Johan H. Andresen fortalte om Ferds vei mot å bli en bærekraftig bedrift under Norsirks frokostseminar. Foto: Norsirk

FULLSATT SEMINAR OM BÆREKRAFT

Returselskapet Norsirk inviterte til seminar om bærekraft i business, med blant annet styreleder i Ferd, Johan H. Andresen på podiet.

Norsirk holdt sitt sjuende frokostseminar om miljø, og denne gangen var det bedrifters bærekraftsatsing som stod i fokus.

–  I år skal vi snakke om bærekraft og bærekraftrapportering. Har man verktøyene til å rapportere om dette i bedriften? Vi i Norsirk ivaretar det som handler om bærekraft for nesten 3.000 selskaper. Vi sørger for at miljøsertifikater er på plass til anbudsprosesser, vi betaler for avfall som har en økonomi og setter kundene våre inn i den sirkulære økonomien, sier Stig Ervik, daglig leder i Norsirk.

Det var en fullsatt sal som hørte Johan H. Andresen snakke om bærekraft. Foto: Marte Ottemo

Klare ansvarslinjer

Johan H. Andresen er kjent som styreleder i Ferd og sitter blant annet også i etikkutvalget i Oljefondet. Han snakket om hvordan Ferd jobber med bærekraft, og viktigheten ikke bare «grønnvaske» bedriftenes miljøsatsning, men faktisk gjøre noe.

– Vi i Ferd mener vi har gjort mange gode ting blant annet innen sosialt entreprenørskap, og har mange gode historier som folk liker å høre. Men hvordan går vi videre som konsern, ikke bare med enkelttiltak? spør Andresen.

Han sier det i framtiden vil bli veldig krevende å bli trodd på som bedrift, uten at man har et klart bærekraftmål og -tankesett.

– En bedrift kan lage negative eller positive fotavtrykk. Skal man bidra positivt må man ta initiativet tidlig, før det blir lovpålagt, før du får beskjed om å skjerpe deg. Det har vi ikke klart i Ferd hittil, men det skal vi gjøre noe med. Vi tror det private eierskapet egner seg til å nå målene, sier Andresen.

Hvordan går vi videre som konsern, ikke bare med enkelttiltak?

Han trekker også fram at bærekraftige initiativ vil gjøre bedriften mer attraktiv for unge som skal ut i arbeidslivet.

Andresen har laget en ansvarslinje, for å illustrere de ulike gradene av bærekraft. Lengst til venstre finner vi den kriminelle og ulovlige bedriften, som bryter rettsbestemte miljø- og klimatiltak. Så følger den uansvarlige bedriften som forhindrer en positiv endring, den «compliante» bedriften som følger myndighetskravene, den eksemplariske bedriften som bidrar positivt og til slutt den revolusjonære bedriften, som utfordrer normer og ser på hele sin forretningsmodell i et bærekraftig perspektiv.

Unngå grønnvasking

 – Dette er ikke nødvendigvis en måte å tiltrekke seg kunder på, men kanskje må man være bærekraftige for å ikke støte fra oss kunder. Men det handler om å gjøre det rette, selv om det kanskje ikke er lønnsomt på kort sikt. Vi ønsker jo, som alle familiebedrifter, å være her til evig tid. Som eier spiller det ikke så stor rolle om en krise kommer om ti, tjue eller tredve år. Vi skal bygge varige team og forretningsmodeller, sier Andresen.

Han peker på at det i ansvarslinjen er viktig for en bedrift å bevege seg mot høyre med integritet.

– Hvis ikke havner vi i greenwashing-territoriet, at man later som man er flinkere enn man egentlig er. Da får man heller ikke utrettet noe, vi må flytte nålen litt.  Som eiere begynner vi med å sende utfordringen ned til forretningsområdene, som sender dem til styrene, som igjen sender dem til lederne. Da regner jeg med at vi får tilbake noen lavthengende frukter, som hvordan spare 15 prosent i energi i produksjonslinjen. Men det vil også komme også en del utfordringer tilbake, med tiltak som vil være krevende, kreve kapital for å gjennomføre eller kanskje endre forretningsmodellen totalt, sier han.

Administrerende direktør i Abelia, Håkon Haugli, administrerende direktør i IKT Norge, Heidi Austlid, Arbeiderparti-politiker Runar Sjåstad og administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen, Jan Røsholm, diskuterte bærekraft i etterkant av Andresens foredrag. Foto: Norsirk.
Til toppen