Snorre Johnsrud (t. v.), Magnus Ringø, Tor Helge Kasin, Knut-Eirik Rørnes og Kai Joar Kristensen i Samsung viser på Elkjøps Campus-messe hele TV-porteføljen. Foto: Stian Sønsteng

FULL BREDDE FRA SAMSUNG

– I klasserommet viser vi 24 TVer, fra 43 til 98 tommer, og den store stjernen er 98Q950 til 600.000 kroner, sier Knut-Eirik Rørnes i Samsung.

Den nye toppmodellen til Samsung kom i handelen i Norden i mai, og er en del av det koreanske selskapets nye 8K-serie fra 65 til 98 tommer.

– Her på Campus viser vi 82 tommeren messehallen, mens 98 tommeren vises for de heldige og utvalgte selgerne som er med på klasseromsundervisningen vår, sier produktspesialist Knut-Eirik Rørnes til fagbladet Elektronikkbransjen.

Under Campus i juni viste Samsung Europas eneste tilgjengelige eksemplar av 8K-TVen 98Q950 til 600.000 kroner, demonstrert med Dolby Atmos-lydplanken HW-Q96R. Foto: Stian Sønsteng.

Det han omtaler som klasserom er i praksis en liten messe i messen, med to rom og en større sal, der hele Elkjøps Samsung-portefølje er vist.

98-tommeren Samsung viser på opplæringsmessen Campus Tech er det eneste eksemplaret som på dette tidspunktet er tilgjengelig i Europa.

– Vi ønsker å glede selgerne med å vise det siste som finnes på markedet, sier Rørnes.

– Hvordan reagerer de?

– Med gåsehud og high five. De er skikkelig engasjerte, både når det gjelder 8K-bildet men også lyden, der vi kjører Dolby Atmos på de nye lydplankene våre.

Produktspesialist Knut-Eirik Rørnes i Samsung viser 8K-TVen 98Q950 til 600.000 kroner med en avstand på tre meter til sofaen. Foto: Stian Sønsteng.

Bruk strømming i demo

– Har dere solgt mange av disse 98-tommerne ennå?

– Vi kan ikke gå inn på antall, men det er blitt noen. Interessen er stor, og for kundene som vil ha disse er ikke prisen avskrekkende. 82-tommeren koster rundt 100.000 kroner, og her klarer vi for øyeblikket ikke å levere nok, sier Rørnes.

Han sier Samsung legger vekt på utviklingen som har vært i strømmetjenestene.

– Norske kundene bytter TV kanskje hvert femte til syvende år, og mange er nok ikke klar over hvor bra for eksempel Netflix er blitt, også på lydsiden, der de nå støtter Dolby Atmos. Her på Campus ønsker vi å vise at dette er måten å demonstrere våre TVer og lydplanker i butikk.

– Er det mange butikkselgere som har nytte av nettopp denne opplæringen?

Samsung slo på stortromma, og viste under opplæringsmessen Campus Tech hele porteføljen Elkjøp har tatt inn. Foto: Stian Sønsteng.

– Det tror jeg. Det er viktig å gi dem noen enkle verktøy de kan bruke for å vise hvorfor kundene bør investere i et nytt produkt. Da er smarttjenester og strømming, der det har skjedd en revolusjon de seneste årene, gode argumenter, sier Rørnes.

Produktene Samsung viser på Gardermoen de to første ukene i juni ble lansert på CES-messen i Las Vegas i januar. Nå er alle årets Samsung-modeller i handelen.

Midnattssol-panel

– Hvordan vil du beskrive Samsungs posisjon i dagens TV-marked?

– Vi står veldig sterkt, med en høy preferanse hos kundene, og vi samarbeider veldig godt med kjedene.

– Hva er hovedbudskapet deres på opplæringsmessen?

– At våre TVer dekker alle formål. Om du er kunstelsker og vil ha The Frame på veggen, eller om du er filmentusiasten som ønsker en stor skjerm med høy oppløsning, dekker vi alt. Ikke minst er det viktig at våre Qled-modeller kan brukes både i mørke og lyse rom, også på sommerstid i Nord-Norge med midnattssol.

Mange er nok ikke klar over hvor bra for eksempel Netflix er blitt, også på lydsiden, der de nå støtter Dolby Atmos

– Hva legger norske TV-kunder vekt på?

– Fortsatt er bildekvaliteten det viktigste. Dessuten design, og ikke minst smart-TV og enkelheten dette gir. Nå er også SmartThings hub-en vår, som kan styre tredjepartsprodukter, tilgjengelig i Norge, sier Rørnes.

– Hvordan har Qled som begrep satt seg i markedet?

– Veldig bra. Qled står stadig sterkere i kundenes bevissthet, og gjør det minst like bra som konkurrerende teknologier, sier Rørnes.

Qled er Samsungs navn på Quantum Dot-teknologien, eller kvantepunkter på norsk, der et filter med ørsmå nanopartikler i LCD-panelet belyses av led-lamper.

Tredje generasjon The Frame kommer også med Samsungs Qled-panel. Foto: Stian Sønsteng.

Ny folkestørrelse

– Hva opplever dere er folkestørrelsen på nye TVer?

– I stadig større grad snakker vi om 65 tommer, der man får stadig bedre produkter til bedre priser. Kundene begynner å forstå at man kan ha større skjermer, etter hvert som oppløsningen blir bedre. Her på Campus viser vi 98-tommeren på tre meters avstand til sofaen, og vi har også en direkte sammenligning mellom en 75- og en 43-tommer, med 8K og 4K oppløsning, der den største TVen har flest bildepunkter per tomme. En 85 tommer 8K har samme antall bildepunkter per tomme som en 43-tommer med 4K, sier Rørnes.

Når det gjelder The Frame, kommer Samsung nå med sin tredje generasjon.

– I år introduserer vi Qled-panel også The Frame. Vi har sett at mange kunder som ikke ønsker en tradisjonell TV også er opptatt av panelet, og nå trenger de ikke lenger å måtte velge mellom Qled og kunstinntrykket The Frame-modellene gir.

Artikkelen ble første gang publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 4/2019, som ble distribuert 28. august. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Til toppen