Produktsjef Doug Ebert (t. h.) i Ultimate Ears og nordisk detaljhandelssjef Andreas Erlingsjö med Ultimate Ears Hyperboom. Foto: Stian Sønsteng

FESTENS MIDTPUNKT: ULTIMATE EARS HYPERBOOM

Ultimate Ears Hyperboom er selskapets nye høyttaler, med høyest lyd og sterkest bass. Norden er blant de første markedene som får den for salg.

Sammenlignet med Ultimate Ears hittil største høyttaler, Megaboom 3, skal Hyperboom ha tre ganger høyere lyd og mer enn seks ganger sterkere bass. En adaptiv equalizer skal med en mikrofon automatisk tilpasse lyden etter omgivelsene, og man kan samtidig kople til to blåtannenheter samt én enhet via aux og én via optisk kabel. Via knapper på høyttaleren kan man velge mellom disse kildene uten at man behøver å stoppe musikken, og man kan starte en spilleliste som på forhånd er satt opp i appen. Spilletiden er 24 timer på halvt volum, eller tre timer på full spiker. Da tar det 2,5 timer å lade batteriet igjen til 100 prosent.

– Høyttaleren er festens midtpunkt, som får folk opp av sofaen for å danse, sier Doug Ebert til fagbladet Elektronikkbransjen.

Han er global produktsjef i Ultimate Ears, har hatt ansvaret for utviklingen av alle høyttalerne til selskapet, og vi møter ham i Oslo når han er på turné for å presentere Hyperboom, som kommer i handelen 2. mars.

Doug Ebert viser de fire knappene som gjøre det mulig å sømløst velge mellom to blåtannenheter, én 3,5 mm inngang og én optisk inngang. Foto: Stian Sønsteng.

Med IPX4 skal høyttaleren tåle søl fra drikkevarer og vannsprut, og via USB kan den lade mobilen. Knappene på høyttaleren kan starte, pause og hoppe til neste sang, eller starte en spilleliste fra Apple Music, Spotify for Android, Amazon Music og Deezer Premium, hvis den på forhånd er satt opp i appen.

Høyttaleren er kledd i et teknisk stoff konstruert for lyd og varighet, og via appen kan man også oppdatere høyttaleren samt kople den opp for å spille sammen med alle andre Ultimate Ears-høyttalere, bortsett fra Wonderboom.

Perfekt stereoanlegg

På siden har Hyberboom et håndtak som skal gjøre lett å ta den med rundt. Foto: Ultimate Ears.

– Det har vært viktig for oss at flere kan spille, fra ulike kilder, uten at musikken må stoppes, og at overgangen skal skje smidig og sømløst. Det er enkelt å kople til nye blåtannenheter, og lyden er førsteklasses. Optisk audio la vi til fordi vi vet at mange av våre kunder er gamere, sier Ebert.

– Tror du mange vil sette opp to av disse som et stereosystem hjemme?

– Vi håper det! Hvis du uansett spiller det meste av musikken fra mobilen, vil dette være en perfekt løsning som låter fantastisk, som et hifi-system. Vi regner med at Hyperboom mye av tiden vil stå innendørs, samtidig er den enkel å ta med seg ut, sier Ebert.

Ifølge Store norske leksikon betyr «hyper» overdrevent, usedvanlig, altfor meget.

Hvis du uansett spiller det meste av musikken fra mobilen, vil dette være en perfekt løsning som låter fantastisk, som et hifi-system

Ultimate Ears ble grunnlagt i 1995 av rockebandet Van Halens lydingeniør Jerry Harvey. Bandets trommeslager Alex Van Halen begynte å høre dårlig, og Harvey utformet da spesialtilpassede øremonitorer til ham. Disse ble raskt populære i musikerkretser, og siden 2002 har Ultimate Ears også laget øreplugger for forbrukere. I 2008 ble selskapet kjøpt av Logitech, og i 2013 kom Ultimate Ears med sin første bærbare blåtannhøyttaler; UE Boom.

Den første firkantede

– Dere var blant de første, om ikke de første, som kom med runde høyttalere på størrelse med en brusflaske. Var det er vanskelig valg å nå komme med en firkantet høyttaler?

Ultimate Ears Hyperboom skal ifølge produsenten være festens midtpunkt. Foto: Ultimate Ears.

– Ikke i det hele tatt. De runde høyttalerne gir en riktig god 360 graders lyd, de er beregnet på å ta med seg over alt, og plasseres midt i festen. Hyperboom er stor nok, den låter høyt nok og gir dyp nok bass, til å plasseres inntil veggen eller i utkanten. For å gjøre den så effektiv som mulig, har vi plassert høyttalerelementene på to av sidene, der de sprer lyden 270 grader. På de to andre sidene er det passive radiatorer, slik at høyttalerne når den står mot en vegg eller i et hjørne drar nytte av resonansen herfra, sier Ebert.

Når vi møter ham i Oslo, demonstrer han lyden først innendørs, før vi går ut på en takterrasse.

– Dette er den virkelige testen, og også utendørs spiller Hyperboom virkelig bra, sier Ebert.

– Hva når høyttaleren plasseres på bakken eller gulvet, noe som kanskje ofte vil skje; hvordan vil diskanten da oppleves hvis man står eller danser rundt den?

– Diskanten er selvsagt mer retningsstyrt, men de to elementene er helt i fase, og dette vil ikke være noe problem i det hele tatt, sier Ebert.

Automatisk equalizer

Hyperboom har en mikrofon som brukes til å justere lyden automatisk.

– Siden bassen er såpass kraftig oppdaget vi fort at den ble for voldsom i et mindre rom. For at brukeren skal slippe å åpne appen for å dempe bassen, la vi til en mikrofon som er koplet til en equalizer, som tilpasser lyden etter omgivelsene. Takket være denne løsningen vil Hyperboom alltid låte fantastisk.

Oppdraget var å lage en festhøyttaler som får folk opp for å danse

– Kan man høre at denne justeringen skjer?

Ultimate Ears Hyperboom har inngang for 3,5 mm jack og optisk kabel, samt USB-utgang for lading av mobilen. Foto: Ultimate Ears.

– Hvis man ønsker å teste dette, kan man i appen slå funksjonen av og på. Da vil man i løpet av noen sekunder høre at lyden justeres etter rommet. I vanlig bruk vil justeringen skje uten at man tenker over det.

– Kan du si noe om hvilke valg dere har gjort i utviklingen av Hyperboom?

– Oppdraget var å lage en festhøyttaler som får folk opp for å danse. Selv om våre øvrige høyttalere absolutt brukes til dette, manglet vi et produkt med høyrere volum og lavere bass. Hyperboom ble utviklet med lyden som førsteprioritet, uten å være avhengig av den samme portabiliteten som våre andre høyttalere. Ingenting er hyllevare fra Asia, og alle elementer er utviklet av oss i Camas i Washington, ikke langt fra Portland i Oregon. Her har vi noen av verdens beste lydingeniører, som utvikler komplette produkter der alle elementer spiller sammen. Blant annet gjelder dette følsomheten og kapasiteten til driverne, og det akustiske volumet, sier Ebert.

Kanskje på spøk sier han at de underveis i utviklingen har testet prototypene på en rekke fester.

Ingen ladebase

– Over 60 prosent av dem som kjøper våre bærbare blåtannhøyttalere bruker dem hjemme. Siden Hyperboom både er større og tyngre, vil nok dette også gjelde denne høyttaleren, men vi har samtidig sørget for at den er enkel å ta med seg – uten at man behøver å justere lydprofilen i appen. Lyden er dessuten akkurat den samme når du spiller på batteri, som når høyttaleren er koplet til strømnettet.

– Vurderte dere å lage en ladebase som gjør det enda enklere å ta den med seg?

– Vi ønsket ikke å bruke penger på dette, siden det er så enkelt å nappe ut strømkabelen. I stedet valgte jeg å legge pengene i driverne og batteriet.

Ultimate Ears Hyperboom har USB-utgang for lading av mobilen. Foto: Ultimate Ears.

– Hvor mange ladesykluser tåler batteriet?

– Mellom 350 og 400. Det som skjer når man kommer dit, er ikke verre enn at batteriet kanskje ikke lades mer enn 80 prosent.

– Kan kunden bytte batteri?

– Vi har ikke lagt opp til dette, men man kan selv ta det ut for å resirkulere det. Igjen, dette hadde gjort produktet dyrere, også fordi dette hadde berørt flere sikkerhetsforskrifter.

– Kan et verksted bytte ut batteriet?

– Per i dag har vi ingen løsning for dette, men selv ved svært tung bruk vil det ta tre-fire år før batterikapasiteten blir redusert, og fortsatt vil høyttaleren kunne brukes både på batteri og strømnettet.

For sosiale musikkentusiaster

– Hvorfor har dere valgt bort wifi?

– Igjen, dette ville gjort høyttaleren dyrere, og det ville gått på bekostning av brukervennligheten når man beveger seg inn og ut av det trådløse nettverket. Dette er en førsteklasses blåtannhøyttaler som det er enkelt å bruke over alt.

Ultimate Ears Hyperboom kan koples til to blåtannheter, og man kan sømløst veksle mellom disse. Foto: Ultimate Ears.

– Hvordan vil du si Ultimate Ears har lykkes med å beholde posisjonen sin i markedet, etter at dere lanserte UE Boom i 2013?

– Vi tror på lyd, design og enkelhet. Lyden kommer alltid først, og med UE Boom ønsket jeg å utvikle en høyttaler som virkelig fikk folk til å lure på hvordan en såpass liten enhet kunne gi så mye og god lyd. Dette har vi siden lykkes med. Når jeg sier design, utgjør formen bare halvparten. Resten handler om brukeropplevelsen; at det ikke er for mange eller for få knapper, hvor de er plassert, hvordan de fungerer, og hvor raskt du satt på musikken. Det er ikke nok at en høyttaler ser kul ut, den må også låte fantastisk og være svært brukervennlig.

Det er ikke nok at en høyttaler ser kul ut, den må også låte fantastisk og være svært brukervennlig

– Hvem er den typiske kunden til Ultimate Ears, i et marked med svært mange aktører?

– Vi ser våre kunder som sosiale musikkentusiaster. Musikk er viktig for dem, de kan være unge, gamle og av begge kjønn, og med Hyperboom blir de sentrum for festen, sier Ebert.

Først hos Elkjøp

Ultimate Ears’ morselskap Logitech har hovedkontor i Lausanne i Sveits, det amerikanske hovedkontoret ligger i Newark i California. Produktutviklingen for Ultimate Ears skjer som nevnt i Camas i staten Washington, der Ebert er basert.

Når Ultimate Ears Hyperboom er tilkoplet en eller flere spillere, kan alt betjenes fra knappene på toppen. Foto: Ultimate Ears.

– Utviklingen av Hyperboom har tatt halvannet til to år, og i denne perioden har rundt 250 personer har vært involvert, sier Ebert.

Han ønsker ikke å avsløre om Ultimate Ears har planer om å lansere flere høyttalere med samme firkantede design.

Hyperboom kommer i handelen 2. mars, i USA, Australia, New Zeeland, Sveits og Norden.

– Norden er én av to regioner i Europa som først får den. For oss er dette et etterlengtet produkt som markedet har etterspurt, og vi har store forventninger til Hyperboom. Også designmessig passer den utmerket i det nordiske markedet, sier Andreas Erlingsjö, som er nordisk detaljhandelssjef i Logitech.

I Norden vil distribusjonen i første omgang være begrenset til Elkjøp.

– Norden er et godt marked for oss, vi har et nært forhold til detaljhandelen her, og dette er en av grunnene til at vi slipper Hyperboom først her, sier Ebert.

– Har det vært tøft å se at konkurrentene allerede har sine større festhøyttalere ute på markedet?

– Nei. Vi laget ikke Hyperboom for å møte konkurrentene. Som alltid er det vi som driver innovasjonen, med de produktene kundene vil ha, sier Ebert.

Til toppen