Daglig leder Jon Olav Næss i Elesco Norge var blant de 88 deltakerne på vårkonferansen til Stiftelsen Elektronikkbransjen. Foto: Stian Sønsteng

ELESCO VIL HA FLERE MULTIVERKSTEDER

– Vi skal ha flere multiverksteder, slik at vi kan kjøre de 50 milene til en service, sier daglig leder Jon Olav Næss i Elesco Norge.

– Vi ønsker å tilby service der det bor mennesker. Av våre 29 verksteder er i dag 24 multiverksteder, sier Næss under vårkonferansen til Stiftelsen Elektronikkbransjen på Kiel-båten.

Elesco Norges historie går tilbake til 1995, da Servicekjeden Norge ble etablert fordi Hitachi ville ha en servicepartner. I desember 2004 gikk kjeden inn under den europeiske Elesco-paraplyen.

Vi ønsker å tette de sorte hullene på kartet enten via egne verksteder eller eksterne samarbeidspartnere

– Vi tar i dag hånd om lyd, bilde, data, B2B og hvitevarer. Vi har hovedkontor på Skytta næringspark i kontorfellesskap med Dalens elektronikkservice i Nittedal, og kjeden omfatter i dag 350 teknikere, sier Næss.

Med et smil sier han at Elesco mest er interessert i produkter som går i stykker.

 

God service gir gjenkjøp

– 89 prosent kjøper et produkt av samme merke hvis de har hatt en feil men opplevd god service, mens bare 78 prosent kommer tilbake til samme merke hvis de har hatt et produkt uten feil. Har de hatt en feil, og fått dårlig service, kommer bare 32 prosent tilbake til samme merke, sier Næss.

Ifølge Elesco-sjefen er det bare to andre seriøse serviceaktører i det norske markedet; Servicecompaniet og ES-kjeden.

– Vi kjøper tjenester hos rundt 50 eksterne verksteder, og ønsker å tette de sorte hullene på kartet enten via egne verksteder eller eksterne samarbeidspartnere, sier Næss.

Blant endringene i kjeden er El-Service Elesco Innlandets overtakelse av verkstedet på Gjøvik. På nyåret gikk Barents Service AS i Båtsfjord inn i kjeden. Sandnes Elektriske gikk også inn i kjeden i januar, og i februar utvidet Elesco Midt-Norge til også å dekke Helgeland.

– Dette løste et stort problem for leverandørene, og vi ser allerede at det er underkapasitet slik at vi her trenger en tekniker til, sier Næss.

Elesco Trondheim overtar Trøndelag hvitevareservice med tre ansatte.

 

Nye leverandøravtaler

Når det gjelder avtaler med leverandørene, inngikk Elesco i fjor et samarbeid med Røros metall.

– Vi var ute av samarbeidet med Panasonic et halvår, og gikk tilbake til dette 1. september med nye vilkår. Som en del av vår hvitevaresatsing inngikk vi samtidig en avtale med Whirlpool. Siden Indesit er blitt en del av Whirlpool kommer trolig også dette varemerket inn hos oss. I februar inngikk Electrolux en sentralavtale med oss. Dette medfører så store servicemengder at ting må gå automatisk, og vi har foreløpig koplet fire-fem verksteder på systemet. Innen sommerferien venter vi at vi håndterer 70 prosent av Electrolux-servicen i vårt system, sier Næss.

Rusta Retail, som selger motormarkiser, massasjestoler, gressklippere og spa-bad, har inngått en avtale med Elesco.

– Vi vil betjene varehusene deres, etter hvert som de bygges ut. Fra 1. mai gjelder en sentralavtale med Thermex Scancinavia. De har vært på markedet i mange år, og enkelte av våre medlemmer har utført service for dem, sier Næss.

Til toppen