Harman/Neby VOKSER INNEN MULTIMEDIA

– For oss i Norge har multimediasegmentet vokst til å bli nest størst av varegruppene vi importerer fra Harman-konsernet.

Det sier Frank Bruun, daglig leder i Harman/Neby AS. I dag distribuerer det norske firmaet fire av de nesten 20 merkene Harman-konsernet har. Det er Harman/Kardon, AKG, Infinity og JBL. Av dem er Harman/Kardon det største i omsetning.

– Vi ser helt nye omsetningstrender når det gjelder produkttyper. Småprodukter fra JBL og Harman, det vi kaller multimediesegmentet vårt, har siden 2005 vokst til å bli det nest største av segmentene våre. Den samme trenden ser vi for merkene våre også ellers i Europa, sier Bruun.

Harman-produktene ligger i en høyere prisklasse enn JBL. Bruun forteller at omsetningsøkningen av disse produktene er rundt 50 prosent på et år. Mest fremtredende av produktene i denne gruppen er de som arbeider med MP3-spillere. Bruun legger vekt på at dagens ungdom er storbrukere av småprodukter som mobiltelefon, MP3 og utstyr for PC. Mobiltelefon og iPod blir brukt som lydkilder hjemme. Denne interessen gjør at omsetningen svinger også for Harman/Neby fra tradisjonell tung HiFi til de lette produktene av gadget type.

– Stort og spennende

Harman/Neby-lederen inrømmer at de nye og populære produktene kan gå litt på akkord med det firmaet er kjent for tradisjonelt, men samtidig kommer det nye og spennende produkter også i det tunge segmentet. Som eksempel nevner Bruun en ny tokanals komponentforsterker fra Harman/Kardon som koster mer enn 16.000 kroner, men som markedet, i følge han, gjerne vil ha.

– Hvordan ser du på utviklingen av tokanals kontra multikanals anlegg?

– I de siste to-tre årene har tokanals hatt stor vekst. For vår del i Norge står tokanals anlegg for mellom 20 og 30 prosent av HiFi-omsetningen. Med i dette kommer også at vi distribuerer tokanals anlegg for kunstig omgivelseslyd, sier Bruun.

Når det gjelder AKG er dette merket også stort på profesjonelt utstyr, men Harman/Neby holder seg til forbrukerproduktene fra den østerrikske produsenten. Dette gjelder også de øvrige merkene firmaet arbeider med. Harman/Neby har distribuert AKG-merket siden begynnelsen av 2006, og Bruun karakteriserer det som meget spennende.

– AKG har lenge vært kjent for hodetelefonene sine der det finnes modeller fra under hundre kroner og opp til nærmere 5.000 kroner. Distribusjonen ga oss mange nye utfordringer som vi greide å løse i løpet av de første to årene vi solgte dette merket. Markedet for hodetelefoner er meget stort, og det er morsomt å jobbe med, sier han.

Bruun ser ikke bort fra at sortimentet kan bli utvidet med et eller to merker, men han vil ikke utdype dette nærmere.

Mer av det lette

De fleste forbinner Harman/Neby med tungt HiFi-utstyr og store, dyre høyttalere. Dette inntrykket blir etter hvert forandret.

– JBL er lokomotivet vårt på det tunge. I fjor lanserte vi for eksempel Everest-høyttaleren til en halv million kroner for paret. I år lanserer vi en jubileumsmodell fra Infinity som heter Prelude til 60.000 kroner paret. Men ingeniørstaben hos Harman arbeider hele tiden både med store og små høyttalere. Derfor kan vi også vise mange nye modeller tilpasset PC og MP3, forteller Bruun.

AKG 420 er etterfølgeren til AKG 414, en av de mest populære modellene fra denne produsenten. Pris: 400,-
Daglig leder i Harman/Neby Frank Bruun viser Infinitys jubileumsmodell Prelude som har nykonstruerte diskantelementer. Høyttalerne koster 60.000,- per par.
Til toppen