Den elektriske gocarten har en toppfart på 24 km/t og 15 kilometers rekkevidde. Foto: Jan Røsholm

GOCART FRA SEGWAY-NINEBOT

Segway-Ninebot kommer med elektrisk gocart, i tillegg til en elektrisk sparkesykkel med lang rekkevidde.

Den danske leverandøren Witt AS distribuerer produktene fra Segway-Ninebot. På Elkjøps opplæringsmesse Campus, som ble avholdt på Gardermoen i slutten av mai, viste de frem flere elektriske kjøretøy. Det som kanskje fikk mest oppmerksomhet var en liten elektrisk gocart.

Lovregulert i Norge

– I Norge er det lovbestemt at toppfarten på elektriske kjøretøy som disse er 20 km/t, noe som gjør at flere modeller er tilpasset det nordiske markedet, sier Thomas Molzen i Witt AS.

Thomas Molzen fra Witt AS viser frem sparkesykkelmodellen ES2L fra Segway-Ninebot. Foto: Jan Røsholm.

Gocarten fra Segway-Ninebot består av to deler. Motor og drivverket er en vanlig Segway, mens resten av gocarten utgjør del to.

På privat eiendom er det ordentlig gøy

– Det betyr at du får to produkter i ett. Én Segway og én gocart, sier Molzen.

Produktet selges som en komplett enhet, men om en kunde har en Segway fra før, kan gocartdelen kjøpes separat. Rekkevidden er 15 kilometer på én ladesyklus, og toppfarten 24 km/t. Prisen på Segway-Ninebot Gocart vil være rundt 13.000 kroner, og er tilgjengelig i butikk fra sommeren.

– Husk at det ikke er lov å kjøre denne på offentlig vei grunnet farten, men på privat eiendom er det ordentlig gøy, sier Molzen.

Ved å sette på et ekstrabatteri oppnås bedre akselerasjon, trekkraft og en rekkevidde opptil 45 kilometer. Foto: Jan Røsholm.

Lang rekkevidde

Segway-Ninebot viste samtidig frem den elektriske sparkesykkelen ES2L. Denne har en rekkevidde på 25 kilometer med standardbatteriet som ligger i rammen.

– Som tilleggsutstyr kan du sette på et ekstra batteri, da får du hele 45 kilometer rekkevidde. I tillegg økes trekkraften og akselerasjonen, sier Molzen.

Prisen på Segway-Nienbot ES2L er rundt 6.400 kroner inkludert standardbatteriet.

– Denne modellen er spesialutviklet til det nordiske markedet grunnet lovbegrensningen på fart, og er en modell vi har stor tro på, sier Molzen.

Artikkelen ble første gang publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 4/2019, som ble distribuert 28. august. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Til toppen