Leder for kommunikasjon i Altibox, Esten Wang, produktdirektør Øyvind Lundbakk Pedersen og underholdningssjef Svein Aronsen avduker selskapets nye TV-bokser. Foto: Marte Ottemo

FIBERFART FOR ALTIBOX

Bredbåndsselskapet lover eksisterende kunder minst 25 prosent høyere fart helt gratis, og er først med å tilby privatkunder 1000 megabit/s.

Altibox satser hardt på fiber sammen med sine kraft-partnere over hele landet, sier selv de har nettet med best kapasitet. Med sine nye bredbåndsabonnement viser selskapet muskler.

– Vi akter ikke å la våre konkurrenter slå oss. Vi skal gi dem et skudd for baugen i dag, sier produktdirektør i Altibox, Øyvind Lundbakk.

Vi akter ikke å la våre konkurrenter slå oss. Vi skal gi dem et skudd for baugen i dag

 

Kraftig trafikkøkning

Han innrømmer at konkurrentene etter hvert har fått opp hastighetene på sine bredbåndstilbud, og skrur nå opp farten for egne kunder.

– Med dette legger vi god distanse mellom oss og konkurrentene, sier han.

Altibox vokser med mellom 30.000 og 40.000 nye kunder hvert år, og har nå rundt 330.000 kunder på sitt nett. De har ifølge konseptdirektør, og tidligere teknisk direktør, Tore Kristoffersen investert mye penger i utbygging av kapasitet. Årsaken er endringer i folks bruksmønster.

– Etter å ha sett en jevn trafikkvekst på rundt 40 prosent årlig, spratt plutselig veksten til 50 prosent i første kvartal i år. Og da er Netflix-trafikken holdt utenfor, sier han.

Kristoffersen mener OL i Sotsji, generell økning i strømming og nye nettbrett er årsaken til trafikkveksten.

– Den første generasjonen av Ipad kunne dra 45 Mbit/s, mens nye Ipad 4 og Ipad mini er i stand til å trekke 90 Mbit/s fra nettforbindelsen ned og 75-80 Mbit/s opp. Det betyr at de trekker mer båndbredde fra nettene. Når vi samtidig vet at mange husstander har opptil 14 enheter med skjerm på nett, er nok det årsaken til veksten, sier Kristoffersen.

 

1000 Mbit/s i veggen

Det siste er noe av årsaken til at Altibox nå annonserer et samarbeid med ruter-produsent Aruba.

– Før tenkte mange bredbåndsleverandører at deres jobb var gjort når kabelen var strukket inn til huset. Hva som skjedde innenfor de fire veggene var kundenes problem. Men med smarttelefoner og nettbrett er internettopplevelsen flyttet helt til hånden til kundene. Da hjelper det ikke å ha 1 Gbit/s inn i huset, hvis ruteren er flaskehalsen, sier konseptdirektøren.

De nye ruterne skal være mer intelligente, og dyrere, enn tradisjonelle rutere til privatmarkedet, og blir blant annet brukt i hoteller og bedrifter.

– I mange hus og borettslag er det mange rutere som står og sloss om plassen. Da hjelper det ikke alltid å ha høy hastighet inn i boligen når opplevelsen på enheten folk bruker ikke er god nok. Nå kommer vi med et nytt tilbud til folk hvor vi tilbyr oss å administrere WiFi hjemme hos folk. Det gjør at de vil trenge nye intelligente rutere, sier Kristoffersen.

De nye hastighetene på sine abonnement, og oppgraderingen til eksisterende kunder, skal skje 1. august. Da ser tilbudet fra Altibox slik ut:

 

 

I tillegg kan de som virkelig vil ha høye hastigheter får 10 Gbit/s til 14.490 kroner per måned.

– Vi mener det på alvor. Med den prisen der er installasjonen selvfinansierende. Abonnementet er å anse som en prosjektleveranse, hvor vi kommer hjem til deg med eget utstyr, sier produktdirektør Lundbakk.

De som vil ha 1 Gbit/s må kanskje vente litt lengre enn til 1. august. Per i dag kan Altibox levere denne hastigheten til 10 prosent av sine kunder, men har som mål at innen utgangen av 2016 skal alle kunne får dette tilbudet.

 

Nye bokser og TV-portal

Han kunne også viser fram helt TV-bokser på pressemøtet i Stavanger. Den største er en PVR med en terabyte lagringskapasitet som kan plasseres hvor som helst i huset om man ikke ønsker å ha den i stua, den andre er en mindre zapper som kan styre TV-en.

Samtidig viste underholdningssjef i Altibox, Svein Aronsen, fram et helt nytt brukergrensesnitt for både selskapets løsning for nettbrett og smarttelefoner, TV Overalt, og en helt ny TV-portal til de nye boksene.

– Grensesnittet likner litt på Netflix, det er det kundene forventer, sier han.

Vi fikk dessverre ikke tatt bilder av den nye portalen, den ønsker Altibox å holde hemmelig litt til.

Han forteller at innhold er et område Altibox jobber veldig mye med.

– Filmstudioene ser nå at de har et motiv til å flytte distribusjon fra det fysiske formatet til digitalt. Det gjør at vi kan forhandle oss fram til enda bedre rettigheter enda tidligere, fordi det nå er i Hollywoods interesse, sier Aronsen

– Hvor mye bruker dere på innholdsrettigheter?

– Hundrevis av millioner kroner. Folk ser mer innhold enn noen gang, men på andre måter, utstyr og i andre sosiale settinger, sier underholdningssjefen.

 

Dyrt med innhold

Han får støtte av Altibox-sjef Nils Arne Bakke.

– Rettigheter er kostbare, men da vil vi gjøre det på den mest direkte måten og skaffe oss de beste prisene og de tidligste lanseringene, sier administrerende direktør.

Aronsen forteller at i Altibox sin kundebase har rundt 25 prosent av husstandene Netflix.

– Vår kundebase er kanskje den som har høyest penetrasjonen av Netflix-kunder, likevel økte utleie i vår egen videobutikk med 20 prosent det siste året. Vi første som satt inn Netflix-serverne i vårt kjernenett for å tilby en best mulig kundeopplevelse, likevel kommer vi å år til å leie ut mellom 2,2 og 2,4 millioner filmer selv, sier han.

Aronsen sier de nå har inngått avtaler med seks ulike Hollywood-selskaper, og i disse dager reiser produktsjef Nan Ulsnes til Los Angeles for å se utdrag av de neste sesongene av suksess-serier som Mad Men, for å bestemme hvilke Altibox skal tilby framover.

Det er ikke bare rettigheter til hva man kan vise på TV-en som Altibox forhandler om.

– Det vi ser er at de unge ser stadig mindre på den store TV-en i stua. De vil heller se innholdet på andre enheter og det må vi tilpasse oss. Nå har vi forhandlet med alle rettighetsinnehaverne og det gjør at vi kan tilby tre timer tilbakespoling i stedet for to som vi har hatt til i dag, sier Aronsen.

Han sier de også vil kunne tilby kundene å kjøpe filmer og serier senere i år slik at de kan ta med seg underholdningen utenfor huset, for eksempel på bil- og flytur.

– Vi har nå folk både i Hollywood og i London slik at vi kan forhandle direkte med studioer og skaffe oss de beste rettighetene, sier han.

Konseptdirektør Tore Kristoffersen vil eliminere ruteren som flaskehals for høye hastigheter. Foto: Marte Ottemo
Øyvind Lundbakk, produktdirektør i Altibox, vil gi 1 Gbit/s til alle sine kunder i løpet av 2016. Foto: Marte Ottemo
Netflix driver opp trafikken for Altibox, og selskapet var først i Norge med å sette inn filmtjenestens servere i eget nett. Foto: Netflix
Til toppen