DEN SISTE FOTOLABBEN I BYEN

– Vi var bedre bak disken enn som forretningsfolk. Vi er i dag det eneste fotolaboratoriet i byen, og fokuserer på det vi kan.

Publisert Sist oppdatert

Det sier Anders Johnson, som eide halvparten av Johnson & Schjesvold AS som gikk konkurs i januar 2013. I dag driver han fotobutikk og laboratorium i samme lokaler, i Torggata 8 midt i Bodø sentrum, under navnet Fotohuset Johnson AS. I kjelleren holder fotograf Rolf Schjesvold til, han eide den andre halvparten av det konkursrammede selskapet.

– Vi hadde dårlig økonomistyring og vi klarte å akkumulere gjeld til Elite Foto, kjeden vi tilhørte, på opp mot én million kroner. Det var vanskelig å drive med så mange ansatte, og vi fant ut at vi ikke hadde noe annet valg enn å starte med blanke ark. Derfor gikk vi selv til skifteretten, og vi etablerte det nye selskapet like etterpå, sier Johnson til fagbladet Elektronikkbransjen.

Han og Schjesvold driver i dag hver sine selskap, og Johnson sier samlokaliseringen ikke har noen praktisk betydning bortsett fra at de begge har kjente navn i byen.

Vi hjelper dem gjerne med å finne det rette kameraet, selv om de ender med å kjøpe det på internett, og ser dette som en investering i senere salg

På timen eller fra Cewe

– Vi har fokusert på å få ned utgiftene, og vi satser på det vi kan; bildeproduksjon, innramming, digitalisering og reproduksjoner. Vi er i dag det eneste fotolaboratoriet i byen, og Fotohuset Johnson AS utgjør 2,5 årsverk mot tidligere fire, sier Johnson.

Kundene kan bestille bilder på en automat i butikken, de kan levere minnekort over disk, eller hjemmefra via nettsiden deres.

– De kan velge mellom å få bildene i løpet av en uke, da foregår produksjonen i Tyskland hos Cewe foto, eller de kan betale litt ekstra og hente dem hos oss på timen. 90 prosent av kundene våre i Bodø velger det siste. Da er det om å gjøre at vi er flinke til å tilby rammer og annet tilbehør. Vi omsetter bilder for 10.000-15.000 kroner om dagen, til en langt bedre er fortjeneste enn på fotoutstyr, sier Johnson.

På kamerasiden har de et lite utvalg utstilt, og butikkinnehaveren sier de prioriterer pakkeløsninger og kamera der det er litt fortjeneste.

Tar betalt

– De mest pressede produktene er vi forsiktige med å ta inn. Kommer det inn en kunde som skal ha et spesielt kamera, ender hun eller han ofte med å kjøpe det på nettet. Vi hjelper dem gjerne med å finne det rette kameraet, selv om de ender med å kjøpe det på internett, og ser dette som en investering i senere salg. Kanskje kjøper de optikken hos oss, og blir de gode fotografer kommer de tilbake for å skrive ut bildene. Det er slik vi nå skal forsøke å holde liv i bedriften, og vi forsøker å være kyniske på å bare gjøre det vi tjener penger på. Vi har til og med vurdert å ta betalt av turistene som hver dag kommer inn fra Hurtigruta for å lade batteriet på kameraet sitt, sier Johnson med et smil.

Han anslår at 85 prosent av omsetningen er bildeproduksjon, og sier de også her er blitt flinkere til å ta betalt for tjenestene sine - som enkel retusjering.

Fra fem til én fotobutikk

På kamerasiden selger de mest speilrefleks, men Johnson venter at kompakt system vil ta over.

– På det meste, for rundt ti år siden, var det fem fotofaghandlere i Bodø. Vi hadde litt kapital som vi tæret på, og ble den som holdt ut lengst. Japan Photo, som lå vegg i vegg, forsvant for fem år siden. Vi var ikke flinke nok til å ta signalene, og burde kanskje permittert eller sagt opp folk. Derfor endte vi i skifteretten, men det er ikke lett å starte på nytt. Heldigvis har jeg et navn i byen, og jeg har fått god hjelp, men vi har ennå ikke hatt råd til å endre butikkfasaden. Det er for så vidt ikke noe stort problem, siden både jeg og Schjesvold holder til i huset, sier Johnson.

Han anser nettet som den største konkurrenten, og forteller at de samarbeidet godt med Expert som tidligere holdt til hundre meter unna før de flyttet til Stormyra der de store kjedebutikkene ligger.

Alene i sentrum

– Nå er vi alene i sentrum, og heldigvis er det fortsatt mange som gjerne vil handle hos fagfolk. Det er feil å si at Elkjøp og Expert ikke har dyktige medarbeidere, men vi må bare ta til oss disse kundene og hjelpe dem. Vi har et snevert utvalg, men vi kan profesjonen vår, så det kan godt hende at vi er bedre oppdatert på våre egne produkter, sier Johnson.

Fotohuset Johnson AS holder åpent fra 9 til 16.30. De har prøvd natt- og kveldsåpent sammen med resten av sentrumsbutikkene, men Johnson forteller at det blir ikke noe mer på kassa.

Frem til konkursen var Johnson & Schjesvold AS med i Elite Foto. Nå er de med i Cameraringen, som består av 25-30 butikker og er et innkjøpssamarbeid.

Gode priser

– Jeg ville absolutt foretrukket å være med i en stor kjede, det er lettere med markedsføring og slik, men det er rimeligere å være en del av Cameraringen. De har forhandlet frem gode priser hos leverandørene, som vi nyter godt av, sier Johnson.

Maskinparken på laboratoriet er mange år gammel, men skal være helt oppdatert når det gjelder programvare og kvalitet.

– Den må nok skiftes ut i løpet av et par-tre år. Vi trykker bilder på kopper, puslespill, t-skjorter, smykkeskrin, mobildeksler og annet her i huset, mens fotobøker, lerret og andre spesialprodukter sendes til Cewe, sier Johnson.

Powered by Labrador CMS