Holder orden på stadig flere bilder

– Der man før tok 36 bilder, kommer man nå hjem med kanskje 200. Folk trenger et effektivt verktøy for å sortere, behandle og arkivere.

Styreleder Egil Nilsson i FotoWare tror det norskutviklede programmet FotoStation er løsningen på problemet mange digitalfotografer får med å håndtere et stadig stigende antall bilder.

 

– Det er mange produkter i markedet, men få som kan håndtere store bildemengder, sier Nilsson.

 

Han innrømmer at prisen på 4.875 kroner er høy for mange amatørfotografer, men tror mange små og mellomstore bedrifter er i ferd med å oppdage at de må finne en løsning på behovet for å holde styr på bildene sine.

 

– Vi mener FotoStation er vesentlig bedre. Det er enklere å håndtere store bildemengder. Det er ingen begrensning på hva du kan håndtere, og du kan arbeide raskere med FotoStation enn med konkurrentene, sier teknisk sjef Christopher Frenning.

 

 

 

Hos de beste

– Kundene til elkjedene er ikke bare privatpersoner, men også bedrifter. I mange tilfeller er FotoStation innfallsporten til hvor viktig det er å håndtere flere enn sine private bilder. De fleste av programmene på markedet er begrenset til personlig bruk, men for de fleste henger arbeid og fritid sammen. Dermed vil de som er opptatt av å se litt lenger frem velge et system man kan vokse med, sier Nilsson.

 

– Er det aktuelt at FotoStation kommer for salg i noen av de store elektronikkjedene?

 

– I de beste, kanskje? Man må nok henvende seg til den øverste delen av markedet. Hvis noen av elektronikkjedene legger listen litt høyere kan FotoStation være aktuelt, sier Nilsson.

 

– Dere har også bilderedigeringsfunksjoner i FotoStation, hvor gode er disse?

 

– Gode nok til det du gjør med 90 prosent av bildene. De skal ikke erstatte Photoshop fra Adobe, men er et kjapt og effektivt verktøy til å behandle det meste av bildesamlingen, sier Christopher Frenning.

 

FotoWare er den eneste norske utstilleren på Photokina. Selskapet har hovedkontor i Oslo og salgsselskaper i Norge, England, Tyskland, Frankrike og Spania, samt distributører i over 40 land.

 

På Photokina viser selskapet også frem nyheten FotoWeb 3.0, som skal gi tilgang til bildearkiv og illustrasjonsmateriale i intranett, extranett eller på internettløsning - gjerne for tusenvis av brukere. Programmet leveres med kinesisk, fransk, tysk, spansk, portugisisk og norsk språk i tillegg til engelsk.

 

 

 

Askeladden

Egil Nilsson kaller FotoWare en Askeladden-historie, som startet som et barn av Interfoto.

 

– Basisen har hele tiden vært foto, og en av gründerne og selskapets daglige leder er Ole Christian Frenning som opprinnelig er fotograf. Vi er ikke et programvarehus som sitter høyt oppe i en etasje, men en bedrift på gateplan. Vi bruker Interfoto og våre egne datterselskaper for å få nødvendige tilbakemeldinger, og det er også derfor det er viktig for oss å være her på Photokina, sier Nilsson.

 

Han er styreleder i FotoWare, men også daglig leder hos fotodistributøren Interfoto AS. FotoWare skjøt skikkelig fart i 1997, da sjefsprogrammerer Anders Bergman i Hasselblad kom over til selskapet.

 

– Han satt i Göteborg, i tillegg hadde vi tre ansatte i Oslo. I dag er vi 15-16 mennesker med distribusjon over hele verden. Vi har vært en gründerbedrift, og er det kanskje fortsatt. Vi er blitt oppdaget opp til flere ganger, av blant annet Sony og Nikon. Vi har vært de eneste på markedet som har arbeidet på vår måte, og produktene er utviklet i nært samarbeid med kundene i Akersgata, sier Nilsson.

 

– Dere har valgt å gå bort fra en lettere versjon av FotoStation, hvorfor?

 

– Vi har sett er at behovene ikke er lettere. Folk flest vil ha det samme som de profesjonelle. Derfor tror vi at vi klarer oss bedre med én versjon fremfor å differensiere på funksjonalitet for å få et rimeligere produkt, sier Christopher Frenning.

 

 

 

Størst i Europa

– Dere er i et marked med store aktører som Apple og Adobe. Hvordan skal FotoWare lykkes her?

 

– Det er nettopp vi som lykkes. Vi er størst i Europa på vårt område. Vi har konsentrert oss om én ting; å gjøre det mulig å håndtere store bildemengder, å finne igjen bildene. FotoWare kan sammenlignes med en effektiv minilab, mens Photoshop er et mørkerom for folk som har mye tid til overs, sier Nilsson.

 

– Hvem er kundene deres?

 

– Det siste året er kundene våre blitt omtrent alle. Vi begynte med avisene, og der er vi definitivt markedsledende i Europa. Nå har bedriftene og institusjonene kommet etter med de samme bildebehovene som avisene hadde for mange år tilbake, og det er her vi vokser mest, sier Nilsson.

 

– Hva er de viktigste salgsargumentene for FotoStation?

 

– Først og fremst hastigheten og arkiveringsfunksjonen som gjør det lett å holde styr på bildene. Du kan for eksempel dra bildene direkte inn i Powerpoint, som automatisk skalerer bildene så du slipper 600 MB store filer. Du har funksjoner for enkelt å selge bilder på epost, sier Christopher Frenning.

 

FotoWare har i dag en omsetning på 35 millioner kroner.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Christopher Frenning og Egil Nilsson med Cameleon, som retter seg mot små og mellomstore bedrifter. Foto: Stian Sønsteng.
Cameleon standard håndterer 100.000 filer, mens pro-versjonen tar det dobbelte. Programmet er LAN-basert, og prisen er henholdsvis 13.800 og 46.000 kroner.
Cameleon Web er internettbasert, og har en kapasitet på 200.000 filer. Pris: 71.200,-. En standard FotoStation PRO koster 4.875,-
Til toppen