Salgsdirektør Stefano Cappellini i DeLonghi (t. v.) og Martin Vinje med kaffemaskinen Primadonna.

Handlerne bremser salget av kaffemaskiner

– Kaffesmaken er i ferd med å endre seg i Norden takket være innsatsen fra kaffebarene, kaffe- og maskinprodusentene. Dessverre har elektrohandelen ennå ikke oppdaget det fantastiske potensialet.

Salgsdirektør for DeLonghi i Europa, Stefano Cappellini, er klar i sin tale:

 

– Den største utfordringen ligger faktisk i elektrohandelen, som ennå ikke har oppdaget hvilket potensial de har til å selge flere og dyrere kaffemaskiner. I andre land er kaffemaskiner blitt et fokusprodukt i handelen, sier Cappellini.

 

Vi møter ham på DeLonghi-gruppens fellesutstilling på Ambiente-messen i Frankfurt. Han tror potensialet i det nordiske kaffemarkedet er enormt.

 

– Dere drikker mest kaffe i Verden, men handelen har ikke sett hvordan de kan overføre suksessen fra kaffebarene til sin egen butikk. Det samme var tilfellet med luftkondisjonering, som først kom i bilene. Siden ble teknologiene overført til kontor og hjem. Når det gjelder kaffe er man i Norden kommet til trinn én, men ikke lenger. Selvsagt finnes det unntak, enkelte handlere som har tro på konseptet, og de selger bra! Nye produkter selger seg ikke selv, men heldigvis er noen begynt å demonstrere kaffemaskiner i butikkene. Budskapet er enkelt, og forbrukerne er klare! mener Cappellini.

 

Han håper den nye helautomatiske kaffemaskinserien Super Cappuchino Magnifica vil gi dem mulighet til å nå nye salgsmål og også utvikle kaffemarkedet.

 

 

 

80 prosent med melk

– Maskinen vil være med å bringe en litt annerledes kaffekultur til Skandinavia. Det unike med denne serien er at man kan lage Cappucino rett i koppen med ett tastetrykk. 80 prosent av all espresso tilsettes melk, få drikker ren espresso.

 

– Er Norge og Sverige klar for å bruke 10.000 kroner på en kaffemaskin?

 

– Dette er en stor mulighet for spesialforretningene. Vi ligger på verdenstoppen når det gjelder kaffekonsum, og vi vet at forbrukerne er villige til å betale mer for et produkt som er viktig for dem. Vi tilbyr produkter med fordeler ingen kan konkurrere med, og er sikre på at kundene er villige til å betale for dette, sier Martin Vinje som representerer varemerkene til DeLonghi-konsernet i Norge; Kenwood, DeLonghi og Ariete.

 

Cappellini forteller at kaffebarer nå har spredd seg over hele Europa, til og med hos de tedrikkende britene.

 

– I Norden er kaffekulturen etter hvert blitt så kontinental at det eneste vi trenger er litt mer tro i handelen, på at forbrukerne ønsker å tilberede sin espresso eller melkebaserte kaffedrikk hjemme. I dag lages det lite espresso hjemme i flere europeiske markeder, men det ligger store muligheter her, sier Cappellini.

 

 

 

Først i USA

DeLonghi utviklet overraskende nok sin første kaffemaskin for det amerikanske markedet.

 

– Kanskje det var på grunn av suksessen til kaffebarkjeden Starbucks at de var de første som hadde tro på at folk ville lage sin espresso eller cappuccino hjemme. Siden har DeLonghi arbeidet mye med å utvikle maskiner som gjør det enkelt å tilberede en god kopp kaffe hjemme. Vår første maskin var svært enkel, men siden har DeLonghi-familien investert mye på kaffe. Maskinen Super Magnifica Automatic er det største løftet til DeLonghi på dette området, sier Cappellini.

 

– Mange er konservative til å prøve noe nytt. Men når man først har oppdaget hvor praktisk det er å kunne lage en enkelt kopp kaffe, med eller uten melk og akkurat når man ønsker den, åpner det seg en ny dimensjon. De stadig flere kaffebarene har gradvis utviklet en smak for mørkere kaffe, en indikasjon på dette er at de tradisjonelle kaffeprodusentene har lansert mørkbrent kaffe, sier Vinje.

 

– DeLonghi er kjente for varmeovner. Hvordan er det å overføre merkekjennskapen til andre produktgrupper?

 

 

 

3 millioner ovner

– DeLonghi er en av produsentene som kanskje er best egnet til å støtte faghandelen. Ikke bare har DeLonghi kaffemaskiner, de er også verdens største produsent av oljefylte varmeovner og passerte i år 3 millioner enheter. I tillegg er DeLonghi spesialister på luftbehandling, også når det gjelder flyttbare løsninger og produkter som tilfører eller fjerner fuktighet. Vi har innovative varmeovner med ny teknologi som blir lansert neste sesong, og har som ambisjon om å være det foretrukne merket i Skandinavia, sier Vinje.

 

Han mener DeLonghi gjennom deltakelse på merkevaremessen Ambiente er med å sette fokus på den merverdien de ønsker å skape for handelen.

 

Cappellini forteller at DeLonghi på en rekke områder differensierer seg fra de billige og merkeløse produktene på markedet.

 

– Vi investerer tungt på en rekke områder, blant annet på miljøvennlige produkter som luftbehandlere med propangass som ikke skader ozonlaget. Her ligger vi et langt steg foran konkurrentene. Alle produktene våre er A- eller B-merket når det gjelder energiforbruk. Også her har vi en vei å gå i Skandinavia, men vi er i ferd med å få gjennomslag i handelen for våre energieffektive produkter, sier Cappellini.

Martin Vinje (f. v.), Fabio DeLonghi og Stefano Cappellini på messen Ambiente i Frankfurt.
Delonghis nye Esclusivo serie.
Til toppen