Administrerende direktør Jan McNair i Libratone med nye Zipp Nordic Black, som selskapet viste på CES. Foto: Stian Sønsteng

FORTSATT DANSKE, OG KLARE FOR VERDEN

– Takket være våre kinesiske partnere har vi teknologien og de finansielle kreftene som skal til, men vi er fortsatt et selvstendig og dansk selskap.

Det sier administrerende direktør Jan McNair i Libratone A/S, som har hovedkontor i Nordhavn i København. Han tok over som leder i selskapet i 2013, men satt tidligere i styret og var delaktig da selskapet fikk kinesiske investorer med på eiersiden.

– Vi hadde en riktig god idé, men manglet den nødvendige teknologien og de finansielle kreftene som skulle til for å bli en seriøs spiller på markedet, i konkurranse med Bose, Sonos og de andre store. Jeg har vært i bransjen i 20 år, blant annet for Bowers & Wilkins og B&O Play, og har tenkt det manglet et skandinavisk merke som tilbød høy kvalitet, den beste teknologien og et lekkert design, men som stadig holdt prisene nede. Dette har vi nå lykkes med, takket være partnerskapet med våre kinesiske investorer, som også produserer for oss, sier McNair til fagbladet Elektronikkbransjen når vi møter ham på CES-messen i Las Vegas i januar.

Pasjon for Skandinavia

Han understreker at Libratone fortsatt er et selvstendig og dansk selskap, og at de kinesiske investorene ønsker at det skal fortsette slik.

– De har en enorm pasjon for alt som er skandinavisk, og de har investert i flere nordiske selskap, sier McNair.

På IFA i september lanserte Libratone, som til da hadde fokusert på høyttalere, for første gang hodetelefoner og øreplugger, disse med aktiv støyreduksjon.

– Mottakelsen har vært riktig god. Nå tilbyr vi gode produkter for hjemmet og når du er på reise, sier McNair.

Om to år vil USA for oss være like stort som hele Europa

– Hva betyr det norske markedet for dere?

– Hele Skandinavia er viktig for oss, og siden vi har en skandinavisk profil er det viktig at vi stadig er relevante i hjemmemarkedet. Hvis man ser på vekstmulighetene, er det selvsagt større markeder enn Skandinavia, men dette er fortsatt ett av våre fem fokusmarked.

– Hva er det største markedet for dere?

– Tyskland/Østerrike er gått forbi Skandinavia, og Storbritannia er også et viktig marked.

– Hva med USA?

– Vi startet for alvor her i januar 2016, og har gjort det riktig godt. Om to år vil USA for oss være like stort som hele Europa.

Til toppen