GRUNDIG SPONSER LIGAHÅNDBALLEN

– Med støtten vi får fra vårt hovedkontor, og de erfaringene de har fra sponsorater, håper vi at vi blir en god samarbeidspartner for håndballen.

Publisert Sist oppdatert

Det sier Kjetil Mikkelborg, nordisk markedsansvarlig i Grundig, når han presenterer Grundig som ny ligasponsor til toppseriene i håndball både på dame- og herresiden.

– Jeg tviler på at mange på forhånd gjettet at vi var ny ligasponsor. Jeg håper at dere når dere lærer oss bedre å kjenne blir forventningsfulle til samarbeidet. Vi er i hvert fall veldig glade for at vi er den nye partneren deres de neste tre årene. Håndball er en sunn og sosial idrett, som passer godt inn i vår profil. Da vi fikk nyss om at det var mulig å inngå et samarbeid grep vi muligheten, og vi er spente og forventningsfulle til samarbeidet, sier Mikkelborg til en fullsatt sal bestående av representanter fra alle eliteserielagene, som er samlet på Ullevaal stadion i Oslo i forbindelse med sesongstart.

Offentliggjøringen av Grundig som ny ligasponsor er hovedpunktet på programmet. Avtalen varer i tre år, og gir Grundig navnerettighetene på ligaene.

Vi tror at hvis vi lykkes i Norge, kan vi lykkes over alt

Erik Langerud, generalsekretær i Norges håndballforbund, sier det er avgjørende med gode samarbeidspartnere for å videreutvikle ligaen både på og utenfor banen.

Norsk toppsjef i Grundig

– Det blir stadig vanskeligere å knytte til seg nye, konkurransen er ekstremt tøff, og bare de beste lykkes. Det har vært viktig å se etter aktører som ikke bare putter penger i kassen, men også ønsker å være en aktiv medspiller. I Grundig har vi funnet en partner som har disse målene. De er ambisiøse, svært tydelige, og ønsker å ta et eierskap til den norske ligaen gjennom at vi i avtaleperioden på tre år skal øke antall tilskuere med 70 prosent. Dette er en særs aktiv partner som alle klubbene kommer til å merke. Jeg er svært glad for å presentere Grundig som vår nye tittelsponsor, sier Langerud.

Arcelik-gruppens Hakan Bulgurlu er styreleder i Grundig, og innleder på norsk.

– Jeg er født i Norge, så det er godt og spesielt å være tilbake. Dere kjenner Beko-merket vårt, som har vært det raskest voksende varemerket i Europa de siste fire-fem årene. Jeg er her som styreleder i Grundig, vårt tyske datterselskap. Dette er en viktig dag for Grundig; vi skal skrive under avtalen som gjør oss til hovedsponsor for begge toppdivisjoner i norsk håndball. Sponsorater betyr noe, og medfører et stort ansvar. Vi ser sport som en del av våre verdier. Som Grundig liker vi å være involvert i det vi gjør, og vi vet at sponsoravtaler virker. De bygger varemerket, noe vi trenger for å styrke Grundig i Norge, sier Bulgurlu.

Sponser Barcelona

Han viser til at Grundig sponser bundesligaen i Tyskland, Beko sponser fotballklubben Barcelona, og gruppen sponser mange basketballigaer.

– Vi har en lang tradisjon for dette, og vet hva det betyr. Hvorfor sponser vi ikke fotballag som Odd eller Start? Håndball er en viktig sport i Norge, med store utviklingsmuligheter. Det er den raskest voksende sporten i Norge når det gjelder antall aktive spillere, og jeg ser ingen grunn til at håndball i Norge ikke skal få dobbelt så mange tilskuere på kampene og dobbelt så mye omtale i media. Vi har dessuten valgt håndball siden vi tror forbundet har fokus på og vilje til å øke interessen for idretten. Vi tror norsk håndball har kapasitet til å øke publikumstallet med 70 prosent. Jeg vet dette er et stort tall, men tror vi sammen kan nå dette målet. Kommersielt tror jeg håndball i Norge er undervurdert. Målet til Grundig er å bli et av de største varemerkene i Europa, og vi er det eneste merket i Europa som er tilstede i alle rom hos forbrukerne, sier Bulgurlu og spør selv hvorfor de nettopp satser i Norge?

Han svarer slik:

Fokus på Norge

– Norge er et unikt marked. Forbrukerne har penger, er velutdannet og opptatt av kvalitet og design. De henter varer fra øverste hylle, ellers i Europa plukkes varene lenger ned. Vi tror at hvis vi lykkes i Norge, kan vi lykkes over alt. Vi har et spesielt fokus på Norge, derfor er jeg her i dag. Vi lover vi skal gjøre alt vi kan for å øke publikumsoppslutningen. Jeg er forretningsmann, og ønsker vi begge skal vokse. Jeg er målbevisst, og jeg vet at mange vil holde dette tallet opp mot meg om tre år, sier Bulgurlu.

Hein W. Barthold er daglig leder i Norsk topphåndball, som representerer eliteserielagene. I Elektronikkbransjen vil mange huske ham som toppsjef i Pioneer. Han innleder med å utfordre representanter fra eliteserielagene med spørsmålet om hvordan håndballen skal få økt oppmerksomhet.

– Vi skal gå fra et snitt på 700 til 1.200 publikummere på kampene. Vi har vokst de siste tre-fire årene, men ikke nok. Vi har siden 2009 fått mange nye haller, det kommer et par tre i løpet av sesongen, så vi har få unnskyldninger arenamessig. Hva er det publikum ikke tåler? Dårlig innsats. Hvis dere ikke kriger og gir alt i 60 minutter, har vi ikke gitt publikum det de ønsker, sier Barthold.

Han viser til en undersøkelse fra 2009, der det kom frem fire svar på hvorfor folk ikke gikk på kamp: Det var ingen som visste når det var kamp, de kjente ingen spillere på eget lag, de hadde ikke noe forhold til eget lag, og de visste ikke hvem de spilte mot.

Tøffere enn ishockey

– En av de tingene Grundig tar med inn til oss, er å få frem flere profiler og mer fokus på produktet vårt. Vi må få bort janteloven. Det tøffeste du kan gjøre er å spille en håndballkamp. Hvis det blir for tøft, kan du begynne med ishockey. Håndball er et lagspill, og vi starter i dag satsingen vi har kalt Tett på, der vi plukker ut noen spillere fra noen klubber, der vi sammen med Grundig skal se på hvordan vi får vekst. Det er ingen grunn til at vi, med 115.000 utøvere, ikke skal ha flere tilskuere enn dem som spiller med jernblad under føttene, sier Barthold.

Han sier Norsk topphåndball sammen med Grundig har opprettet priser på 20.000 og 10.000 kroner til de to klubbene med størst publikumsvekst i prosent. De samme prisene tilfaller de to klubbene med best publikumstilfredsstillelse.

– Med Grundig på laget er vi rustet til å ta et langt steg videre. Vi legger ballene våre på bordet, alle håndballene, på at vi om tre år skal ha langt flere publikummere og mer medieomtale, sier Barthold.

Halleluja

Når Langerud i Norges håndballforbund igjen får ordet, dobler han på sparket disse prispengene, før han avslører at forbundet har forlenget avtalen med TV 2 med ett år.

– Nå har vi sagt halleluja, nå gjenstår det å gjøre halleluja, sier Karl-Arne Johannesen, president i Norges håndballforbund.

– Når vi skal kjøpe oss en ny TV, surfer vi rundt etter den beste og største TVen til lavest mulig pris. Slik gjør vi det med alt, helt ned til tannbørster. Når vi så har fått TVen inn i stua, er vi like kresne. Vi vil underholdes, og se det beste som er å se. Vi er blitt et utro folk, for TV-tilbudet er stort. Når vi ser at tilskuertallene i andre idretter flater ut eller går nedover, kan man spørre seg om hva håndballforbundet tenker. Vi skal bli gode på å være i sentrum, være en synlig aktør både i idretten og samfunnet generelt. Vi er svært takknemlige for at Grundig har valgt oss, og vi håper vi sammen blir synlige på mange arenaer fremover, sier Johannesen.

Powered by Labrador CMS