ENDELIG SPILLER TEKNOLOGIENE SAMMEN

– Bransjen har snakket om konvergens i mange år. Med MiniTV skjer dette for første gang, ved at flere ulike teknologier virkelig spiller sammen.

Det sa administrerende direktør Gunnar Garfors i Norges mobil-TV AS (NMTV) under lanseringen av MiniTV på et arrangement i Oslo 15. mai. Som fagbladet Elektronikkbransjen skrev i nr. 4/2009, vil de tre NRK-kanalene samt TV 2, TV 2 Nyhetskanalen og TV3 inntil videre ligge gratis tilgjengelig i DMB-nettet (Digital Multimedia Broadcasting), som i en prøveperiode frem til 1. juli 2011 dekker rundt 1,4 millioner mennesker i Oslo-området. Bak MiniTV står NRK, TV 2 og Modern Times Group (MTG).

Kulturminister Trond Giske foretok den offisielle åpningen, kuriøst nok ved å klippe over en kabel med en avbitertang.

– Det er lurt og klokt å prøve ut nye teknologier før man setter i gang de store investeringene. Forsøkene med MiniTV vil vise om publikum ut over teknologinerdene er interessert nok. Hvilke tjenester fungerer, hvilke bruksmønster vil utvikle seg? En av de fascinerende tingene med ny teknologi er hvilke tjenester som vinner frem, sa Giske.

Han fortalte at han selv hadde fått prøve en mottaker, og konstaterte at MiniTV fungerer.

Tideler foran bakkenettet

– Det er stadig viktigere å være først ute med det siste. Hvis man er opptatt av dette, er MiniTV trolig tingen. Signalene kommer nemlig frem noen tideler av et sekund før det digitale bakkenettet! spøkte Giske.

Han mente det borger for godt innhold at de tre største norske kringkastings- og innholdsprodusentene står bak, og kommenterte kombinasjonen med DAB digitalradio slik:

– Bransjen presser på for at det analoge FM-nettet skal slukkes. 15 kanaler fra DAB blir tilgjengelig i DMB-nettet, kanskje vil dette få fokus over på det brede DAB-tilbudet.

I den påfølgende paneldebatten deltok Giske sammen med NRKs kringkastingssjef Hans-Tore Bjerkaas, TV 2-sjef Alf Hildrum, MTG-sjef Hein Espen Hattestad samt Gunnar Garfors.

Hildrum ga uttrykk for at TV 2 ønsker at kundene skal kunne se deres innhold på alle plattformer når de først har betalt for det.

– MiniTV blir et masseprodukt, og det koster ikke mye. På sikt blir innholdet tilgjengelig mot betaling, og vi må finne betalingsmodeller som oppleves som rimelige for publikum slik at de ikke betaler for innholdet flere ganger. Dette blir løst, det er bare et spørsmål om når, sa Hildrum.

Kan få fart på DAB

MTGs Hattestad trodde betalingsviljen vil være til stede:

– Nå er vi inne i et felt der vi ikke tidligere har kunnet vise TV. Derfor tror jeg betalingsviljen er der, sa han og la til at DMB også kan få digitalradiointeressen til å ta av.

Garfors fortalte at det er plass til ni TV-kanaler i dagens prøvenett, og at fremtiden vil vise om det kommer andre aktører på banen – eller om dagens aktører ønsker å komme med flere kanaler.

– I Japan har de i løpet av tre år solgt 40 millioner mottakere, riktignok med en annen teknologi, og der ser de at de tjener mer på reklame. Så det er mange ulike løsninger for hvordan vi kan få penger inn i selskapet. MiniTV må finne sunne forretningsmodeller. Får vi ikke til det, er det kanskje ikke liv laga for oss, sa Garfors.

I sin innledende presentasjon av MiniTV ga han uttrykk for at TV-titting via 3G har sine begrensninger sammenlignet med DMB:

Ingen begrensning i antall

– NRK har tatt ned den største teleoperatørens nett flere ganger. DMB er laget for mobilt TV-mottak og har ingen begrensing i antall mottakere. Det er tilpasset små skjermer, og spiller godt sammen med 3G. Mottakerne har mye funksjonalitet, og kan spille av både audio og video uavhengig av DMB. En annen fordel er at du kan fortsette å se TV selv om du får inn en telefonsamtale. Kombinasjonen med retursignaler via 3G åpner for trafikkmeldinger og annen interaktivitet, for eksempel kan man laste ned Idol-vinneren, musikk, delta i gambling, eller se ting i opptak, sa Garfors.

Selv om man umiddelbart vil tro at MiniTV er best egnet til bruk når man er på farten, viser tall fra utlandet at 40-50 prosent ser MiniTV i sofaen hjemme.

Garfors innrømmet at det ved lansering var få mottakere å få kjøpt.

– Vi er i en høna og egget-situasjon, men vi blir nedringt og mailbombet av ulike leverandører – og det kommer flere produkter i butikkene i løpet av kort tid, sa Garfors.

På arrangementet i Oslo viste Jensen Scandinavia, OpticalStorage og Mychoice ulike mottakere.

Vener på DMB-mobiler

– Vi ønsker også mobilterminaler med innebygde mottakere velkommen, og vet at både Samsung og LG har slike på det koreanske markedet. Vi tror de første mobiltelefonene med DMBvil være til salgs i Norge før jul, sa Garfors.

Han påpekte også den store internasjonale interessen for lanseringen i Norge, og mente dette viser at DMB ikke bare er noe som skjer i Norge og Sør-Korea.

– Det er åtte land representert her i dag; Italia, Finland, Sverige, Danmark, Nederland, Tsjekkia, Storbritannia og Korea, sa Garfors.

I følge en pressemelding eksisterer det DMB-sendinger eller det er nært forestående planer om slike i Sør-Korea, Nederland, Frankrike, Malta, Malaysia, Indonesia, Singapore, Vietnam, Kambodsja, Ghana og Italia.

Tilbake til Trond Giske:

– Om 100 år vil man se tilbake på en digital revolusjon vi som sto oppe i den knapt kunne forstå omfanget av. Det skjer små og store ting hele tiden. Hvor enn vi er vil vi hele tiden få all mulig informasjon tilgjengelig. De som kombinerer bruken av teknologi og næringsvirksomhet er avhengig av at teknologien kan omsettes i gode forretningsmodeller. Her strever hele mediebransjen. Uten innhold har vi ingenting å distribuere. Jeg har vært flittig bruker av mobil-TV på mobiltelefon. Om MiniTV blir plattformen eller det er andre modeller som vinner frem, vil markedet til sjuende og sist bestemme.

Powered by Labrador CMS