– Satellitt vil derfor kunne tilby flest TV-kanaler til husstandene, skriver Svein Erik Davidsen i Canal Digital Norge i denne kronikken.

Digital-TV er ingen nyhet

De som etter siste års avislesning tror at digital-TV er noe som kommer nå, tar feil.

I 10 år har Canal Digital levert digital-TV til norske hjem. Det som skjer i de kommende årene er at bakkenettet, den siste analoge plattformen, blir digitalisert.

 

Digitale TV-sendinger betyr bedre plass til mer innhold og bedre kvalitet. For TV-seerne betyr digital-TV tilgang til flere kanaler, bedre bilde og bedre lyd. For samfunnet vil digital-TV føre til en demokratisering av kringkastingen. Med analoge sendinger har sendefrekvenser vært et knapphetsgode. I tillegg har kostnadene for analog distribusjon ut til de norske hjem vært store. Med digital distribusjon er det plass til mange flere og kostnadene blir betydelig lavere, både for produksjonssiden og distribusjonssiden. Dette har gjort det mye enklere å starte nye TV-kanaler. Som distributør, ser vi at det i Europa årlig lanseres over 200 nye TV-kanaler. I Norge har det siden i sommer blitt presentert planer for flere nye norske TV-kanaler enn vi tidligere har hatt i hele vår kringkastingshistorie. I dette store utvalget av TV-innhold vil leverandørene av betal-TV sette sammen attraktive tilbud for seerne.

 

 

 

Stort informasjonsbehov

Etableringen av det digitale bakkenettet får bare direkte konsekvens for dem som mottar TV via vanlig antenne. De må skaffe seg en digital dekoder for å få bilde på skjermen. Hver eneste TV, det være seg både på barnerommet og på hytta, må ha en dekoder. Likevel vil selv de som ikke blir direkte berørt trenge kunnskap for å kunne hjelpe sine foreldre eller naboen som ikke forstår hva som skjer. Dette betyr at vi i TV-bransjen har en stor informasjonsjobb foran oss. Her er det viktig at alle tar sitt ansvar og bidrar til at forbrukerne får god, riktig og tilstrekkelig informasjon. Vi må ta ansvar for at alle får nødvendig hjelp og at ingen blir etterlatt med sorte skjermer. Bransjen er nødt til å sørge for at alle samfunnsgrupper får tilstrekkelig hjelp til å klare overgangen slik at alle får ta del i den merverdien som overgangen til digitale sendinger gir.

 

I konkurransen om nye kunder må vi også være faglig korrekte og leve opp til de forventningene som skapes slik at forbrukerne får en fortsatt positiv TV-opplevelse. Et eksempel vil være kommunikasjon om høyoppløst TV (HDTV). Skal distributører levere HD-kanaler, bør kanalene sendes med tilstrekkelig kapasitet til at brukeren får den fantastiske opplevelsen HD-innhold kan gi. I Canal Digital vil vi lansere et HD-tilbud som har høy nok kvalitet til å kunne kalles ekte HDTV, først på satellitt og deretter på kabel.

 

 

 

Ulike plattformer

Når de analoge signalene slukkes, starter konkurransen om å tilby disse husstandene de beste tilbudene. De ulike distributørene vil fokusere på å utnytte de ulike plattformenes sterke sider. Det er ikke slik at alle plattformer kan levere alt til alle.

 

Den plattformen som har størst kapasitet, vil i overskuelig fremtid være satellitt. Satellitt vil derfor kunne tilby flest TV-kanaler til husstandene. I tillegg vil satellitt være best egnet til å tilby mye innhold med knivskarpe bilder og skikkelig god lyd, HD. Når nesten 1 million nordmenn har kjøpt seg flate HD-klare skjermer, vil satellitt være den plattformen som kan levere mest HD-innhold.

 

Kabel-TV vil også ha høy kapasitet og muligheten til å sende et stort utvalg av kanaler. Den største fordelen til plattformen er at forbrukerne både kan få TV- og datasignaler på samme kabel. Toveis kommunikasjon åpner også muligheten for at seerne kan få større interaktivitet, og tilgang til nye tjenester som video on demand (klikkefilm), foreldrekontroll og personal video recorder (harddiskopptaker). Canal Digital arbeider nå med å oppgradere og digitalisere kabelnettene, slik at alle våre seere kan få tilgang disse tjenestene. I tillegg bytter vi teknisk utstyr slik at vi kan tilby lynraskt internett med hastigheter opp mot 120 Mbit/s.

 

Det kommende digitale bakkenettets (DTT) sterkeste fordel vil nok være at det er enkelt å ta i bruk og ha høy tilgjengelighet. Selv om det digitale bakkenettet vil gi seerne flere kanaler enn de har i dag med analoge signaler, vil likevel bakkenettet være den plattformen som har minst kapasitet også i fremtiden.

 

 

 

Ja til økt konkurranse

Canal Digital vil bruke sin lange erfaring i å tilby de beste kanalene, de beste tjenestene og den beste kundeservicen. Dette vil sikre at digital-TV-seerne blir vinnere med bedre bilde, bedre lyd, nye tjenester og mange flere kanaler.

 

Men dersom man ønsker å oppnå konkurranse mellom plattformene, vil det imidlertid også være nødvendig å se på spillereglene. I dag har kabel-TV andre spilleregler enn satellitt og bakkenett. Kun på kabel har myndighetene egne reguleringer. For at Canal Digital skal kunne bruke sin kompetanse og erfaring i å sette sammen gode konkurransedyktige TV-tilbud, mener vi at reguleringene av kabel-TV må være de samme som på andre plattformer. Da kan kabel-TV fritt tilby de TV-kanalene som vi tror seerne vil sette størst pris på og som vil være det viktigste våpenet i kampen mot andre tilbydere av TV.

 

Canal Digital ser frem til lansering av DTT og de økte muligheter digitaliseringen vil tilby. Vi vil møte utviklingen med å oppgradere kabelnett og vil introdusere HD-tjenester i Norge. Med lang erfaring i å tilby norske seere attraktive TV-tilbud vil vi fortsatt tilby seerne det de vil se.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Til toppen