med GoPro og logistikk.

– Hvordan er det å håndtere markedet for actionkamera? Hvilke kanaler er viktige for dere, og ser vi en endring her?

– Vår målgruppe er alle, i alle aldre. Kanalene er forbrukerelektronikk, som Elkjøp, Expert, MediaMarkt, Siba og så videre, samt sportsbransjen som XXL, Gresvig, Stadium, Outnorth og så videre. Ser man på nett har vi aktører som Netonnet, Komplett og CDON, sier salgs- og markedssjef Pål Johannessen.

 

Elektrokjedene seirer

– Hvordan er fordelingen mellom de ulike kanalene?

– Dessverre er det slik at elektronikkjedene stikker av med seieren, men sport begynner å ta en seriøs andel når det gjelder sportselektronikk, og det er sunt, sier Johannessen.

– Hva er den største utfordringen når dere skal selge GoPro?

– Å få tak i nok produkter.

Johannessen humrer, og fortsetter:

– Alle har en mening om GoPro. Det er en stor utfordring å ha det riktige sortimentet på tilbehør. Her ligger nøkkelen til den gode brukeropplevelsen.

– Har GoPro etter å så raskt ha fått en så stor posisjon i markedet evnet å videreutvikle seg på produktsiden?

– Definitivt. Ikke bare på produkter, men også på tjenester. Det siste halvannet året har vi tre store lanseringer på kamerasiden. Tidligere var det én i året, nå er det minst to. Det blir lansert et ekstremt kult tilbehør neste år, et QuadCopter. Det er stort fokus på programvare, både appen og GoPro Studio for datamaskinen. GoPro har dessuten kjøpt selskapet Kolor, som er store på 360-graders filming, sier Johannessen

Pedersen supplerer:

 

Eier markedet

– Vi tror ikke det stopper her. GoPros suksess skyldes at de er veldig innovative; dyktige på å eie markedsmakten gjennom marketing. Som de sier selv; alle kan lage en liten dings. Det avgjørende er hva brukerne får ut av den.

Ved Response Nordics hovedkontor i Trondheim ligger et logistikksenter på 4.000 kvadratmeter.

– Varene sendes til lagret i Trondheim og distribueres herfra, men vi regner med at en stadig større del av leveransene går direkte til kundene, sier Pedersen.

– Hvordan håndterer dere ettermarkedet?

– Det vil bli etablert en felles nordisk løsning der kundene registrerer eventuelle problem de måtte ha. Vi er vel kjent som leverandøren som har den enkleste tjenesten i så måte, sier Johannessen.

– Reparerer dere i det hele tatt?

– Nei, GoPro-kameraene repareres ikke. De samles hos oss og returneres til GoPro i California, som gjenbruker komponenter.

Til toppen