Anders Austad i Doro AB med smarttelefonen Doro 8040. Foto: Stian Sønsteng

FLERE SENIORER VELGER SMART

– Siden også norske seniorer ligger langt fremme når det gjelder å ta til seg ny teknologi, er vi glade for at våre nye smarttelefoner appellerer til dem.

Publisert

Det sier nøkkelkundesjef Anders Austad i Doro AB, når vi møter ham på IFA-messen i Berlin. Han viser oss Doro 8040, som erstatter 8025, og det er nettopp smarttelefonene Doro vil satse mest på fremover.

– Vi fortsetter å utvikle tastetelefonene våre også, men det er stadig flere seniorer som ønsker seg en smarttelefon. De eldste føler nok fortsatt at det er tryggest og mest kjent med taster, men en moderne 65-åring i Norge vil ha en smarttelefon, sier Austad.

Det svenske selskapet har globalt en målgruppe på seniorer fra 65 år og eldre.

– Skjermstørrelsen på 8040 er den samme som på 8025, med 4,5 tommer, men skjermen er blitt enda skarpere. Kameraet er også forbedret, og minnet er doblet til 16 GB. Den har en trygghetsknapp på baksiden, som vi har på alle våre modeller. Denne kan programmeres, slik at man enkelt kan varsle de pårørende dersom det trengs, sier Austad.

Telefonen kjører på operativsystemet Android, som Doro har tilpasset slik at det ifølge Austad forenkler hele systemet.

Armbånd med alarm

Med Doro 8040 følger en basestasjon, der telefonen kan lades.

– Vi har gjort noen endringer fra tidligere, slik at man enklere får tilgang til de funksjonene man oftest bruker. Vi har også gjort det mulig å legge til småprogram, widgets, men det viktigste er fortsatt at telefonen er enkel å bruke, sier Austad.

– Hvilken utvikling ser dere i markedet for seniortelefoner?

– Den er veldig positiv. Nå begynner også Doro å komme med modeller som ser ut som en moderne telefon designmessig. Tidligere har vi lykkes godt når det gjelder innmaten, nå tilbyr vi også telefoner som ser ut som de fleste andre. Når det gjelder salgstallene, går ting rett vei for oss også når det gjelder våre smarttelefoner, der stadig flere seniorer velger modellene uten de tradisjonelle fysiske tastene, sier Austad.

– Hvilken interesse får dere her på IFA-messen?

– Mange er nysgjerrige på 8040. Doro skal være et kvalitetsmerke med gode produkter, der seniorene er ivaretatt. Derfor tilbyr vi også smartutstyr (wearables), der for eksempel trygghetsknappen sitter på et armbånd. Dette heter Doro 3500, og vil selges i detaljhandelen. Tidligere har vi hatt en tilsvarende løsning innen Doro Care, med for eksempel en fallsensor som er koplet til våre trygghetsalarmer. Med Doro 3500 er armbåndet koplet til telefonen, slik at man kan tilkalle hjelp selv om man ikke har telefonen på seg, sier Austad.

Nå begynner også Doro å komme med modeller som ser ut som en moderne telefon designmessig

Trygghetstjeneste

– Er dette bakoverkompatibelt med eldre Doro-modeller?

– Det kan brukes sammen med de nyere modellene våre.

Når det gjelder utviklingsarbeidet, er dette flyttet tilbake til Lund i Sverige.

– Vi hadde et kontor i Paris, men tidlig i år flyttet toppledelsen og utviklingsarbeidet til Lund. Ønsket var å samle all kompetanse, sier Austad.

Doro er børsnotert i Sverige, og har hovedsakelig svenske eiere. Årsaken til at de en periode hadde et kontor i Paris, var oppkjøpet av et selskap som utviklet programvare for seniorer.

For et par år siden lanserte Doro trygghetsløsningen Connect and Care.

– Dette styres fra en app, som de pårørende kunne kople seg til. Nå ønsker vi også å tilby en ren trygghetstjeneste, og det er ikke avgjort i hvilke kanaler denne skal selges, men vi eier jo en alarmsentral i Oslo etter at vi kjøpte opp Trygghetssentralen. Vi har kunnskapen, og alt fungerer, så det er mulig det blir slik at detaljhandelen også kan begynne å selge en tjeneste der vi tilbyr en alarmsentral med mulighet til utrykning, sier Austad.

Powered by Labrador CMS