FØRST MED DET SISTE

– Onkyo har vært først med det siste, som HDMI 1.4 og HD-lyd. Vi håper, bank i bordet, at dette fortsetter.

Terje Romen er innehaver av Mono AS, som blant annet distribuerer Onkyo. Han forteller at merket de senere årene har hatt en godt vekst i Norge. På IFA viste den japanske produsenten at de bredder porteføljen både i øvre og nedre sjikt.

– Onkyo satser sterkere på mini- og mikrosystem. Et godt eksempel er CS-545SW, med CD-spiller og base for Ipod/Iphone samt USB-inngang i front. Den digitale forsterkeren på 2 x 40 watt er Onkyos egen, med langt bedre kvalitet enn de mange alt-i-ett chipene som finnes i markedet, sier Romen.

Ipod/Iphone-basen gir digital signaloverføring, og bruker Onkyos egen D/A-konverter som skal gi vesentlig bedre lyd. Prisen på anlegget er 4.000 kroner.

En annen nyhet på IFA var et stereosystem i øvre sjikt med effektforsterker, forforsterker og SACD-spiller.

– Her snakker vi et anlegg til 40.000-50.000 kroner, og vi venter at Onkyo på nyåret også vil slippe en kombinert radio/DAB/nettverksspiller. Onkyo har en god mottakerhistorikk fra slutten av 80-tallet med T9090, som var en legendarisk god gammeldags FM-radio, sier Romen.

I andre enden av skalaen tilbyr Onkyo stereoforsterkere fra 2.500 kroner, og Romen forteller at de selger vi godt og jevnt av disse.

– Onkyo ser at dedikerte produkter for lydentusiastene er et voksende segment, og de ønsker å ta sin andel av dette, sier Romen.

Årlig økning

Når det gjelder hjemmekinoreceivere viser Romen til at Onkyo er nummer én på de ti største markedene i Europa. Han forklarer dette med at de har vært først med det siste, takket være et nært samarbeid med teknologileverandørene.

– Onkyo var først ute med HDMI 1.4, allerede i mars-april, og dette er nå standard på alle modeller, fra 2.000 til 25.000 kroner, sier Romen.

Han nevner spesielt 7.2-receiveren TX-SR608. Denne er THX-sertifisert, og etterfølger Monos desidert største suksess, 607.

– Vi solgte over 4.000 enheter av 607, og etter at 608 kom i butikkene i mai har salget av denne ligget 50 prosent over det 607 gjorde. Det blir spennende å se hvor vi ender opp, sier Romen.

Fra 708-modellen og oppover har receiverne nettverkskontakt som gjør det mulig å strømme innhold fra internett, en datamaskin eller server.

– Hvem er konkurrentene deres?

– Teknologimessig Yamaha og Denon. Fordelen vår er at Onkyo er tidlig ute med ny teknologi og at vi har eget lager i Oslo med produktene tilgjengelig for umiddelbar levering, sier Romen.

På høyttalersiden kan Mono tilby flere løsninger, fra hjemmekino i boks og Boston Acoustics i rimelige prisklasser, til Mirage og Sonus Faber i øvre sjikt.

Romen forteller at de har hatt en god økning med Onkyo siden de startet opp med merket for seks år siden.

– Vi har bygd opp merket nesten fra grunnen av. De siste tre årene har Onkyo årlig økt med rundt 40 prosent, og er i dag en av de største på hjemmekinoreceivere i Norge, sier Romen.

Mono AS har samme periode økt med 20-30 prosent årlig, de har økt fra tre til fem ansatte, og Romen venter at de vil omsette for 25 til 30 millioner kroner i år.

Powered by Labrador CMS