Boks med alt gir mobil hjemmekino

Epson har stor tro på sin alt-i-ett-projektor, etter at prisen er redusert fra 10.000 til 5.500 kroner.

Salgssjef Dag Inge Larsen i Epson Norge innrømmer at forgjengeren slett ikke har vært noen suksess.

– Vi har vel solgt 40 enheter i løpet av de to årene den har vært på markedet. Forklaringen er enkel; hvis folk først skulle investere 10.000 kroner i en hjemmekino har de valgt andre løsninger. Nå er vi kommet til et prispunkt som vil utløse ganske mye større interesse for produktet – som må kunne sies å være en ny kategori innen hjemmeunderholdning, sier Larsen.

Han ser for seg at mange barnefamilier vil sette pris på å kunne få en liten boks som gir stort bilde og har innebygde høyttalere og DVD-spiller – som de enkelt kan ta med seg på hytta hvis de ønsker det.

– Du får en projektor, virtuell flerkanalslyd og DVD-spiller integrert i en liten boks. Den kan stå på stuebordet eller eventuelt på en hylle bak sofaen. De fleste vil velge dette som et sekundært bildeprodukt, og bildet er optimalisert for visning av spill og animasjonsfilmer. Enheten passer flott i rommet barna bruker til spill og TV-titting, og gjør det for første gang mulig å ta med seg et stort bilde på ferier og helgeturer. De færreste vil gjøre dette med en 42-tommers flatskjerm, smiler Larsen.

Han innrømmer at den rimeligste modellen ikke er spesielt egnet for filmkjennerne som vil se Ringenes Herre og andre storfilmer.

Oppsalg

– Til disse tilbyr vi oppsalgsproduktet TWD10 til 10.000 kroner. Jeg tror salgskanalene vil sette pris på dette, sier Larsen.

– Hva er forskjellen på de to modellene?

– Det er først og fremst oppløsning, kontrast og lydkvalitet. Det er fire høyttalere på den mest avanserte modellen. Begge modellene kan settes på et bord foran brukeren eller på en hylle bak, men på TWD10 kan hele høyttaler- og DVD-enheten dreies 180 grader.

– Hvilke produkter konkurrerer denne alt-i-ett projektoren med?

– Vi ser for oss at dette er et nytt segment. Det finnes konkurrenter i markedet, men de må sammenlignes med vår forrige generasjon og er på feil prispunkt. En konkurrent er de billigste SVGA-projektorene som mange kjøper til hjemmebruk for å få et stort bilde til en billig penge. Vi tilbyr nå en mye mer brukervennlig løsning, med DVD-spiller og høyttalere på kjøpet.

– Hvilke tilkoplingsmuligheter har enhetene?

HDMI-inngang

– Den billigste modellen har litt enklere innganger, men med mulighet for tilkopling av for eksempel en Nintendo Wii, en datamaskin og alle typer mulitimedia. Den dyreste modellen har i tillegg HDMI-inngang, sier Larsen.

Han forteller at Epson har utviklet emballasje som i seg selv skal selge produktet i hyllene.

– Eskene viser livsstilbilder av hvordan man bruker produktet. De første to utgavene var aldri til salgs i butikk. Nå har vi de riktige produktene til rett pris, og vi er trygge på at vi treffer markedet, sier Larsen.

På IFA viste Epson en ny hjemmekinoprojektor som setter kontrastrekord, med 50.000:1.

– Vi lanserte i fjor TW1000, og TW2000 bygger videre på det nye panelet som vi kom med. Panelet D7 gir bedre lysutbytte, og projektoren har en ny teknologi som vi kaller Deep Black. Denne vil foreløpig være eksklusiv for Epson, og forbedrer sortnivået ved at et filter sørger for at lyset som kommer ut av panelet blir polarisert rett frem. Dermed unngår vi strølys fra det ene til det andre bildepunktet.

Deep Black kun hos Epson

– Vil det si at syvende generasjon LCD-panel fra dere også finnes i projektorer fra andre leverandører?

– Ja. Et par av disse vises her på IFA, men de vil ikke ha Deep Black-teknologien.

– Hva har det å si for Epson at dere selger egen teknologi til konkurrentene?

– Det gjør at vi kan produsere billigere og fordele utviklingskostnadene, og vi har et veldig godt samarbeid med mange aktører i det som kalles LCD-gruppen.

– Hvilke leverandører bruker Epsons paneler?

– Nesten alt som er levert av LCD-projektorer, bortsett fra Sony, har vært Epson. Sony har også kjøpt litt av oss, sier Larsen.

Han mener at ingen av konkurrentene kan by på bildeforbedringsløsninger tilsvarende Epsons Deep Black.

– Det er andre teknologier som også oppnår bedre kontrast, men ikke på LCD. Nå er LCD helt i front også på kontrast, samtidig som vi videreutvikler fargekalibreringen som hele tiden har vært styrken til LCD - evnen til å gjengi eksakt de fargerommene man bruker på DVD, HD-DVD og Blu-ray, og i tillegg skape fargerommet som Sony har utviklet som kalles xvCOLOR.

– Hvordan ser du konkurranseforholdet DLP kontra LCD?

I 3LCDs favør

– Utviklingen har gått i vår favør i over lang tid. Hjemmekinomarkedet var tidligere dominert av DL P. Utgangspunktet var høy kontrast, med et ensidig fokus fra kundene på dette. Etter hvert som 3LCD-teknologien har forbedret seg i kontrast, har man utjevnet mye av denne differansen. Nå ser vi at de kresne kundene begynner å se mer på LCD og andre teknologier. Fargegjengivelsen på 3LCD er veldig bra kontra DLP, sier Larsen.

– Det har i et par års tid vært snakk om at Epson skal komme med en ny TV. Hvordan går denne utviklingen?

– Dessverre har jeg ikke noe nytt å meddele. Epson utvikler en organisk OLED-teknologi, men materialet har foreløpig altfor kort livslengde - det vil si at det taper lysstyrke og fargemetning for tidlig til at vi kan kommersialisere det. Den dagen vi når et visst punkt vil det først komme i produkter som har en viss livslengde, typisk mobiltelefoner. Siden kan vi bruke det i for eksempel flat-TV.

– I dagens marked er det LCD og plasma som er de to konkurrerende teknologiene. SED er et tredje alternativ under utvikling. Ser du for deg at OLED har en sjanse i denne konkurransen?

OLED og SED

– Det blir spennende å se, og avhenger av når SED kommer på markedet. Det var mange som hadde store forventninger til vår teknologi når vi litt optimistisk trodde vi skulle lansere den i forbindelse med OL i Beijing. Nå ser at vi ikke klarer dette. Senere er det blitt kjent at også SED er forsinket. Dette blir et kappløp, men uansett er det gjort enorme investeringer i både LCD og plasma - så verken SED eller OLED kan komme og overta markedet uten videre. Det vil ligge store forsknings- og utviklingskostnader til grunn, og kostnader til å bygge opp produksjonslinjene vil gjøre at det uansett tar tid før man kan konkurrere på pris.

– Epson har 1.500 kvadratmeter på IFA i år og satser mer på messen enn noensinne, hvorfor det?

– Hovedgrunnen er de nye livsstilsproduktene DM1 og TWD10, som vi tror kommer til å utvide markedet for projektorer. Som markedsleder ønsker vi typisk å utvide projektormarkedet, ikke bare prøve å stjele fra konkurrentene. Når konkurrentene ser at vi lykkes med dette vil de følge etter, og hele projektormarkedet vil vokse fra å bare gjelde de teknologiinteresserte til også å omfatte dem som ønsker brukervennlige og praktiske løsninger.

Powered by Labrador CMS