– Elkjøp, FINN shopping, Amazon, Google shopping og Miinto ser alle verdien av GTIN (Global Trade Item Number), skriver kronikkforfatteren. Foto: GS1 Norway

DEN DIGITALE HANDELSREVOLUSJONEN

Kronikk: Den norske detaljhandelen gjennomgår for øyeblikket en rivende utvikling, der digitale markedsplasser legger press på de fysiske butikkene.

  • Handel

Handelsaktørene som er flinkest til å tilpasse seg en ny hverdag, er også de som har best mulighet til å overleve i fremtidens handelsvirkelighet. Slik tar du del i den digitale handelsrevolusjonen!

Kronikkforfatter Rina Moen, Industry Development Manager hos GS1 Norway.

Bare i løpet av de siste årene har handel på nett tatt store andeler av omsetningen fra de fysiske butikkene. Mellom 2011 og 2017 doblet nordmenn handelen i norske nettbutikker, og tredoblet netthandelen fra utlandet, ifølge tall fra Virke Handel. I 2018 gikk 1.044 selskaper konkurs her i landet, blant disse mange butikker som sliter med den nye handelsvirkeligheten. I dag handler 3 av 4 nordmenn på nett, og Virke anslår at nordmenn vil handle opp mot 100 milliarder kroner årlig på nett når vi nærmer oss år 2030.

De digitale kjøpesentrene

Stor vekst i netthandelen betyr også et stadig økende antall nettbutikker her i landet. Mellom 2008 og 2016 har nettbutikkene vokst med 33,5 prosent, og i dag har hver tredje butikkjede egen netthandel.

I kjølvannet av nettbutikkene kommer de digitale markedsplassene. En digital markedsplass er kort fortalt en digital versjon av et kjøpesenter: Her kan produsenter eller leverandører selge varene sine til et vesentlig større publikum enn de ville fått i sine egne nettbutikker. De digitale markedsplassene er ofte finansiert av at leverandørene betaler en avtalt sum for hvert produkt som selges igjennom markedsplassen.

Gigantene inntar Norge

At fremtiden er digital, er noe detaljhandelen og merkevareleverandørene i Norge nå må ta innover seg. I EU i dag finnes det rundt 7.000 markedsplasser, og storheter som Amazon, Google Shopping, eBay og Alibaba har allerede startet sitt inntog i Norge. Vi ser en økning i etableringer av netthandelsaktører i Norge for tiden, men fortsatt er markedet litt avventende i forhold til inntoget av de digitale markedsplass-gigantene, som definitivt vil sette sitt preg på norsk netthandel.

– Elkjøp, FINN shopping, Amazon, Google shopping og Miinto ser alle verdien av GTIN (Global Trade Item Number), skriver kronikkforfatteren. Foto: GS1 Norway

Blant de første som har satset på markedsplasser i Norge er Finn Shopping, Elkjøp og Miinto.no, som alle ønsker å feste et grep om sine målgrupper. Ingen vet hva som skjer når selskaper som Amazon inntar Norge, men vi vet at de norske markedsplassene følger nøye med. Det gjør også «vanlige» nettbutikker, og de som opererer i flere kanaler. Å posisjonerer seg som deltaker på noen av de store, norske markedsplassene er nok noe mange vurderer for tiden. De som vil lykkes best er de som klarer å lage en sømløs kjøpsopplevelse i alle kanaler, både i markedsplassen, i den enkelte nettbutikken og i den fysiske butikken.

Digital inngangsbillett

En sømløs handel stiller blant annet krav til at handelspartnerne har et felles digitalt språk. Dersom varene kun selges i egne butikker, kan man klare seg med proprietære varenummer, men dersom man skal selge i ulike kanaler, må en unik produktidentifikasjon, GTIN (Global Trade Item Number), være på plass. En felles teknologiplattform i form av internasjonale standarder sikrer alt fra unik identifisering av produkter til god logistikk og transport – alle vesentlige ingredienser i en vellykket netthandel.

Mange leverandører foretrekker i dag å bruke GTIN som unik identifikasjonskode for sine produkter, og flere av de globale markedsplassene – så som Amazon, Google shopping, eBay og Alibaba – stiller alle krav til bruk av GTIN. Vi ser også at de lokale markedsplassene som FINN shopping, Miinto og Elkjøp ser verdien av GTIN. Ved hjelp av blant annet GTIN kan en norsk merkevareleverandør selge sine produkter i ulike kanaler – som egen fysisk butikk, egen nettbutikk og en markedsplass – og samtidig sikre seg full kontroll på all data- og informasjonsflyt. Dette medfører rask og effektiv handel, noe som selvsagt er hele poenget med netthandel.


GS1 NORWAY

GS1 Norway er en brukerstyrt not-for-profit forening og medlem av en global organisasjon. Foreningen utvikler, vedlikeholder og tilbyr globale standarder for effektiv vare- og informasjonsflyt. GS1 er representert i 112 land, der over 1 million bedrifter bruker GS1s standarder. GS1 Norway har i dag mer enn 6.300 brukere i stadig flere bransjer.

Til toppen