DENVER I PLUSS I 20 ÅR

– Det er dessverre vanskelig å få innpass hos enkelte innkjøpere, fordi de tror nordmenn kun kjøper de dyre produktene. Slik er det ikke.

Publisert Sist oppdatert

– Det kan vi se av salgstallene våre, sier Torben Ulrich i danske Inter Sales AS som selger sitt eget varemerke Denver i hele Europa.

Danmark, Sverige, Nederland, Spania og Portugal har vært blant deres største markeder. I Norge ønsker de å være tilstede hos alle kjeder, og Ulrich forteller at de gjennom årene har handlet med Expert, Elkjøp, Europris, Jula og Teknikmagasinet.

– Det er litt til og fra hvem vi er inne hos. Vi har ingen distribusjon til enkeltbutikker, og baserer oss kun på kjedesalg, sier Ulrich.

Vi starter i bunnen av prisspekteret, og skal ikke bli et bli et A-, B- eller C-merke

– Hvordan ligger dere an i Norge sammenlignet med Danmark og Sverige?

– Vi er mindre i Norge, men det er også fordi vi har brukt mindre ressurser her. Vi er tilstede på dette arrangementet fordi vi ønsker å gire opp satsingen i Norge, og vi har allerede hatt stor suksess med våre nettbrett hos blant andre Europris, sier Ulrich.

Lyd og bilde

Under arrangementet på Radisson Blu Plaza hotell i forbindelse med kåringen av årets julegaver viser han stort sett nettbrett.

– Men vi tilbyr alt innen lyd og bilde, fra MP3-spillere, LCD- og led-TVer også med RiksTV-mottaker, til blåtann- og dokkinghøyttalere, under vårt eget varemerke Denver som vi etablerte i 1996 og selger i hele Europa, sier Ulrich.

Han mener Denver gir kundene mye for pengene.

– Vi starter i bunnen av prisspekteret, og skal ikke bli et bli et A-, B- eller C-merke. Men vi ønsker at Denver skal være godt kjent. Når man ser Denver hos de ulike kjedene i Norge skal man føle seg trygg nok til å kjøpe et nettbrett, selv om det bare koster 700, 1.000 eller 1.500 kroner, sier Ulrich.

Han er administrerende direktør i Inter Sales AS, og er en av to eiere med hver sin halvpart i selskapet.

Nettbrettene fra Denver kommer i størrelser fra 7 til 10,1 tommer, med priser fra 600 til 1.500 kroner.

Én og to kjerner

– Vi har modeller både med én- og tokjerneprosessorer, med og uten blåtann.

– Hva er det kunden ikke får, som de dyrere modellene fra de andre produsentene har?

– Du får et produkt som for eksempel ikke har den samme kvaliteten på panelet. Noen vil nok se forskjell på bildet vårt sammenlignet med en Ipad til 5.000 kroner, sier Ulrich.

Inter Sales har 25 ansatte og hovedkontor i Århus. Ulrich forteller at de ikke har kontorer andre steder.

– Dette er fordyrende ledd for oss. Vi har alltid klart oss ved å besøke kundene der de er.

Ulrich sier han i løpet av 20 år har sett en stor utvikling hos fabrikkene.

– Også Apple produserer de fleste produktene sine i Kina. Det er ikke landet som er avgjørende, men om du finner en ordentlig fabrikk. Ta for eksempel nettbrettene våre. Vi testet dem i et par år før vi la inn den første bestillingen, fordi det var mye som ikke var som det skulle. Nå er de blitt riktig gode, og vi har funnet noen fabrikker som også produserer for B- og C-merker, sier Ulrich.

Flere krav

– Er det på disse 20 årene blitt enklere eller vanskeligere å sette sortimentet til Denver?

– Det er helt klart blitt mer komplisert. Tidligere kunne du bare kjøpe en container med musikkanlegg. I dag stilles det langt flere krav til godkjenninger, og produktene inneholder også programvare som også krever sitt. Fordelen er at det ikke kommer mange nye aktører inn på banen, for det krever mye kapital å komme i gang. For kjedene er det viktig at leverandøren har solid økonomi, som både kan levere varene og sørge for ettermarkedet. Vi har hatt overskudd i alle år, unntatt i 2008.

Powered by Labrador CMS