DET STORE DIGITALRADIOSTEGET

INNSPILL: Det er ikke lenger langt inn i framtida at Norge tar det store steget inn i den digitale radioverdenen.

  • Lyd og bilde

Beslutningen om radioskiftet er tatt, og nå er vi inne på oppløpssiden. Radioforhandlere må være forberedt på mange spørsmål om radioskiftet fra sine kunder. Har du og dine kollegaer tilstrekkelig kompetanse til å gi kundene gode svar?

Om vi ser ett år fram i tid, har radiolyttere i Nordland allerede i mange måneder vært heldigitale når det gjelder riksdekkende radio. Fra rett etter påske neste år har lyttere i Trøndelag og i Møre og Romsdal kun tilgang til digitale rikssendinger. I slutten av april 2017 slukker NRK sine FM-sendinger i Telemark, Buskerud, Hedmark og Oppland. Radio Norge og P4 slukker FM-sendingene sine i disse fylkene i juni neste år. Slik går det slag i slag gjennom hele året inntil Troms og Finnmark som de siste fylkene får heldigital riksradio 13. desember 2017.

Har du og dine kollegaer tilstrekkelig kompetanse til å gi kundene gode svar?

 

God kjennskap

Kjennskapen til overgangen fra FM til digitalradio er stor. Allerede ved forrige årsskifte kjente 84 prosent av den voksne befolkningen til overgangen ifølge undersøkelser utført for Medietilsynet. Men hvordan er kunnskapen om hva som faktisk skjer og når det skjer? Og omsettes kunnskapen i faktisk handling? Alle som vil høre på riksdekkende radio, må forholde seg til at det ikke er mange månedene til at lytting må skje på en dab+-radio, via internett eller digital-TV. For å bidra til en god overgang er det sentralt at alle radioforhandlere både vet hva som skjer og når det skjer, og at denne informasjonen gis til kundene når de kommer for å kjøpe radio.

 

Radio i bil

Mange hører på radio i bil. Bilradio gir underholdning på kjøreturen og er en viktig kilde til meldinger om trafikk og i nødssituasjoner. Fortsatt er det mange bileiere som ikke har gjort bilen klar for digital radiolytting. Selv om det er opptil halvannet år til FM-sendingene slukker der din butikk ligger, kan det være under et år til det bare er digitale radiosignaler langs veier dine kunder skal kjøre for å komme seg til hytta eller for å besøke besteforeldre. Har du og dine kollegaer god nok kunnskap om slukkeplanen og ulike radioløsninger til bil, slik at dere kan gi gode råd til kundene også når det gjelder fremtidens bilradio?

 

Bredere tilbud enn FM

Digitalradio gir et større tilbud av kanaler enn FM, ikke minst for lyttere utenfor storbyområdene. Men ikke alle har bare gode erfaringer med lytting på dab-radio. De som var tidlig ute og skaffet seg en dab-radio med førstegenerasjonsteknologi, har for eksempel erfart at det er dab+-radioer som gjelder framover og at også de må bytte radio eller kjøpe et adapter for å få et fullverdig digitalradiotilbud etter overgangen. Dersom du mot formodning ennå selger dab-radioer (uten pluss), må du gi informasjon om at radioen vil ha begrenset funksjonalitet etter radioskiftet ettersom alle digitale kanaler da blir sendt med dab+. Hvis ikke, risikerer du reklamasjonskrav når dab-radioen ikke lenger virker som tiltenkt.

 

Veitunneler

En annen utfordring for lytterne, har vært dekning i veitunneler. Da er det greit at du som forhandler vet at det er først nå i år eller nærmere slukking at en rekke tunneler får digitale signaler. Dette gjelder både tunneler med stor trafikk i sentrale strøk og mindre trafikkerte tunneler rundt i landet. I tillegg er det greit å vite at NRKs nett fortsatt forsterkes en rekke steder, noe som gjør at dekningen blir bedre fram mot slukkedatoene.

 

Lokalradio

Lokalradio er en viktig del av mediemangfoldet. Mange lokalradioer rundt i landet sender allerede digitalt, både over internett og på DAB+. Fra kommende årsskifte er en fast konsesjonsordning for lokalradio på plass. Dessuten kan de fleste lokalradioene som ønsker det, fortsette å sende på FM også etter neste år. Siden dab+-radioer også kan ta inn FM-signaler, kan både gamle FM-radioer og de nye radioene brukes til å ta inn disse sendingene.

Medietilsynet informerer om digitalradioovergangen etter oppdrag fra Kulturdepartementet. På medietilsynet.no/digitalradio kan du få mer informasjon fra myndighetene.

Gudbrand Guthus, direktør konsesjon og tilsyn i Medietilsynet
Til toppen